Černý scénář se nepotvrdil, Češi nakupují i po Vánocích

Tereza Holanová Tereza Holanová
14. 3. 2014 9:55
Nejvíce v lednu rostly nákupy automobilů, pokračuje i výrazný růst tržeb e-shopů
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Očekávání některých analytiků, že si Češi v lednu slabšími nákupy vykompenzují vyšší útraty po listopadové měnové intervenci České národní banky, se nepotvrdila.

Lidé letos po Vánocích nakupovali více než loni. Maloobchodní tržby se v lednu meziročně zvýšily o 6,4 procenta, což je nejvíce od února 2011. Oproti prosinci rostly o 1,8 procenta.

Uvedl to Český statistický úřad (ČSÚ).

Ve srovnání s loňským lednem vzrostly hlavně tržby za motorová vozidla (o 19,7 procenta) a nepotravinové zboží (nárůst o 3,2 procenta). Mírně se ale zvýšily i tržby za potraviny (o 0,2 procenta).

Nadále výrazně rostou tržby za prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby - meziročně o 18 procent

Předvánoční oživení pokračuje

"Čeští spotřebitelé tak zjevně navázali na bohatšího Ježíška i větší útratou při lednových výprodejích," myslí si Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit.

Menší zájem měli naopak lidé o nákupy ve specializovaných prodejnách farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží. Stejně tak klesla útrata za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.

"Prodejům aut na konci minulého roku a zpočátku letošního roku pomáhala i devizová intervence," říká analytik Home Credit Michal Kozub.

Obavy analytiků z lednového poklesu tržeb se objevily hlavně po zveřejnění prosincových výsledků, podle nichž maloobchod meziměsíčně klesal o 1,2 procenta.

"První měsíce roku budou zřejmě poznamenané přesunem poptávky do konce předchozího roku, kdy spotřebitelé po intervenci chtěli realizovat nákupy ještě před zdražením," varoval tehdy například Jiří Šimek, analytik společnosti Citfin.

Češi vykupovali levná auta

Efekt intervence - tedy oslabení koruny a rostoucí ceny zboží - se v lednu nejspíš projevil i na vyšším zájmu o automobily.

"Za vysokým nárůstem v prodejích aut zřejmě stála aspoň zčásti snaha vykoupit ojeté vozy, které se do tuzemska dostaly ještě před devalvací koruny," myslí si například ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

O pravděpodobném výprodeji skladových vozů - jako o hlavním motoru lednového maloobchodu - hovoří také Václav Franče z Raiffeisenbank.

"Prodejům aut na konci minulého roku a zpočátku letošního roku pomáhala i devizová intervence, po které nová auta zdražila," říká i analytik Home Credit Michal Kozub. Strach ze zdražení v následujících měsících podle něj motivoval hlavně váhající spotřebitele, aby nakoupili už nyní.

Nejasné vyhlídky

Na tom, jaké tržby čekají tuzemské obchodníky v nejbližších měsících, se analytici zatím neshodují.

"Mělo by se stabilizovat očekávání spotřebitelů ohledně jejich budoucích příjmů, takže pro maloobchodníky by letošek měl být lepším rokem než ten loňský," uvádí například Tomáš Volf z Citfin.

Naopak Miroslav Novák ze společnosti Akcenta čeká horší výsledky. "Především z toho důvodu, že spotřebitelé vyprázdnili své peněženky v předvánočním období a následně i během ledna," tvrdí.

Celkově by se však podle něj měly výdaje domácností letos zvýšit, což se odrazí i na růstu maloobchodních tržeb za rok 2014. "Prozatím očekávám růst kolem 1,5 procenta," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy