reklama

Zemědělcům se dařilo. I když ne tak jako předloni

8. 3. 2013 13:54

Zvýšila se hodnota produkce rostlinné i živočišné výroby

Ilustrační foto. Ilustrační foto. | Foto: Zetor

Praha - Zisk českého zemědělství loni meziročně klesl o jednu miliardu korun na 16,1 miliardy Kč, vyplývá z předběžných výsledků odvětví, které dnes zveřejnil Český statistický úřad. Přes mírný pokles jde o druhý nejlepší výsledek od roku 1998, odkdy statistici tento údaj sledují.

"Výsledek je třeba hodnotit jako mimořádně dobrý," řekl prezident Agrární komory Jan Veleba s tím, že poklesu zhruba o jednu miliardu by nepřikládal velkou váhu. Rok 2011 byl totiž z hlediska úrody nebývale dobrý. Naopak loni v důsledku sucha, které poškodilo především pěstitele na jihu Moravy, klesla úroda obilí meziročně o pětinu.

"V této těžké době zemědělci, kteří byli úspěšní, mají trošku polštář a jdou do letošního roku s dobrým základem," zhodnotil finanční výsledek oboru šéf agrárníků.

Hodnota produkce zemědělského odvětví vyjádřená v běžných základních cenách se meziročně zvýšila zhruba o dvě procenta na 121,8 miliardy korun. Rostlinná výroba, která dosáhla 71,6 miliardy korun, meziročně vzrostla o 1,4 miliardy Kč. Živočišná produkce činila 45 miliard Kč, což představovalo meziroční nárůst o 1,6 miliardy Kč. Zbytek tvořila produkce zemědělských služeb, která dosáhla 2,78 miliardy Kč, a nezemědělské vedlejší činnosti ve výši 2,45 miliardy Kč.

Veleba se nedomnívá, že by výraznější zvýšení tržeb živočišné než rostlinné výroby znamenalo obrácení dlouhodobě nepříznivého trendu klesající živočišné produkce. Loňskou dočasnou změnu v trendu podle něj zapříčinila pouze nižší sklizeň. Zemědělci doufají, že dlouhodobější změnu v trendu by mohla přinést koncepce českého zemědělství, jejíž návrh nedávno představilo ministerstvo zemědělství. Ta od roku 2014 počítá mimo jiné s větší podporou živočišné produkce a pěstováním náročnějších plodin než jen obilí a řepky.

Tuzemští zemědělci jsou stále více závislí na dotacích

"V rostlinné výrobě došlo u hlavních komodit k poklesu sklizní. Na druhé straně se zvýšily ceny, což mělo za následek mírné navýšení odhadu produkce oproti minulému roku," uvedl v komentáři ČSÚ. "U prasat a vajec sice pokleslo naturální množství, ale díky nárůstu cen byla vyšší i jejich produkce," stojí v komentáři statistiků k nárůstu živočišné výroby. Výjimkou bylo podle nich mléko, kde i přes vyšší vyrobené množství klesla cena, a produkce tak byla ve finančním vyjádření meziročně nižší.

Náhrady zaměstnancům loni vzrostly o 0,5 miliardy na 24,8 miliardy Kč. Objem ostatních dotací do výroby se meziročně zvýšil o 1,6 miliardy Kč na 29,2 miliardy Kč.

Předloňský zisk 17,1 miliardy korun byl nejvyšší od roku 1998, odkdy statistici tento ukazatel sledují. České zemědělství je zejména díky evropským dotacím od vstupu do Evropské unie ziskové. Odborníci upozorňují, že závislost tuzemských rolníků na dotacích z dlouhodobého hlediska roste, což není dobře.

Platby zemědělcům ze zemí, které do EU vstoupily až v roce 2004 a později, jsou však stále nižší, než kolik pobírají jejich kolegové ze starých členských států. Vyrovnání by mělo nastat po roce 2013. Zemědělci z nových zemí však často upozorňují, že ani poté zřejmě nebude jejich dotace na hektar stejná jako v původních zemích.

Podívejte se na galerii ze sklizně chmele:

  • Poslední cígo a vyráží se česat. Nebo spíš dočesávat to, co nesebere stroj. Je pondělí ráno a tohle je chmelnice zemědělského družstva Kokory na Přerovsku. Se 160 hektary je největším producentem chmele na Moravě.
  • Chmel velmi výrazně voní. Trochu jako marihuana říznutá oreganem. A mimochodem je to trvalka, třeba jako vinná réva. Od vysetí začne rodit až po dvou třech letech, po 15 letech by se měla chmelnice komplet vyklučit a vysadit nová.
  • Tohle už je takzvaný soler, neboli strhávač.
  • Žádné barvotiskové vysedávání u věrtelů jako ve Starcích na chmelu.
Galerie (25)

FOTO: Chmel je pořád romantika. I přes milionové ztráty

Autor: Karel Toman


autor: ČTK

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
 
reklama