reklama

Virtuální Ježíšek: na co si dát pozor při online nákupu

17. 11. 2009 13:39

Proklepněte si internetový obchod dřív, než si objednáte zboží.

V internetovém obchodu vám nafukovací Santa na hlavu nespadne. Ilustrační foto. V internetovém obchodu vám nafukovací Santa na hlavu nespadne. Ilustrační foto. | Foto: Pavla Hejlová, Aktuálně.cz

Brno - Žádné davy, stres, otravné kolovrátkové melodie ani vysílená obsluha. Nakoupit vánoční dárky prostřednictvím internetových obchodů se odhodlá každý rok víc lidí. Roste tak nejen množství spokojených zákazníků, ale i těch, kteří mají s nákupy přes internet špatnou zkušenost.

Podmínkou úspěšného virtuálního honu za vánočními dárky je výběr obchodu. V tom může začátečníkům pomoci například seznam na stránkách Asociace pro elektronickou komerci. Možná víc než jen seznam vás bude zajímat, který z obchodů získal certifikaci APEK.

Certifikované obchody splňují pravidla bezpečného a bezproblémového nákupu. Nejlepší služby pak zaručuje certifikace II. stupně. Tu může získat každý nositel certifikátu prvního stupně, který požádá o podrobnější testování.

Opatrnost se vyplácí

Pokud si zboží vyberete jinde, i pak jsou ukazatele, podle nichž poznáte obchody, které to s vámi myslí poctivě.

„Je dobré před nákupem prostudovat obchodní podmínky, zjistit reklamační podmínky a také to, zda prodejce uvádí plné kontaktní informace. Pokud nenajdete na stránkách jméno firmy, poohlédněte se raději jinde," radí Tomáš Hodboď z porovnávače cen a zboží Heuréka.cz.

Rozhodně nic nezkazíte, pokud zapátráte po reputaci vámi vybraného obchodu v internetových diskusích. Dobrým testem toho, jak se prodejce chová ke svým klientům, je odeslání dotazu přímo jemu. Neodpověděl vám obchod ani za několik dní nebo jen vyhýbavě? Pak raději nakupujte jinde.

Vaše mantra: dva týdny bez udání důvodu

Špatné zkušenosti zákazníků e-shopů jsou si velmi často podobné.

„Na internetu je často nešvarem nabízení zboží, které není skladem a v případě poruchy zboží špatný servis týkající se záruk a reklamací. U aukčních serverů bývá také problém obecně s kvalitou samotných produktů a jejich původem," varuje i Petr Král, marketingový manažer portálu Mall.cz.

Velkou část potíží můžete vyřešit svým využitím základního spotřebitelského práva: možností odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do dvou týdnů od objednávky.

Pokud narazíte při vracení zboží na potíže, využijete právě to, že na sebe majitel obchodu uvedl kontaktní adresu - napište mu doporučeně. A bude-li dál vzdorovat, konzultujte svůj případ například se Sdružením obrany spotřebitelů.

Pozor na bezpečné placení

Navzdory opakovaným varováním se objevují případy zneužití osobních informací, například o platebních kartách. Jak experti před časem varovali, řada podvodníků se ukrývá pod rouškou internetového obchodu, aby se dostali k údajům z karty.

Uděláte tedy nejlépe, když si zkontrolujete, jakým způsobem platba na internetu probíhá. Používá prodejce některý ze zabezpečených postupů jako je například PaySec nebo 3D-secure.

Nejbezpečnější platbou, především v případě neprověřených obchodů, je ale stále stará dobrá dobírka nebo platba při převzetí zboží.

Vánoční dárek k velikonocům?

Zatímco úprk skrz nazdobené obchody můžete v krizových případech uskutečnit ještě 23. prosince, u internetové obchody doporučují objednat zboží včas. I když některé obchody garantují doručení zboží do druhého pracovního dne.

„V takovém případě je důležité, aby e-shop měl dostatečné skladové zásoby a personální kapacity, jen tak může vyhovět potřebám vysokého počtu zákazníků," upřesnila Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení společnosti Vivantis, která provozuje několik internetových obchodů.

Některé obchody umožňují osobní vyzvednutí zboží. Ale zdaleka ne všechny. U objednávání vánočních dárků uprostřed největšího ruchu tedy platí: čím dřív, tím lépe, ale nejpozději dva týdny před Vánoci.

„Před každou objednávkou je nutné se informovat na dostupnost zboží. Produkty, které jsou skladem, obchody ve většině případů vyřizují do 24 hodin, pak již záleží jen na rychlosti dopravy," upozornil Hodboď ze serveru Heureka.cz.

autor: Veronika Skálová

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
reklama
 
reklama