Závazek? Lidé našli skulinu, jak ušetřit na energiích

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
12. 2. 2014 5:57
Dodavatelé energií nabízejí dvojí obchodní podmínky, nechtějí přijít o zákazníky.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Isifa/Thinkstock

Praha - V zásadě jen formální změna, kterou si od ledna vyžádal nový občanský zákoník, přinesla klientům některých energetických společností nečekanou šanci odejít k levnější konkurenci dříve, než se zavázali ve smlouvě na dobu určitou.

Využili totiž možnosti, kterou jim dávají pravidla trhu s dodávkami energií pro domácnosti. Pokud společnost změní ceník nebo třeba jen všeobecné obchodní podmínky, mohou s ní do určitého termínu „beztrestně" vypovědět stávající smlouvu.

Začátek letošního roku sice tentokrát nepřinesl zdražování energií (naopak, řada firem snížila ceny), někteří dodavatelé ale reagovali na nový občanský zákoník a mírně upravili své všeobecné obchodní podmínky. Například místo odkazů na dosavadní zákoník odkazují na číslo nového kodexu, měnily se i některé pojmy.

A přestože šlo jen o formální změnu, která nezhoršovala postavení klientů, část lidí toho využila k předčasné výpovědi smlouvy na dobu určitou. 

Podle zdrojů online deníku Aktuálně.cz takto odešly stovky odběratelů plynu od společnosti ČEZ, která je s více než 320 tisíci zákazníky největším alternativním dodavatelem plynu. Sama společnost konkrétní číslo neuvedla.

„Nešlo o výpovědi jednotlivých zákazníků, ale o podání odstoupení od smlouvy ze strany obchodníků - de facto jednoho - který této možnosti využil," vysvětluje mluvčí skupiny ČEZ Jan Pavlů. To, kdo změnil podmínky v dlouhodobých smlouvách, si totiž velmi dobře hlídala konkurence. Zákazníky na možnost odstoupit od smlouvy upozornila a některé přesvědčila k odchodu. Na základě plné moci pak zařídila odstoupení od smlouvy s ČEZem.

Všeobecné obchodní podmínky u dlouhodobých smluv na dodávky plynu i elektřiny změnila k 1. lednu také společnost Europe Easy Energy. „Zákazníky jsme o změně včas informovali, měli tedy právo do konce roku 2013 odejít," potvrzuje PR manažerka společnosti Simona Vlčková. Podle ní ale tuto možnost využilo jen zhruba 70 odběratelů z více než 27 tisíc.

Na nový občanský zákoník zareagovali ve smlouvách také alternativní dodavatelé Centropol Energy nebo Amper Market. „Zákazníky jsme se změnami seznámili, a pokud s nimi nesouhlasili, mohli odstoupit od smlouvy," říká marketingový manažer společnosti Amper Market Jan Maňas.

Raději beze změn

Opatrnější řešení zvolila společnost Vemex Energie. Proti předčasnému odchodu klientů se pojistila tím, že do smluvních podmínek zasáhla jen u těch, kteří mají uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou, a mohou tedy přejít k jinému dodavateli kdykoli. U takzvaných fixací na dva a více let nechala smlouvy ve stávajícím znění.

Většina velkých dodavatelů nechala smluvní podmínky u smluv na dobu určitou v dosavadním znění - právě kvůli obavám ze zneužití pravidel.

Obchodní podmínky zatím mění jen novým klientům. U těch starších čekají, až platnost smlouvy skončí.

Energetický regulační úřad takový postup toleruje. Podle něj mají dodavatelé možnost volby.

Na starý občanský zákoník nadále odkazují například stávající smlouvy na dodávky elektřiny od společnosti ČEZ Prodej. "Do smluv na dodávky elektřiny jsme nezasahovali," říká mluvčí ČEZu Jan Pavlů.

Také u Pražské energetiky, Pražské plynárenské, E.ON, RWE nebo Bohemia Energy se smlouvy uzavřené do konce loňského roku nadále řídí tehdejší legislativou.

„Podle přechodných ustanovení nového občanského zákoníku se závazky ze smluv, uzavřených před jeho účinností, řídí dosavadními právními předpisy. Tedy v zásadě platí, že vznikla-li smlouva za starého práva, také ve starém právu bude žít a končit," vysvětluje mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.

Neinformovali vás? Máte tři měsíce

Dodavatelé, kteří zákazníky o změně smluvních podmínek prokazatelně informovali dopisem, e-mailem nebo třeba SMS, si už mohou oddechnout. Klienti mohou v takovém případě odstoupit od smlouvy nejpozději deset dní před účinností nových podmínek - tedy do 20. prosince 2013.

„Pokud však dodavatel energií své odběratele adresně neinformoval o změně podmínek, může klient odejít k jinému dodavateli ještě tři měsíce poté," vysvětluje Zbyněk Laisek ze společnosti Financial Solutions and Services, která provozuje porovnávač cen na portálu HNpenize.cz.

„Je to poprvé, kdy se u energetických firem objevují dvojí smluvní podmínky," připomíná Laisek.

Podle právníka Luďka Šikoly z advokátní kanceláře Šikola & partneři jsou dva typy smluv v pořádku. "Smlouvy s dodavateli uzavřené podle starého občanského zákoníku platí i za účinnosti nového občanského zákoníku. Není je tedy nutné v souvislosti s účinností nové úpravy k 1. lednu měnit," potvrzuje Šikola.

Výhrady nemá ani Energetický regulační úřad. Podle jeho mluvčího Jiřího Chvojky mohou firmy změnit podmínky až po skončení platnosti stávajících smluv.

Telekomunikace mají jiná pravidla

U telekomunikačních operátorů podobné „zneužití" nehrozí. Podle zákona o elektronických komunikacích nelze od smlouvy předčasně odstoupit, pokud změna všeobecných obchodních podmínek nezhoršuje postavení zákazníka.

„Našim zákazníkům neumožňujeme z důvodu změny všeobecných obchodních podmínek vypovědět smlouvu bez sankce. Námi provedené úpravy, které nabyly účinnosti k 26. lednu, totiž nepředstavují zhoršení podmínek zákazníků," potvrzuje Lukáš Hrabal z tiskového oddělení T-Mobile. Podobně provedl změnu i Vodafone.

Šanci na odchod mají klienti Telefóniky. Ta totiž kromě implementace nové legislativy pozměnila také výpovědní lhůty nebo objem mobilních dat.

„Obchodní podmínky jsme změnili s platností od 8. února. Zákazníky jsme o změně podmínek informovali a dali jsme jim v souladu se zákonem možnost od smlouvy odstoupit, pokud se změnami nesouhlasili," říká mluvčí Telefóniky Hany Farghali. Tuto možnost podle něj využilo jen několik stovek zákazníků.

Najděte si levnějšího dodavatele na porovnávači cen!

 

Právě se děje

Další zprávy