Jména po nás zatím nechtějte. Volkswagen se dál topí v dieselgate, přiznal jeho šéf

Jiří Hovorka ČTK Jiří Hovorka, ČTK
Aktualizováno 28. 4. 2016 11:37
Volkswagen zveřejnil výsledky svého hospodaření za uplynulý rok, kdy spadl do účetní ztráty. Koncernový šéf Matthias Müller při očekávaném vystoupení mnoho nového neřekl. Zopakoval, že je mu líto, co se stalo, a že nechce nic zakrývat. Volkswagen by byl stále výrazně ziskový, kdyby se nepřipravoval na budoucí náklady emisního skandálu.
Matthias Müller, šéf koncernu VW
Matthias Müller, šéf koncernu VW | Foto: Reuters

Wolfsburg – Volkswagen bude ještě dlouho zatížen emisním skandálem. "Koncern bez pochyb stále stojí před velkou výzvou, vyšetřování skandálu pokračuje," řekl šéf Volkswagenu Matthias Müller na bilanční tiskové konferenci ve Wolfsburgu. "Nenecháme tuto krizi, aby nás zpomalila, naopak šlapeme na plyn," dodal zároveň bojovně.

Očekávané vystoupení nepřineslo výraznější překvapení, Müller se hned na úvod omluvil zákazníkům, které Volkswagen svým chováním zklamal. "S manipulativním softwarem byly překročeny přípustné hranice. To nás nyní velmi upřímně mrzí," zahájil svůj projev muž, který se do čela koncernu posunul po propuknutí emisního skandálu z pozice šéfa automobilky Porsche, koncernové dcery.

Firma, pod kterou spadá i mladoboleslavská Škoda, by nebýt emisního skandálu měla loni celkem standardní rok. Prodala v něm 9,9 milionu aut, a byla tak dvojkou za Toyotou. Letos v prvním čtvrtletí se přitom opět vrátila na první místo globálního trhu. Na prodejích se tak skandál výrazně neprojevuje, i když meziroční výsledek prodejů v roce 2015 klesl zhruba o dvě procenta.

Projevil se ale v hospodářském výsledku za rok 2015. Volkswagen loni hospodařil s čistou ztrátou 1,6 miliardy eur (přes 43 miliard korun). V roce 2014 přitom vydělal téměř 11 miliard eur. Ztráta zhruba půldruhé miliardy eur je výsledkem účetní operace, kdy se vedení rozhodlo zdvojnásobit rezervu, ze které se budou financovat náklady spojené s důsledky skandálu.

Naštvaní jsou zejména investoři, Volkswagen totiž hodlá za loňský rok vyplatit dividendu 0,11 eura na kmenovou akcii. Za rok 2014 přitom akcionáři obdrželi 4,80 eura na akcii.

V roce 2016 položíme základ pro nový, lepší Volkswagen, řekl také Müller. Koukněte se na krátké video z bilanční tiskové konference.

Samotná dieselgate se projevila náklady 16,2 miliardy eur, to je zhruba 440 miliard korun. Z toho 7,8 miliardy připadá na opravy motorů, sedm miliard na právní rizika, tedy i pokuty, a 1,4 miliardy na další možné škody.

Provozní zisk bez těchto mimořádných nákladů dosáhl 12,8 miliardy eur. K němu přispěla výrazně i Škoda, kterou Müller ve své řeči pochválil. "Před pár lety by nikdo nevěřil, že Škoda koncernu přispěje více než 900 milionů eur," řekl.

Automobilka rovněž oznámila, že vyplatí dvanácti současným a bývalým členům správní rady 63,24 milionu eur (1,7 miliardy korun) za rok 2015, kdy vykázala rekordní ztrátu. Firma zrušila část bonusů, doplatí je však později v případě, že budou splněna určitá kritéria výkonu, včetně oživení cen akcií, napsala agentura Reuters.

Vyšetřování toho, jak se mohlo stát, že obří automobilový koncern podváděl a obcházel měření emisí, tedy stále pokračuje. Müller opět požádal o porozumění. Ujišťoval, že koncern nic neskrývá a chce se dozvědět, jak k podvodům vůbec mohlo dojít. A také zajistit, aby se to neopakovalo. "Nechtějte na nás nyní ještě konkrétní jména," dodal.

Opravy motorů teprve začnou. Firma uznává, že má zpoždění a že přišly nečekané komplikace. Právě dnes získal Volkswagen povolení začít opravovat Volkswageny Golf, řekl Müller. Oprava dotčených vozů bude podle něj nejdůležitějším úkolem firmy, dokud nebude opraven poslední vůz.

Müller rovněž oznámil, že Volkswagen představí nový elektrický vůz a zřídí novou firmu zaměřenou na operace, jako je sdílení aut. Elektrické vozy se mají stát novým charakteristickým znakem Volkswagenu a do roku 2020 chce automobilka 20 nových modelů.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

 

Právě se děje

Další zprávy