Londýn, nebo Záhřeb? Češi propadli novému způsobu cestování

David Kohout
25. 6. 2015 10:08
Do zaměstnání, za zábavou nebo na dovolenou. Sdílené cesty Čechy baví. A s příchodem léta využívají i delší trasy do oblíbených letovisek.
Ilustrační fotka.
Ilustrační fotka. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Sdílené jízdné Čechům šetří čas i peníze. Zatímco trasa z Prahy do Ostravy vyjde řidiče zhruba na 700 korun, stejná trasa vlakem stojí o poznání méně, bez slevy částka činí zhruba 300 korun. Když však řidič s sebou přibere další dva cestující, cesta pak stojí každého 230 korun.

Právě snížení finančních nákladů a časová flexibilita jsou hlavními důvody, proč stále více Čechů při cestování využívá služeb internetových portálů, které zprostředkovávají společné cestování. A se stále větší oblibou sdílených jízd mění Češi i své návyky na delších trasách. Nyní mohou zájemci vybírat z cest například do Splitu, Hannoveru, Vídně či Londýna. Třeba cesta na Makarskou v Chorvatsku pak vyjde jednoho člověka v průměru na 1800 Kč.

A že je o sdílené jízdné mezi lidmi zájem, dokládají i statistiky největšího zprostředkovatele této služby, portálu Jízdomat. Ten podle statistik z prosince loňského roku denně uskuteční zhruba dva a půl tisíce jízd, měsíčně pak sdílené jízdné využije kolem 14 tisíc lidí. A současný zájem o nabízenou službu je ještě větší. "Oproti stejnému období minulého roku letos evidujeme dvojnásobný zájem o tuto službu," okomentovala data mluvčí společnosti Martina Čmielová. Podle ní za čtyři roky existence Jízdomatu již řidiči celkem najeli více než sto miliónů kilometrů a cestující jim přispěli jednatřiceti miliony korun.

Češi pak podle statistik Jízdomatu nejčastěji vyráží na dovolenou nejen do již zmiňovaného Chorvatska, ale i do Francie, Itálie, Španělska nebo Portugalska. "Velice frekventované jsou pak i cesty do Německa a Rakouska. To je však způsobeno dojížděním z pohraničí do zahraničních firem," uvedla Čmielová. Vůbec nejvytíženější trasy jsou mezi krajskými městy, zejména mezi Prahou a Brnem. Nejdelší spolujízda je pak vypsaná na trase Praha – Taškent.

Bezpečnější než stopování

Právě mezi Prahou a Ostravou často cestuje i Jaroslav Knopp. Možnosti sdíleného jízdného se rozhodl využít hlavně díky flexibilitě a rychlosti, se kterou se lze na společné cestě domluvit. "Valná většina lidí mi volá přibližně dvě hodiny před odjezdem," říká.

Rozdíl oproti klasickému stopování pak vidí hlavně v bezpečnosti. "Dnes mají uživatelé možnost předem si prohlédnout řidiče a zjistit, jakou zkušenost s ním měli předchozí cestovatelé. Problém je ten, že řidiči někdy neví, kdo k němu přistoupí,“ doplnil Knopp. S většími problémy se však zatím nesetkal.

A že se Češi nebojí svěřit svůj osud do rukou cizího řidiče, dokládá i zkušenost Lukáše Světničky. Ten se rozhodl využít sdíleného jízdného při své cestě do anglického Bristolu. "Rozhoupal jsem se příliš pozdě a všechny letenky byly v té době už dost drahé. Na internetu jsem si proto prošel nabídky řidičů a domluvil si cestu do Londýna. Řidič byl příjemný a do Anglie jezdil poměrně často,“ říká Světnička, ale současně upozorňuje, že při takových cestách člověk musí vždy počítat s komplikacemi. "Cesta do Belgie ubíhala v pořádku, na dálnici v Belgii se nám však porouchal motor auta. Zaplatil jsem řidiči půlku smluvené částky a do Londýna jsem dojel pomocí starého dobrého stopování,“ vysvětluje.

Do Londýna se mu nakonec podařilo dostat s mírným zpožděním a stihnout tak zarezervovaný autobus do Bristolu. Cesta ho nakonec vyšla na 1300 Kč, což byla taxa odpovídající původní trase z Prahy do Londýna. Pro srovnání, stejná cesta autobusem stojí 2000 Kč. "A jestli bych jel znovu? No za tu legraci to myslím stálo, takže určitě ano,“ dodává na závěr.

 

Právě se děje

Další zprávy