Řetězec CCC míří do menších měst, chce být jedničkou

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
5. 5. 2013 7:30
Prodejce bot CCC podle předběžných výsledků zvýšil hrubý zisk 50 milionů korun
Prodejna CCC.
Prodejna CCC. | Foto: CCC Czech

Praha - Až na sto obchodů ze současných 63 chce do tří let rozšířit svou síť v Česku společnost CCC, která nyní soupeří s firmou Humanic o třetí pozici na trhu. Řetězec nyní míří i do menších měst s dvaceti až třiceti tisíci obyvateli.

Pro původem polský řetězec bylo Česko v roce 2005 prvním pokusem o úspěch v zahraničí. Loni pak vstoupil i na Slovensko, působí také v Maďarsku, Rumunsku, Pobaltí nebo Rusku.

"Během několika měsíců máme v plánu otevřít první prodejny i v západních zemích, nejprve se chystáme do Rakouska," říká v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz jednatel české pobočky CCC Roman Puchala.

Aktuálně.cz: Podařilo se vám loni v Česku překonat tržby za rok 2011?

Roman Puchala: Vzhledem k tomu, že je naše společnost kótovaná na varšavské burze, nemůžeme zatím před oficiálním zveřejněním výsledků hospodaření sdělit přesná čísla. Nicméně očekáváme tržby přesahující 700 milionů korun, což představuje více než třetinový meziroční nárůst.

A.cz: Je to hlavně díky rozšíření počtu poboček?

Jsme velmi potěšeni, že za růstem nestály jen nově otevřené pobočky. Vyšší prodeje totiž vykázaly i stávající obchody. Meziroční změna tedy nezrcadlí pouze expanzi.

A.cz: Jste ziskoví? Polepšili jste si loni i v tomto směru?

Ano, polepšili. Výsledek před zdaněním se pohyboval kolem 50 milionů korun. Jsou to ale skutečně prozatímní čísla.

A.cz: Jaké výsledky očekáváte letos?

Plánujeme dosáhnout obratu na úrovni zhruba jedné miliardy korun. Jsme neskromní a jsme optimisté. Nicméně letošní pozdější příchod jara pro nás nebyl moc povzbudivý. Zvlášť v našem segmentu je zásadní počasí, jelikož boty se nakupují hlavně v přelomových obdobích, tedy s příchodem jara a na podzim. Posunutí letošní sezóny o zhruba měsíc by mohlo mít na tržby vliv. Na druhou stranu měsíce jako leden nebo únor mají i tak velice malý podíl na tržbách. Dostát našemu cíli v oblasti tržeb by tedy mohlo pomoci podzimní období.

Roman Puchala.
Roman Puchala. | Foto: Aktuálně.cz

Do tří let chceme až stovku prodejen

A.cz: Kolik teď máte v Česku prodejen?

Do České republiky jsme vstoupili před osmi lety a jen během prvního roku jsme otevřeli sedm prodejen. Mezi průkopníky patřily například obchody v brněnské galerii Vaňkovka, pražském Avion Shopping Parku nebo plzeňské Olympii. Prodejny se postupně rozrůstaly, jen loni jsme otevřeli 11 obchodů. Aktuálně jich v Česku máme 63, z toho deset připadá na Prahu.

A.cz: Kolik jich plánujete otevřít letos?

Jen v letošním roce bychom chtěli otevřít 15 nových obchodů. A cílem pro následující tři roky je navýšit jejich počet na 90 až 100. S tímto počtem bychom již mohli být jedničkou na trhu. Zásadní pro náš cíl bude otevírání retailových projektů na českém trhu.

A.cz: Jak se tento růst projeví na zaměstnanosti?

V současné době pro nás pracuje zhruba 450 lidí, v horizontu tří let počítáme s více než 700 zaměstnanci.

A.cz: Plánujete se rozšiřovat i do menších měst?

Již delší dobu máme zastoupení ve většině obchodních center umístěných ve větších a středních městech. V loňském roce jsme se rozhodli vstoupit i do menších měst, ve kterých není často obchodní galerie. Zde máme právě obchody v retail parcích nebo menších komerčních projektech. A mohu říci, že se nám daří i v těchto lokalitách.

Například letos jsme otevřeli prodejnu v Chebu, kde jsme opravdu úspěšní. Máme obchody i třeba v Trutnově nebo Třinci a letos otevřeme prodejnu například v Pelhřimově, zkrátka nás zajímají i města na úrovni dvaceti až třiceti tisíc obyvatel.

CCC

  • Stoprocentním vlastníkem české CCC je polská společnost CCC SA.
  • Historie společnosti spadá do poloviny 90. let minulého století, kdy v Polsku otevřela svůj první obchod tamní obuvnická firma Milek.
  • V roce 1996 pak začala provozovat první franšízu s názvem Žlutá stopa (Żółta Stopa), přičemž se zformoval management současné firmy CCC. Ta byla pod tímto názvem zaregistrována v roce 1999.
  • Název je zkratkou základního motta společnosti Cena Czyni Cuda, tedy Cena dělá divy.
  • Vlastní výrobu bot zahájila CCC v dubnu roku 2001 v polských Polkowicích.
  • Po ovládnutí domácího trhu vstoupila v roce 2005 do České republiky. Nyní působí také v Maďarsku, Rumunsku, Rusku a od loňského roku i na Slovensku.
  • Na českém trhu má CCC v současnosti 63 prodejen, ročně otevírá 6 až 10 nových obchodů. Stala se tak nejrychleji rostoucím obuvním řetězcem v ČR a jednou z nejrychleji rostoucích maloobchodních sítí na tuzemském trhu.
  • Více než 65 % obratu CCC tvoří dámská obuv, zbytek pánská a dětská obuv a doplňková móda, jako jsou kabelky.
  • Tváří značky je modelka Taťána Kuchařová.

Samozřejmě důležitá je spádová oblast. Musíme tedy analyzovat, jak daleko je umístěn další podobný objekt, jak je na tom konkurence, a podobně. Toto vše zkoumáme a na základě toho se rozhodujeme, zdali v dané lokalitě prodejnu otevřít, či nikoli.

Nejlepší místo v centru je u vchodu 

A.cz: Jak si vybíráte umístění v rámci jednotlivých obchodních center?

Výběr lokality v rámci nákupního centra je asi to nejdůležitější. Ideální samozřejmě je, když si můžete umístění obchodu sami vybrat. Pro nás jako značku, která působí ve fashion branži, je zásadní i to, abychom byli vedle jiných fashion značek.

Výhodné je také přízemí. Pokud je zde umístěn supermarket, vždy generuje větší tok zákazníků než vrchní patra. Když je ale například parkoviště umístěno nahoře, může být výhodné i vrchní patro. Při výběru lokality se soustředíme také například na to, kde jsou umístěny garáže, kolik má nákupní centrum vchodů. Těch kritérií je mnoho.

A.cz: Jakou roli ve výběru místa u vás hraje výše nájmu?

Někdy jsou nájemní podmínky pro lukrativnější místa natolik vysoké, že je třeba zvolit méně výhodnou lokalitu. Díky výhodnějšímu nájmu můžete v některých případech generovat vyšší zisk než na lukrativních místech, kde vám spoustu peněz sebere právě nájem. Navíc máme tu zkušenost, že si nás naší zákazníci mnohdy sami najdou a přijdou za námi. V tomto případě ale záleží také na tom, kde je umístěna konkurence. Není pro nás úplně ideální, když má obchod například přímo u vchodu. Klient má přeci jen, když je konkurent blíž, tendenci nakupit tam a dál už nejít.

A.cz: Jak se liší nájemní podmínky u těch nejlepších a dejme tomu středně výhodných umístění?

Nájem na nejlepších místech se může oproti průměru lišit zhruba v desítkách procent. A jak jsem říkal, někdy je toto lukrativní místo tak nákladné, že je pro vás výhodnější zvolit si slabší lokalitu. Občas je to velká filozofie. Někdy nedokážete odhadnout, jak se bude zákazník chovat. Myslíte si, že máte lukrativní místo u vchodu, a ve finále zvolí zákazník třeba jiný vchod nebo preferuje něco jiného, co je typické pro danou lokalitu. Vám pak zbudou jen oči pro pláč, jelikož vaše lukrativní místo ve skutečnosti lukrativním není, ale nájem a poplatky platit musíte.

A.cz: Je těžké se s nákupními centry dohodnout na lepších místech?

Je to různé, centrum od centra. Závisí to také na tom, jakou plochu berete, jaké máte portfolio zákazníků nebo jak jste pro jednotlivé pronajímatele zajímaví. Když objednáváte menší plochu, centrum sice s vámi jedná, ale nemá tendenci nabízet lepší místa. Ta bývají i často rezervována nebo zablokována pro takové značky, které mají být pro centra tahounem. Zpravidla platí, že čím lepší postavení na trhu máte, tím lepší místo v obchodních centrech se vám podaří získat. Vliv má také to, kolik míst jste ochotni v rámci regionu vzít. Často jsou tato jednání nějakým způsobem propojena.

A.cz: Jakou plochu si nyní standardně pronajímáte? Zvýšilo se to během osmi let, co působíte na trhu, nějak výrazně?

V roce 2005 jsme na český trh vstupovali s jistou ostražitostí, náš přístup byl opatrný. Zkoušeli jsme, jak budou zákazníci reagovat, jak bude naše značka celkově přijata. Proto jsme si pronajímali spíše menší plochy. Po osmi letech, kdy se nám v Česku daří, rostou i naše požadavky na plochu. Původních zhruba 250 až 300 metrů čtverečních nahradily prostory o rozloze 400 a více metrů. Běžně otevíráme i prodejny o 500 nebo 600 metrech čtvrtečních. Poslední výsledky ukazují, že jsou pro nás právě větší prodejní plochy přece jen zajímavější. Za prvé na nich můžeme ukázat celou naši kolekci, za druhé to přitáhne větší počet zákazníků.

Samozřejmě je to i otázka konkurenčního boje. Nemůžeme plně konkurovat někomu, kdo má dvakrát větší plochy a tedy i dvakrát větší nabídku. Takže i toto má vliv na naší orientaci na větší prostory.

Vyrábíme v Polsku i v Asii

A.cz: Souvisí to například i s rozšířením sortimentu?

Částečně ano. V posledních třech letech jsme uvedli na trh velkou koženou kolekci. Naše vlajková loď, co se týče obuvi, je značka Lasocki. Jde o zboží, které je čistě kožené a je velmi oblíbené u žen přesto, že je o něco dražší než jiná námi prodávaná obuv. Tuto značku jsme teď uvedli i v pánském a rovněž i v dětském. Na značku Lasocki hodně sázíme a vidíme zde potenciál růstu.

Kromě toho jsme před pár lety začali prodávat také kabelky, drobnou bižuterii a doplňky, jako jsou ošetřující krémy. Testově jsme zavedli také prodej ponožek a tkaniček, aby měl zákazník vše, co s nákupem bot souvisí, na jednom místě a neměl potřebu jít jinam.

A.cz: Kde boty a kabelky vyrábíte?

Výrobní zařízení a také obrovský skladovací prostor a logistické centrum máme v polských Polkowicích, kde má centrálu naše mateřská společnost. Koženou kolekci Lasocki si vyrábíme sami. Z této centrály pak vyvážíme do celé Evropy. Nekoženou kolekci, ostatně jako i jiní obuvníci, objednáváme na východě. Zejména v Číně, ale i jiných asijských zemích.

A.cz: Kolik párů bot jste za své působení v Česku prodali?

Určitě více než pět milionů.

A.cz: Jaký podíl na tržbách tvoří prodej doplňků?

Tyto produkty se na celkových tržbách podílejí několika procenty. Nemají tedy zásadní vliv, ale jsou příjemným zpestřením pro zákazníka. Navíc nám generují zajímavý obrat hlavně díky tomu, že nezabírají moc místa.

A.cz: Čím můžete podle vás konkurovat dalším obuvním řetězcům?

Sázíme na to, že jsme módní, trendoví a celkem kreativní. Nemáme třeba pět let staré modely. Další naší výhodou je cena. Díky tomu, že naše obuv není příliš drahá, mohou si zejména zákaznice pořídit na každou sezonu více párů bot. Co se týče ceny, jsme zhruba srovnatelní se značkou Deichmann. V případě značky Lasocki pak konkurujeme společnostem Baťa nebo Humanic.

A.cz: Jaký je typický zákazník prodejen CCC?

Je to žena a věkový průměr se pohybuje od zhruba třinácti let do čtyřiceti. Samotnou kolekci Lasocki nakupují ženy kolem třicítky. Zhruba 65 procent naší kolekce je dámské, ale ženy jsou jako zákaznice zastoupeny ještě větším procentem. Nakupují pro děti a často i pro pány.

Chystáme se do Rakouska

A.cz: Jak se CCC daří na domácím polském trhu?

V Polsku si držíme pozici jedničky na trhu. Máme tam 389 prodejen CCC a vedle toho ještě dva brandy. Celkem tak na polském trhu provozujeme přes 600 obchodů. Některé provozujeme i formou franšízy. Vzhledem k tomu, že v Polsku již díky svému postavení nemáme možnost další expanze, rozhodli jsme se vstoupit na okolní evropské trhy.

A.cz: Kam jste tedy kromě České republiky zamířili?

Česká republika byla naší zkušební zemí pro expanzi. Poté, co jsme se přesvědčili o tom, že je o naše boty zájem, otevřeli jsme v loňském roce i první prodejnu na Slovensku a rozhodli jsme se expandovat do dalších zemí. Působíme také v Maďarsku, Rumunsku, Pobaltí nebo Rusku. Během několika měsíců máme v plánu otevřít první prodejny i v západních zemích.

A.cz: Jaká západní země bude první?

Nejprve se chystáme do Rakouska. Tento region bychom pak rádi spojili se Slovinskem a Chorvatskem. Poté by mohly následovat i další západní evropské země.

A.cz: V Polsku provozujete některé prodejny formou franšízy. Využíváte tento způsob i v jiných zemích?

V Polsku máme několik franšízových obchodů, ale tento způsob podnikání je tam spíše na ústupu. Na českém, slovenském nebo maďarském trhu chceme mít své obchody pod kontrolou, proto zde o franšízách ani neuvažujeme. Ale například v Rumunsku nebo Rusku franšízy máme. Například právě v Rusku franšíza souvisí s tím, že jsme ten trh moc neznali. Naopak středoevropský trh máme natolik zmapovaný, že nemáme důvod prodejny pronajímat.

A.cz: Jaké plány máte na slovenském trhu, kam jste vstoupili v loňském roce?

Na Slovensku se nám daří velice dobře. Během jednoho roku jsme tam otevřeli 19 obchodů a plánujeme další expanzi. Náš cílový stav je provozovat na tomto trhu až 50 prodejen. V podstatě na Slovensku soupeříme se stejnými značkami jako v České republice a i tam máme stejný cíl, stát se největším obuvním řetězcem.

 

Právě se děje

Další zprávy