Antimonopolní úřad povolil spojení výrobců mattonky a pepsi. Vznikne nový lídr trhu

ČTK Michal Šenk ČTK, Michal Šenk
Aktualizováno 1. 11. 2018 10:16
Karlovarské minerální vody o sobě nyní tvrdí, že jsou největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil v úterý koncernu Karlovarské minerální vody (KMV) nákup firmy PepsiCo. Již dříve tak učinily úřady na Slovensku a v Maďarsku. Ve čtvrtek oznámili zástupci KMV, cenu nákupu firma nesdělila. Obchod byl oznámen letos v lednu. Podle firmy se tak KMV stala největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě.

Podmínkou ÚOHS však je, že se firma musí zbavit některých značek balených vod i čajů. Vyplývá to z tiskové zprávy antimonopolního úřadu. Podle dalších informací, jež ČTK získala, tuto podmínku navrhly samy Karlovarské minerální vody, aby spojení umožnily. Jinak by u antimonopolního úřadu zřejmě neuspěly.

Podle Pavla Nováka, který KMV mediálně zastupuje, je obchod po právní i finanční stránce vypořádaný, nyní se začne s provozním spojováním. ÚOHS se nákupem zabýval od dubna. PepsiCo CZ s.r.o. byla dosud součástí mezinárodní společnosti PepsiCo Inc.

"Spojení soutěžitelů vzbuzovalo vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže plynoucí z rozšíření aktivit skupiny KMV při výrobě a velkoobchodním prodeji značkových neochucených a ochucených vod a značkových RTD (ready-to-drink) čajů," uvedl v tiskové zprávě předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Podle zjištění úřadu se ale tento problém netýká prodeje nealkoholických nápojů v restauracích, barech či hotelech. Netýká se ani maloobchodního prodeje značkových džusů, sportovních a energetických nápojů nebo kolových nápojů a dalších limonád.

Konkrétní kroky i odůvodnění rozhodnutí antimonopolní úřad zveřejní až poté, co z něj budou odstraněny informace, které by mohly vést k vyzrazení obchodního tajemství.

Podobnou podmínku úřad nestanovuje příliš často. Nedávno takto podmínil nákup internetového portálu Heuréka, tam se však podmínka netýkala značek, ale rovného přístupu srovnávače cen ke všem klientům.

Skupina KMV, kterou vlastní italská rodina Pasquale, je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle minerální vody Mattoni pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Své produkty vyváží do 20 zemí. KMV mají 11 závodů, z toho sedm v ČR. Pracuje pro ně 2400 zaměstnanců a mají obrat kolem 12,5 miliardy korun.

"Akvizice bude dokončena v následujících měsících," uvedl generální ředitel KMV Alessandro Pasquale. Převzetím poboček PepsiCo získaly KMV tři firmy, které mají dohromady zhruba 900 zaměstnanců a dva výrobní závody.

Celková výše tržeb společnosti PepsiCo v česku, na Slovensku a v Maďarsku je zhruba 4,2 miliardy korun. ÚOHS posuzoval výrobu a prodeje nealkoholických nápojů a slaných pochutin, PepsiCo vyrábí například chipsy pod značkou Lay´s. Česká PepsiCo se loni po dvou letech ve ztrátě dostala do zisku 654 000 korun. Tržby vzrostly meziročně o zhruba 355 milionů na 2,75 miliardy korun.

KMV jsou hlavním hráčem na trhu přírodních a ochucených vod, nyní jsou třetí i na trhu sycených nealkoholických nápojů, po spojení mají značky Pepsi, Schweppes, Mirinda či 7Up. Posilují také v kategorii džusů se značkami Granini a Toma.

Skupina KMV vlastní i značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině. Ve všech zemích, kde KMV podniká, zaměstnává zhruba 1500 lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy