reklama
 
 

Kraje získají tři miliardy korun na silnice nižších tříd, ušetřil je státní fond

14. 1. 2016
Jednotlivé kraje dostanou dotaci podle délky silnic druhých a třetích tříd. Nejvíce peněz dostanou Středočeský a Jihočeský kraj. Jde o peníze, které se podařilo ušetřit z loňského rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Část z nich ministerstvo pošle i na opravy nádražních budov.
Hlavní zprávy

Praha/Brno - Ministerstvo dopravy rozdělí pro letošní rok krajům tři miliardy korun na opravy silnic druhých a třetích tříd. Potvrdil to dnes ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Nejvíce peněz dostanou Středočeský kraj (přes 530 milionů korun) a Jihočeský kraj (více než 335 milionů). Jde o peníze, které se podařilo ušetřit z loňského rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Část z nich ministerstvo pošle i na opravy nádražních budov.

Jednotlivé kraje dostanou dotaci podle délky silnic druhých a třetích tříd. Výše těchto peněz tak nereflektuje stav silnic v jednotlivých krajích, ale pouze jejich rozsah. Jiný model ministerstvo použilo podle Ťoka v případě Prahy, která téměř silnice druhých a třetích tříd nemá a podle tohoto výpočtu by jí tak náleželo zhruba 1,3 milionu korun. Na opravy místních komunikací jí proto úřad pošle 136 milionů korun.

Předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD) rozhodnutí přivítal a prohlásil, že kraje jsou připravené peníze v letošním roce prostavět. A to i s předpokládanou podmínkou, že je nutné je prostavět letos. "Zároveň se chystáme komunikovat se státem, aby nedocházelo ke svízelným situacím jako loni," připomněl Hašek dopravní komplikace, které kvůli souběžným opravám dálnic či silnic vyšších tříd a krajských silnic místy vyústily v kolaps.

Peníze pro opravy krajských silnic poslalo ministerstvo dopravy poprvé v loňském roce, kdy na této dotaci rozdělilo mezi kraje 4,4 miliardy korun. Obecně totiž platí, že stát prostřednictvím SFDI platí opravy a údržbu dálnic a silnic první třídy, o silnice nižších tříd se pak starají kraje a obce. Podle ministra Ťoka je resort dopravy připravený krajům finančně vypomáhat i v příštích letech, pokud budou ve fondu dopravy přebytky. Nemělo by ale jít o systémové řešení a závazek ministerstva krajům tyto dotace automaticky vyplácet. Naopak Hašek hodlá za asociaci usilovat, aby kraje měly příjem stálý a dlouhodobě zajištěný.

"Občan nerozlišuje, jestli komunikaci opravuje nebo spravuje stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Je důležité, abychom se starali jen o veškerý majetek a aby to nebylo tak, že uděláme hezké jen jedničky a dvojky, trojky zanedbáme," uvedl Ťok. Podle něj už kraje pracují na projektové přípravě k chystaným opravám, v nejbližší době tak mohou spolu s ministerstvem program spustit.

Celkem přebytky z loňského rozpočtu fondu představují podle Ťoka částku deset miliard korun. Z této rezervy plánuje ministerstvo dopravy financovat rovněž rozpracované projekty na dálniční síti, pro které v letošním rozpočtu nebylo dost peněz. Úřad během vyjednávání vlády o rozpočtu SFDI neúspěšně požadoval navýšení o 2,5 miliardy korun na zahájení například stavby R49 z Hulína do Fryštáku, D11 z Hradce do Smiřic nebo na pokračování R35 z Opatovic nad Labem.

V letošním roce má dopravní fond hospodařit s částkou 65,7 miliardy korun, což proti loňskému roku představuje snížení o 28,7 miliardy korun. Loňský rozpočet byl ale abnormálně vysoký kvůli ukončení evropského dopravního programu Doprava I., kvůli kterému bylo potřeba do konce roku vyčerpat co možná nejvíce peněz. Celkem takzvaný Operační fond doprava I. Česku nabízel pro období po roce 2007 zhruba 150 miliard korun. Podle ministerstva se pravděpodobně podaří tyto peníze vyčerpat všechny.

autor: ČTK

reklama
     
reklama
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

 
reklama