Není čas na klasické postupy. Pět úseků rychlodráhy vyroste ve zrychleném režimu

ČTK ČTK
12. 6. 2019 16:26
Správa železnic vybrala pět úseků, které budou pilotními projekty chystané vysokorychlostní železnice v Česku a jejichž příprava bude postupovat ve zrychleném režimu. Organizace si už vytvořila alternativní postup, který počítá i s výjimkou z tradičních pravidel pro přípravu dopravní infrastruktury. Stavba prvního úseku by měla začít nejpozději do roku 2025. Uvedla to ve středu mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

SŽDC vybrala jako pilotní úseky, které bude připravovat ve zrychleném režimu, nejprve tři. Jde o úseky Praha - Běchovice - Poříčany, úsek Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno -Vídeň/Bratislava.

Po dohodě s německým DB Netz AG do seznamu přibyly i úseky, které by měly být součástí nové rychlotrati mezi Prahou a Drážďany, a to Praha-Vysočany- Lovosice/Litoměřice a od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem.

SŽDC pro urychlení přípravy prvních úseků požádala ministerstvo dopravy o výjimku ze směrnice, která stanovuje postupy a pravidla investic do dopravní infrastruktury. Pro první úseky už si naplánovala také alternativní postup. Ten zahrnuje mimo jiné vymezení úseků jako veřejně prospěšných staveb a aktualizaci zásad územního rozvoje jednotlivých krajů.

Správa železnic plánuje také provedení průzkumu a geodetického měření v místech staveb a zahájení procesu EIA, tedy vyhodnocení vlivu projektů na okolní životní prostředí.

Všechny vybrané úseky mají podle organizace přínos už pro současnou dopravu, která vede ve stejném směru, ovšem po jiných tratích. SŽDC si od nových úseků slibuje zejména zvýšení kapacity a tím i spolehlivosti dopravy. V současné době se vlaky v těchto místech potýkají s omezeným místem, a to pro osobní i nákladní dopravu.

"Díky zvýšení kapacity může dojít také ke zrychlení vlaků díky omezení zbytečného předjíždění vlaků různých kategorií a omezení umělého zpomalování jízdy vlaků vlivem vysokého obsazení trati," vysvětlila Pistoriusová.

Česko při stavbě bude využívat normy pro vysokorychlostní vlaky francouzských státních drah TGV. SŽDC za normy zaplatí francouzskému dopravci SNCF Mobilités 11 milionů korun. V současnosti organizace zpracovává také několik dalších studií proveditelnosti na stavbu dalších vysokorychlostních tratí.

 

Právě se děje

Další zprávy