Jednotné mýtné v celé EU? Brusel reaguje na Německo, chce platby za kilometry

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 6. 1. 2016 16:46
První návrhy by mohly být předloženy už letos. Jednotný systém by měl nahradit současný stav, kdy má každá země osmadvacítky vlastní pravidla, a určovat výši mýtného v závislosti na ujetých kilometrech. Mnoho rozdílných systémů podle Komise představuje překážku v mobilitě na vnitřním trhu. Podle českého ministerstva dopravy jde o zajímavou, ale těžko proveditelnou myšlenku.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Berlín - Evropská komise chce vytvořit jednotný systém dálničního mýtného pro všechny unijní země. V dnešním vydání deníku Die Welt to uvedla eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová.

Podle listu se Bulcová snaží svým návrhem urovnat spor o podobu zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta, které by podle současného vládního návrhu postihlo pouze zahraniční řidiče.

"Možná už v roce 2016 předložíme první návrhy, které by mohly být základem pro evropský systém pravidel pro výběr poplatků za užívání silnic od nákladních i osobních aut ve všech zemích EU, které se rozhodly zavést mýtné systémy," uvedla eurokomisařka. Vyzvala německé politiky, aby se zapojili do přípravy unijního mýtného systému.

Jednotný mýtný systém by měl podle Bulcové nahradit současný stav, kdy má každá země osmadvacítky vlastní pravidla. "Potřebujeme evropské řešení pro poplatky za využívání silnic. Mnoho rozdílných mýtných systémů představuje překážku v mobilitě na vnitřním trhu," řekla.

Podle českého ministerstva dopravy se obecně jedná o zajímavou myšlenku, která ale není technicky a administrativně zcela jednoduše proveditelná. "Sjednotit způsob vybírání dálničního poplatku v celé osmadvacítce je ambiciózní plán, ale snahu sladit postup v celé Evropě chápeme. Určitě k tomu bude nutná ještě širší odborná debata na úrovni členských států," říká Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Evropský systém by měl podle eurokomisařky určovat výši mýtného v závislosti na ujetých kilometrech. V řadě evropských států, mimo jiné v Česku, v Rakousku nebo na Slovensku, si dosud musí řidiči osobních aut kupovat časově omezené dálniční známky bez ohledu na to, jakou vzdálenost po dálnicích ujedou. Stejný systém chtělo zavést i Německo.

V Německu v současnosti platí dálniční mýtné auta o hmotnosti přes 7,5 tuny. Vláda původně chtěla od začátku letošního roku spustit i systém poplatků pro osobní auta, který by byl založen na ekologické náročnosti provozu jednotlivých aut. Poplatky by však dopadly jen na zahraniční řidiče, protože Němcům by se o jejich výši automaticky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla.

Po výtkách ze strany Evropské komise Berlín zavedení poplatků pro osobní auta odložil na neurčito. Bulcová nyní uvedla, že německý plán na mýtné považuje za diskriminační vůči zahraničním řidičům. "A trvám na tom, že nesmí dojít k diskriminaci na základě státní příslušnosti. To není slučitelné s evropským právem," uvedla.

S německou vládou však o sporném mýtném systému stále jedná, v prosinci si od Berlína vyžádala další podrobnosti o plánu na zpoplatnění dálnic.

 

Právě se děje

Další zprávy