Mýtné v Německu bude. A na všechny silnice, plánuje ministr

Jiří Hovorka ČTK Jiří Hovorka, ČTK
Aktualizováno 7. 7. 2014 17:36
Podle německého ministra dopravy Dobrindta je zavedení mýta věcí spravedlnosti, protože v sousedních zemích platí bez výjimky.
Dálnice A8 u rakousko-německých hranic.
Dálnice A8 u rakousko-německých hranic. | Foto: Reuters

Berlín - Řidiči by měli v Německu platit mýto, nejen když pojedou přes dálnici, ale i pokud využijí další německé silnice. Svůj plán na zavedení zpoplatněných nálepek pro auta představil německý ministr dopravy Alexander Dobrindt, který počítá, že roční mýtné by vyšlo v průměru na 88 eur.

Rychle tak zareagoval na zprávy z minulého týdne, podle kterých nepředložil návrh na zavedení mýtného včas, a je tak ohrožen koaliční plán na jeho zavedení od roku 2016.

Podle Dobrindta je zavedení mýta věcí spravedlnosti, což řekl s ohledem na to, že za využití dálnic řidiči platí ve všech sousedních zemích Německa. "Chceme tuto mezeru ve spravedlnosti zacelit," řekl ministr při představení plánu.

Nejen na dálnice se má mýto vztahovat proto, aby se mu řidiči nevyhýbali tím, že z dálnice sjedou na ostatní silnice, a také proto, aby si příjem z mýta mohly částečně rozdělit také jednotlivé spolkové země.

Stále přitom platí, že s mýtem pro auta německý ministr dopravy počítá od roku 2016 a že je namířeno na zahraniční řidiče. Zavedení nálepek má německé státní kase přinést prostředky ve výši 600 milionů eur ročně, což je zhruba 16 miliard korun.

Plán počítá s nálepkami na deset dnů, dva měsíce a jeden rok. Konečná výše ceny má být závislá na ekologické třídě automobilu a také na jeho výkonu. Návrh ministra dopravy počítá s průměrnou cenou roční nálepky ve výši 88 eur, u nálepek s kratší platností zatím cena známa není. Mýto se má vztahovat i na motorky.

Rozhodne Evropská komise

Nálepky by si kupovali i němečtí řidiči, kteří by si ale mohli cenu známky odečíst z daně z vlastnictví motorového vozidla a tím by mýto prakticky neplatili. Takový postup Němci vymysleli, aby byli v souladu s legislativou EU, která jim nedovolí napřímo mýto od domácích řidičů nevybírat.

Finální návrh mýtného pro řidiče vozidel do 3,5 tuny (kamiony mýto platí již dnes) bude nyní ministerstvo dopravy připravovat spolu s ministerstvem financí a následně ho bude muset schválit také Evropská komise, což může být problém.

"Není možné, aby domácí řidiči dostali mýtné automaticky zpátky na daních. Všichni uživatelé silnic musí platit stejné poplatky," napsal eurokomisař pro dopravu Siim Kallas v nedávném komentáři v deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. Takový princip by podle Kallase představoval porušení zákazu diskriminace, který je zakotvený v evropských smlouvách.

Německý ministr dopravy ale s takovým výkladem nesouhlasí a slibuje, že jeho finální návrh bude v souladu s evropským právem. Dobrindt přitom ještě letos v březnu sliboval, že plné znění zákona předloží do vlády před začátkem parlamentních prázdnin, které začínají tento pátek.

Kritika z Rakouska i Německa

Dobrindtův plán obratem kritizovalo Rakousko. "Vláda podnikne veškeré právní kroky, aby zabránila této diskriminaci rakouských řidičů," řekla rádiu ORF rakouská ministryně dopravy Doris Buresová. V první řadě se podle ní Vídeň obrátí na Evropskou komisi s požadavkem, aby německé plány zastavila.

Kritika zaznívá také z Německa. Podle autoklubu ACE je Dobrindtův plán nespravedlivý vůči zahraničním řidičům a mohlo by se to obrátit proti Němcům, kteří jezdí do zahraničí. "Hosté na německých dálnicích nám za to nejen srdečně poděkují, ale zcela jistě se nám za to i pomstí," řekl deníku Welt předseda ACE Stefan Heimlich.

O zpoplatnění německých dálnic pro zahraniční osobní auta se v Německu mluví už od roku 2011. Záměr prosazuje zejména bavorská Křesťanskosociální unie, jejímž členem je i Dobrindt a která při povolebních vyjednáváních dokázala zakotvit tento požadavek do koaliční smlouvy nové vlády kancléřky Angely Merkelové.

 

Právě se děje

Další zprávy