Medvídci Haribo tajně jednali, firma platí obří pokutu

Tomáš Fránek
2. 8. 2012 15:34
Největší světový výrobce gumových sladkostí platí za jednání o slevách
Foto: Aktuálně.cz

Brno/Berlín - Výrobce známých gumových medvídků, title="směřujete na www.najisto.cz"společnost Haribo, zaplatí obří pokutu za to, že si se svými konkurenty vyměňovala informace o jednání s obchodními řetězci a také o různých nabízených slevách.

O potrestání společnosti, která byla založena v roce 1920 a patří mezi přední světové cukrovinkářské firmy, rozhodl německý kartelový úřad. Společnost Haribo zaplatí pokutu ve výši 2,4 milionu eur.

Kartel to není, ale...

Podle úřadu se firma podílela na praktikách, které poškozují konkurenční prostředí na trhu s cukrovinkami. Zástupci Hariba se totiž scházeli společně s lidmi z dalších velkých cukrovinkářských firem a vyměňovali si informace o vyjednávání s obchodními řetězci a nabízených slevách.

„I když to není cenový kartel, jde o kroky, které poškozují hospodářskou soutěž," uvedl šéf úřadu Andreas Mundt. Pokutu nedostala společnost Haribo v plné výši, úřad totiž vzal v potaz to, že při odhalování celého případu společnost nakonec spolupracovala.

Haribo je největší výrobce gumových a želé sladkostí na světě. Má pět továren v Německu a dalších 13 po celé Evropě.

Bez pokuty vyvázne další společnost zapojená do dohody, a to americký výrobce čokolády Mars. Společnost totiž svoje konkurenty udala a to, že se společná jednání konají, oznámila kartelovému úřadu.

Úřad kvůli jednáním vyšetřuje i další firmy, jejich jména ale zatím neoznámil.

Tajné dohody špionů

Kartelové dohody, při kterých se firmy dohodnou na společném postupu nebo si vyměňují důležité informace, patří mezi nejvážnější prohřešky. A jejich odhalování často provází až špionážní práce, firmy se totiž dohody snaží důkladně utajit.

Když například český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prošetřoval dohodu velkých světových strojírenských firem, označil jejich počínání za špiónské.

Smlouvy mezi firmami nebyly nikdy podepsány, jejich účastníci byli vždy v příloze vyjmenováni pod kódovým označením.

To bylo velmi důležité, kódy totiž používaly firmy především ve vzájemné komunikaci, zpočátku na faxech, později v mailech posílaných ze soukromých adres z veřejně dostupných serverů typu Yahoo.

Jeden ze členů kartelu zajistil dokonce i pro ostatní zakódované mobilní telefony tak, aby jejich vzájemná komunikace byla ještě více usnadněna.

Dohody o tom, kde se rozhodovalo o přidělení jednotlivých zakázek, stanovovaly ceny a urovnávaly případné konflikty, se neodehrávaly v centrálách firem, ale v hotelích na mezinárodních letištích po celém světě.

 

Právě se děje

Další zprávy