Na dálnici až 150 km/h, rozhodli poslanci. Jinde až 110

Petr Kučera Petr Koděra Petr Kučera, Petr Koděra
29. 4. 2015 12:25
Uvnitř mapa: Podívejte se, na kterých silnicích první třídy stoupne rychlost na 110 kilometrů za hodinu. Překvapivě může ke zvýšení dojít i na dálnicích.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Na téměř pětadvaceti úsecích silnic první třídy by od roku 2016 mohli řidiči legálně jezdit rychlostí až 110 kilometrů za hodinu místo dosavadních devadesáti.

Jde o 24 úseků dostatečně širokých čtyřproudých silnic s oddělenými směry jízdy a s mimoúrovňovými křižovatkami – tedy v zásadě dálničního typu. Jezdit na nich stotřicítkou jako na dálnici však není bezpečné. (Kompletní seznam najdete v grafice.)

Počítá s tím novela zákona o pozemních komunikacích z dílny ministerstva dopravy, jejíž návrh dnes schválili poslanci. Neočekává se, že by definitivní přijetí změn ještě zkomplikovali senátoři nebo prezident republiky. Změny se připravovaly více než sedm let.

Poslanci napříč stranami překvapivě podpořili i návrh poslanců Ivana Adamce a  Zbyňka Stanjury z ODS, umožňující zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic až na 150 kilometrů za hodinu.

Současně si "papírově" polepší většina dosavadních rychlostních silnic - stanou se z nich klasické dálnice. Dálniční síť se díky tomu rozšíří o zhruba 300 kilometrů. Maximální rychlost 130 kilometrů za hodinu se nezmění.

Stopadesátkou jen někde, možná vůbec

Uspěl pozměňovací návrh, aby proměnlivé elektronické značky umožnily zvýšit maximální rychlost o 20 kilometrů také na vybraných úsecích dálnic, tedy na 150 kilometrů za hodinu. Má jít zejména o nově postavené úseky s nízkou dopravní zátěží, odpovídajícím povrchem a dostatečným rozhledem.

Příkladem jsou podle Adamce úseky D1 Lipník nad Bečvou – Ostrava, Vyškov – Kroměříž nebo D11 Poděbrady – Hradec Králové. Konkrétní seznam zatím neexistuje. „Stopadesátku“ by ale značky ukazovaly jen za dobrých povětrnostních podmínek a nízké úrovně dopravy.

Ministr dopravy Dan Ťok (za hnutí ANO) vyšší rychlost nepodpořil. Připomněl, že tuzemské dálnice jsou dosud projektovány na rychlost 130 kilometrů, takže možné zrychlení by si vyžádalo další úpravy, například delší připojovací nebo odbočovací pruhy.

Ťok po hlasování upozornil, že zvýšení rychlosti by vždy muselo povolit ministerstvo dopravy, které se ale k návrhu stavělo odmítavě. "Je to stejně uděláno tak, že úseky bude definovat ministerstvo dopravy a naše stanovisko není příliš souhlasné," řekl novinářům Ťok.

Souhlasila jasná většina poslanců

Překvapivé zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic na 150 kilometrů za hodinu si našlo zastánce i odpůrce napříč stranami. Návrh podpořilo 114 poslanců, odmítlo jej pouze 34. Souhlasili s ním například Stanislav Huml nebo Jaroslav Foldyna z ČSSD, František Vácha (TOP 09) nebo Petr Adam (Úsvit). Proti byl třeba Leoš Heger z TOP 09 nebo Ivan Pilný za ANO (přehled hlasování jednotlivých poslanců najdete zde)

"Zvýšit na vybraných úsecích dálnic nejvyšší rychlost na 150 kilometrů v hodině je scestné ve chvíli, kdy se Česká republika potýká s nárůstem počtu usmrcených při dopravních nehodách," řekl ČTK vedoucí oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář. Trendem okolních zemí je naopak omezování rychlosti.

Pokud jde o původně zamýšlené (a nakonec také schválené) zvýšení rychlosti na vybraných silnicích na 110 kilometrů za hodinu, je to podle expertů i některých politiků krok správným směrem, protože se provoz zrychlí, a lépe se tak využije kapacita těchto silnic. Na druhou stranu je tu riziko většího počtu nehod. Lidé za volantem totiž mají s dodržováním předepsané rychlosti potíže.

"S rozhodnutím politiků (ohledně rychlosti 110 km/h - pozn. red.) nemám problém. Obávám se ale chování řidičů," říká například Karel Schmeidler, dopravní sociolog z Ústavu soudního inženýrství při VUT Brno.

Jednodušší dělení

Původním záměrem ministerstva dopravy bylo také zjednodušit značení tuzemských silnic a dálnic. Kdo nyní jede například z Prahy do Liberce nebo směrem na Karlovy Vary, vnímá tamní čtyřpruhové komunikace jako klasické dálnice. Ale třeba zahraniční investor, který si jen prohlíží méně podrobnou mapu České republiky, je vnímá jako obyčejné silnice. Formálně jde totiž "jen" o rychlostní silnice, nikoliv dálnice, což právě některé zahraniční mapy rozlišují.

V České republice existují dvě různě značené komunikace "dálničního typu". Obě mají nejméně dva pruhy v každém směru, jsou shodně zpoplatněné, platí na nich stejná maximální dovolená rychlost 130 kilometrů za hodinu, nové stavby jsou v zásadě i stejně kvalitní. Zejména starší silnice pro motorová vozidla se od dálnic liší "ostřejšími" zatáčkami, kratším nebo zcela chybějícím připojovacím pruhem u vjezdů a užšími odstavnými pruhy.

Odlišné označení zbytečně mate nejen zahraniční investory či turisty, ale také tuzemské řidiče. Za převedení rychlostních silnic (jen těch, které splňují příslušné parametry) pod dálnice se už před lety přimlouvala i státní agentura CzechInvest, která do Česka láká zahraniční investory.

V novém pojetí mají jako rychlostní silnice (nyní jen s maximální rychlostí 110 kilometrů) zůstat označeny i ty "horší" z dosavadních rychlostních silnic, například mezi Vyškovem a Olomoucí. Formálně teď půjde jen o silnice první třídy s příslušnou značkou. Ministerstvo připomíná, že starší rychlostní silnice byly za socialismu stavěny obvykle pro maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu, po plošném zvýšení na 130 kilometrů se staly rizikovějšími.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy