Kdy jste naposledy volali z budky? Stovky dalších zmizí

Tereza Holanová Tereza Holanová
30. 6. 2013 7:45
Počet telefonních automatů je poloviční oproti roku 2001, zkracuje se i délka hovorů
Foto: Tereza Holanová

Praha - Dalších zhruba šestnáct set telefonních automatů plánuje letos zrušit společnost Telefónica Czech Republic. Počet hovorů totiž meziročně klesá o patnáct procent a údržba budek se mnohdy nevyplatí.

Zatímco v roce 2001 fungovalo v Česku zhruba třicet tisíc telefonních budek, ke konci roku 2011 jich bylo už jen přes 16 tisíc a na začátku letošního roku 14 787.

"Největší zájem o služby automatů byl v letech 1993 až 2002," říká Ani Harutjunjan z tiskového oddělení společnosti Telefónica Czech Republic.

Před čtyřmi lety činila průměrná délka hovoru tří minuty, dnes je poloviční. Ubylo také hovorů přes virtuální předplacené karty, které bývají nadprůměrně dlouhé (zhruba pět minut). V současné době takto volá desetkrát méně lidí.

V loňském roce naházeli lidé do telefonních automatů více než deset milionů mincí včetně eur. Firma ale tají, jaké to představuje tržby, tedy jaká byla celková hodnota těchto mincí.

I přes klesající zájem musí Telefónica nechat budky na místech, kde je využívá minimum zákazníků. Podle Českého telekomunikačního úřadu totiž musí mít přístup k veřejné telefonní službě lidé ve všech malých obcích, kde žije méně než pět tisíc obyvatel. Aktuální mapa automatů je k dispozici na webu Telefónicy.

Nejvytíženější budky jsou podle očekávání v turistických oblastech, v centru velkých měst nebo na nádražích. Konkrétně v Praze na Letišti Václava Havla, na hlavním nádraží a Václavském náměstí, dále na hlavním nádraží v Brně. "Z těch se volá i patnáctkrát denně," říká Harutjunjan.

Firma ruší automaty mimo jiné v případě, že jsou dva vedle sebe - jeden na koruny či eura a jeden na karty O2 Trick. Místo nich instaluje kombinovaný automat Axelit, který umožňuje oba způsoby placení.

Nejčastěji Češi z veřejných automatů volali do mobilních sítí (v 66 procentech případů), dále na předplacené karty a do pevných sítí. Ve čtyřech procentech také na zelené linky a ve třech procentech do zahraničí. Průměrná délka hovoru činila minutu a půl.

Nenahraditelná úloha

"Telefonní automaty mají nenahraditelnou úlohu v případě rozbitého, zapomenutého, ztraceného či vybitého mobilu," vysvětluje Harutjunjan. Z podobných důvodů je používají i lidé, které oslovil online deník Aktuálně.cz.

"Budku jsem použil začátkem května, když jsem ztratil mobil a prozváněl se," reaguje například Petr Opršal. Kromě toho lidé vyhledávali budku například kvůli slabému signálu. "Taky v zahraničí, když mi nejel roaming na mobilu," dodává Zdeněk Bakič.

Další respondenti ankety ale říkají, že z budky volali naposledy zhruba před deseti lety. Většina z nich má přehled, zda se nějaká nachází v okolí jejich bydliště. "I když vůbec netuším, jestli v ní je ještě telefon," pochybuje jedna z dotázaných. Další ví, kde se budka nachází je proto, že se do ní podle svých slov chodí schovat před deštěm.

Důležitou roli hrají budky i při volání na tísňové linky nebo během krizových situací. "U toho zaznamenáváme přes dvě stě tisíc volání ročně," doplňuje Harutjunjan.

 

Právě se děje

Další zprávy