Číňané se fotí v Praze ve svatebním. Jsou ochotni zaplatit až sto tisíc korun

Petr Zenkner Petr Zenkner
25. 3. 2016 19:54
Praha má v Číně pověst romantického města, což ještě zvýraznil film Jen my víme. Čím dál více párů si zde pořizuje svatební fotky, přestože samotný obřad nechávají "na doma". Čínských turistů loni přijelo 285 tisíc, což je nárůst o třetinu. Při svých návštěvách zde ale tráví mnohem kratší dobu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Praha – Hlavní město České republiky je mezi mladými Číňany čím dál populárnějším místem pro pořízení svatebních fotografií. Samotný novomanželský slib si sice nechávají "na doma", ale snímky z české metropole jsou stále žádanější kulisou tohoto obřadu a oslav. Za jedno focení mohou novomanželé zaplatit až sto tisíc korun. A roste také počet "opravdových" čínských svateb v Praze.

Například studentka sinologie Edita Bacíková si založila agenturu Wedding Agency Diamond. Při loňské stáži na českém konzulátu v Šanghaji spolupracovala na přípravě pořadu o Česku, který se natáčel pro show Day Day Up. Sledují ji desítky milionů lidí. A jeden z moderátorů tohoto pořadu Ou Ti se loni v Praze oženil.

"Všechno nahrává tomu, aby byl letošní rok příznivý. Praha je teď v Číně hodně populární," věří Bacíková. Sama se zaměřuje hlavně na Šanghaj, kde má pracovní partnery. Předpokládá, že se jí už po první sezoně vrátí investované náklady.

Vstupuje ale na hodně konkurenční trh. V Česku působí přes sto agentur, které pomáhají s přípravami svateb – a některé se hodlají více zaměřit i na čínské turisty. "Asijský trh pro nás představuje 10 až 15 procent obratu. V Číně se zaměřujeme na Hongkong, protože je tam u zákazníků nejmenší problém s angličtinou," říká Eva Keilwerth, spolumajitelka společnosti White Agency.

Úplně jiný styl focení

Největší svatební agenturu WedNet, která působí na českém trhu už dvacet let, vlastní Martin Dobeš. Provozuje několik specializovaných webů a pořádá i největší tuzemský veletrh Svatební Expo. O potenciál čínských turistů se zajímá. "Zatím je to pro nás jen doplněk v řádu několika procent, ale narůstá to. Asijský trh má každopádně zajímavou dynamiku," říká.

První čínskou svatbu zařizovala Dobešova firma před patnácti lety. Šlo o pár z Hongkongu. Klienti z kontinentální Číny začali přibývat asi před pěti lety. Stále však jde o malé číslo. "Mnohem častěji se v Praze berou Rusové nebo Izraelci," potvrzuje mluvčí organizace Prague City Tourism Kateřina Bártová.

Masový dojem čínských svateb může v Praze vyvolat zvyk předsvatebního focení, kdy si pár nechá nafotit fotografie, které potom pouští hostům při skutečné svatbě v Číně. "Zatím jde o desítky zákazníků, během tří let očekávám nárůst k tisícům," tvrdí Dobeš.

Od fotografů to vyžaduje být připraven fotit hodně brzy ráno nebo pozdě v noci, protože Číňané chtějí stihnout památky v době, kdy tam nejsou další turisté. "Úplně jiný je i styl focení, protože mají v oblibě hodně retušované, snad až kýčovité fotografie," říká fotografka Hana Connor. Pár během focení vystřídá i pět druhů šatů, větší nároky jsou také na líčení a kadeřníka. Agentury musí ovšem respektovat pravidla pro focení u historických památek, což je někdy problém.

Co nejvíce v co nejkratším čase

Před přeceňováním potenciálu čínských turistů varuje hoteliér Viliam Sivek, který je zároveň předsedou Asociace cestovních kanceláří. "Nemějme velké oči, že se s čínskými svatbami roztrhne pytel," říká Sivek. Jde ale o zajímavý trh, protože svatební cesta není nízkonákladová turistika, manželé se navíc mohou v budoucnu vrátit nebo ukázat místo dětem.

Ze svatebních destinací zatím Prahu u Číňanů poráží Paříž nebo Benátky. Na druhou stranu má Praha pověst romantického města, což ještě zvýraznil čínský film "Jen my víme". Ten se tu natáčel a byl uveden do čínských kin symbolicky na svatého Valentýna.

Čínských turistů loni podle statistik CzechTourismu přijelo 285 tisíc, což je nárůst o třetinu. Při svých návštěvách zde ale tráví mnohem kratší dobu. "Třeba ruští turisté, kterých přes silný pokles přijelo o polovinu víc než Číňanů, se tu zdrželi čtyřiapůlkrát déle," říká Sivek.

Číňané jsou nároční zákazníci a obecně také více konzervativní. "Ti, kteří cestují, vyhledávají špičkovou kvalitu a mají rádi striktní itineráře, protože toho chtějí stihnout co nejvíce v co nejkratším čase," řekla Jana Martinská z agentury Amazing Prague Weddings.

V případě svatby, která je pro pořadatele psychicky hodně náročná a plná emocí, je tu i hrozba, že dojde na české straně k chybě. "Potenciální čínští klienti využívají hodně sociální sítě. Stačí, aby jeden náš pořadatel udělal nějakou fatální chybu – a bude vymalováno a po nadějích," řekl Sivek.

Česko je pro Číňany přitažlivé, je tu zdravý finanční sektor i čistý vzduch, manažeři si tady kupují domy a jezdí sem s rodinami, říká Jaroslav Tvrdík | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy