Na snížení karetních poplatků koncoví zákazníci nevydělali, shodují se odborníci

ČTK ČTK
31. 8. 2016 18:40
Snížení poplatků za platby kartou nepřineslo zlevnění cen zboží a služeb v obchodech. Na regulaci prosazené Evropskou unií tak běžní klienti nic nezískali. Naopak: Banky přišly o část příjmů a kompenzují si to nyní jinak, což pocítí právě koncový klient.
Platba kartou, ilustrační foto
Platba kartou, ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Snížení poplatků, které si banky účtují za platbu kartou, nepřineslo podle expertů kýžené zlevnění cen zboží a služeb v obchodech. Banky přišly o významné příjmy, klienti nic navíc nezískali, dokonce ani častěji kartou neplatí vlivem tohoto opatření, dodali.

"Regulace mezibankovních poplatků za platbu kartou je přímo ilustrativním příkladem, jak se to nemá dělat. Ceny v obchodech se kvůli tomu nesnížily, služby kolem platebních karet zdražily, uvedl šéfredaktor serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.

Klienti podle něj totiž přicházejí o různé výhody, které byly spojené s kreditními kartami, snižují se bonusy, slevy. Zároveň se zvyšují poplatky spojené s kartami, například výběry z bankomatu cizí banky, měsíční poplatek za kartu atd.

Tlak na zefektivnění nákladů

"Snížení kreditních poplatků bankám zavařilo," souhlasil analytik poradenské firmy Chytrý Honza František Bostl. Zvýšil se podle něj tlak nejen na zefektivňování nákladů, ale také stouply sazby v jiných polích ceníků bank. Dá se očekávat, že růst zisků bank nejen tuzemských, ale v celé Evropě a USA bude postupně slábnout, podotkl.

"Razantní snížení cen v obchodech toto opatření nepřineslo," řekla prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. Pozitivní efekt mohl být podle ní spíše v tom, že někteří menší obchodníci se díky tomu zapojili do platebních systémů.

"Podle zpráv z některých trhů EU, kde regulace vstoupila v platnost již dříve, ke zdražení bankovních služeb dojít může, i když třeba jen na přechodnou dobu. Zatím však nemůžeme potvrdit, že je tomu tak v ČR," uvedla Katarína Kakalíková ze společnosti MasterCard.

Je třeba vzít v úvahu, že nařízení vstoupilo v platnost 9. prosince 2015, což je velmi krátká doba na analýzu celkových dopadů regulace. Vše podle ní ale naznačuje, že ke zlevnění zboží v obchodech nedošlo. Celá situace je předmětem zkoumání a Evropská komise by měla během následujících let oznámit dopady proběhlých změn, dodala.

Nemáme důkazy o zlevnění zboží

"Nemáme důkaz o tom, že by regulace (snížení) karetních poplatků přineslo zlevnění zboží v obchodech. Stejně tak ani předchozí zkušenosti s regulací těchto poplatků (například z Austrálie) nepřináší jasnou evidenci o zlevnění zboží," doplnil Václav Adamec z České spořitelny.

U transakcí prováděných debetními kartami strop nově činí 0,2 procenta z placené částky, u transakcí kreditními kartami pak 0,3 procenta. Strop se přitom týká jak přeshraničních, tak domácích plateb kartou. Omezení poplatků má podle Bruselu přinést roční úsporu 730 milionů eur (20 miliard Kč) na straně spotřebitelů a šest miliard eur (163,6 miliardy Kč) na straně obchodníků.

Poplatek účtuje banka obchodníka bance majitele karty. Smyslem je podělit se o náklady na transakci a o rizika spojená s platbou. Výši určují společně banky a společnosti vydávající karty. Podle Evropské komise, která návrh na omezení poplatků předložila v roce 2013, ale banka obchodníka přenáší mezibankovní poplatek na něj v podobě poplatků.

Klesání cen není nepřítel, se kterým bychom měli bojovat, problém je naopak boj Evropské centrální banky s ním, říká analytik František Bostl. | Video: Filip Horký
 

Právě se děje

Další zprávy