Investice do luxusu trpí s Čínou. Vydržte, uklidňují bankéři

Jiří Hovorka Pavla Adamcová Jiří Hovorka, Pavla Adamcová
27. 8. 2015 19:25
Čína je pátý největší trh s luxusním zbožím na světě. Proto zprávy o zpomalení tamní ekonomiky dopadají na akcie luxusních značek. Do těch přes velké banky investují i Češi.
Taška Gucci. Ilustrační snímek.
Taška Gucci. Ilustrační snímek. | Foto: Mathieu Lebreton / Foter / CC BY

Praha – Obavy o čínské zpomalení s sebou táhnou dolů akcie firem s luxusním zbožím. Bohatí Číňané jsou totiž motorem jejich prodejů, a investoři proto čekají u světoznámých značek jako Gucci, Prada nebo Richemont horší výsledky.

Investice do akcií luxusních značek prodávají přes podílové fondy i velké české banky. Tyto fondy, které v předchozích letech rostly o desítky procent, nyní – za poslední měsíc – o více jak deset procent klesají.

Bankéři ale lidem vzkazují, ať nepropadají panice. "Akciím luxusních firem se dlouhodobě dařilo, jejich výprodej tak v souvislosti s Čínou považujeme spíše za krátkodobější jev," říká Aleš Prandstetter, investiční stratég ČSOB Asset Managementu.

"V Číně totiž dlouhodobě roste střední třída, která bude mít chuť luxusnější zboží nadále kupovat. Kolísání k akciovým investicím patří, fond proto podle nás není nutné v tuto chvíli prodávat," dodává Prandstetter.

ČSOB má v nabídce fond KBC Equity Fund Luxury and Tourism, který za poslední měsíc podle výsledků na webu banky ztratil 13 procent hodnoty. I když za poslední čtyři roky má fond roční výkonnost na úrovni přesahující 15 procent, což je pro bankéře skvělý prodejní argument, ve fondu jsou jen desítky klientů.

"Počet klientů se aktuálně pohybuje v řádu několika desítek a investovaný objem nepřesahuje deset milionů korun. Fond v nabídce ČSOB stále figuruje, téma luxusního zboží však není ze strategického hlediska minimálně půl roku preferováno. Proto jej zaměstnanci poboček ČSOB klientům aktivně nedoporučují," říká Václav Lepič, portfolio manažer ČSOM Asset Managementu.

O více jak 11 procent za měsíc pak klesl podílový fond Amundi Funds Equity Global Luxury and Lifestyle, který prodává v Česku například Komerční banka. "Tento fond je poměrně populární. Aktuálně v něm evidujeme cca 4000 investorů a souhrnnou hodnotu investic 250 milionů korun," říká Tony Du-Prez, ředitel pro investice Investiční kapitálové společnosti KB. Fond rostl například v letech 2012 a 2103 o zhruba 20 procent.

Du-Prez investory uklidňuje tím, že fond od konce roku 2013 tvoří luxusní značky už jen z 12 procent. "Portfolio manažer fondu snížil expozici na tento sektor již na konci roku 2013, kdy sektor začal zpomalovat," říká. Většina akcií luxusních značek v portfoliu fondu jsou navíc podle něj společnosti s menší závislostí na Číně - Moncler, Hugo Boss, Christian Dior. "Jedinou společností velmi závislou na Číně je Richemont, která tvoří dvě procenta portfolia," dodává Du-Prez.

78 procent portfolia fondu představují firmy sektoru "life style" - spotřební zboží, zdravotnictví, technologie - které jsou podle Du-Preze dobře rozloženy z pohledu sektorového i geografického. "Portfolio je dobře rozloženo, aby čelilo různým tržním podmínkám v průběhu času. Jedná se o investici s dlouhodobým horizontem," vysvětluje Du-Prez, proč by lidé neměli fond nyní prodávat.

"V delších horizontech se stačí vystřídat hospodářské cykly a propady s růsty; celková výkonnost by měla být znatelně vyšší než u peněz, které leží v bance na účtu," dodává Prandstetter.

Čína, pátý největší trh s luxusem

Luxusní značky se soustředí na Čínu, nyní pátý největší trh s luxusním zbožím na světě, již dlouhá léta. Právě asijský region byl hlavním zdrojem růstu v době ekonomické krize v Evropě a Spojených státech amerických a klíčový je pro luxusní domy také v současnosti.

Například výrobci luxusních hodinek Swatch přitéká z pevninské Číny celkem 20 procent všech příjmů, u módních značek jako Gucci, Burberry nebo Prada je to pak více než deset procent.

Tento poměr se ovšem výrazně mění, pokud jsou do výsledků zahrnuty kromě tržeb uvnitř Číny i tržby všech čínských zákazníků. Číňané jsou totiž známí oblibou nakupovat během svých cest do zahraničí. Značce Swatch pak čínští zákazníci vytvářejí skoro polovinu celkových tržeb. Značky Ferragamo, Gucci, Hermés, Burberry či Prada od nich získávají více než třicet procent.

Čínský růst nyní ovšem zpomaluje a mění se také preference Číňanů, kteří se postupně zaměřují na diskrétnější značky. Situaci luxusním značkám nezjednodušila ani čínská centrální banka, která o téměř dvě procenta devalvovala jüan. Tím dovoz ze zahraničí, byť zatím jen mírně, zdražila.

Investoři ale od té doby od luxusních značek čekají horší výsledky, a firemní akcie tak padají. Například akcie Burberry, Swatch či Richemont ztratily za poslední měsíc okolo devíti procent a akcie značky Prada skoro 15 procent.

Analytici nicméně potvrzují, že dvouprocentní devalvace měny je zatím mírná a utrácení Číňanů v zahraničí by změnilo až deseti- a víceprocentní znehodnocení jüanu.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy