České dráhy zaplatily pokutu za chybný nákup railjetů

ČTK ČTK
26. 11. 2014 10:22
Pokuta za neveřejnou úpravu zakázky je nejvyšší, jakou dosud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za chybu v zakázkách uložil.
Railjety zlepší spojení Prahy, Brna a Vídně.
Railjety zlepší spojení Prahy, Brna a Vídně. | Foto: Siemens

Brno - České dráhy už zaplatily pokutu 25 milionů korun, kterou dostaly v září od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za chybný nákup railjetů bez otevřeného výběrového řízení.

Potvrdil to ve středu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Je to nejvyšší pokuta, kterou úřad v historii za chybu v zakázkách uložil.
    
"Už jsme dali příkaz k úhradě," uvedl bez bližších podrobností Šťáhlavský. Firma se sankci brání podáním žaloby ke Krajskému soudu v Brně. Pokuta ale nemá odkladný účinek, státní podnik o něj nežádal.

Změny v zakázce

České dráhy původně chtěly koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.

"České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky," uvedl v říjnu předseda úřadu Petr Rafaj.

Dráhy tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.

S tím úřad nesouhlasí. Rafaj uvedl, že státní firma požadovala zásadní změny původního plnění. "Není možné považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky," uvedl Rafaj.

Podle něj se vlakové jednotky poptávané ve výsledné zakázce liší od původních jak počtem vagonů, tak jejich druhem. Změnil se také rozsah zakázky. Například ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů antimonopolního úřadu tak šlo o zcela nové plnění.

Nákup dalších osmi vlaků

První vlak Viaggio Comfort známý jako railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou.

Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.
    
Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.

 

Právě se děje

Další zprávy