Fenomén IKEA bobtná. Pražáci, připravte si šroubováky

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
14. 11. 2011 12:44
Dvojnásobná plocha obchodu a více než 1000 nových výrobků, láká prodejce
Je vám to povědomé? Ilustrační snímek z pražské prodejny IKEA.
Je vám to povědomé? Ilustrační snímek z pražské prodejny IKEA. | Foto: Jan Langer

Praha - Švédskému nábytkářskému gigantu IKEA se v Česku daří.

Prodejce, který vyžaduje, abyste doma měli šroubovák, imbus či kleště a uměli s nimi navíc zacházet, oznámil, že dá Čechům, kteří mu tak rozumějí, k výročí pádu totality dárek.

17. listopadu otevře zrekonstruovaný obchodní dům v Praze na Černém Mostě, jehož plocha se díky stavebním úpravám zvýšila o zhruba 50 procent z původních 24 300 metrů čtverečních na 36 500 metrů čtverečních.

"Do větších prostor se nyní vejde více nápadů na bytové zařízení. Zákazníci se tak mohou těšit na více než 1000 nových výrobků a zcela nově pojaté přízemí obchodního domu s doplňky," řekl mluvčí společnosti IKEA v Česku Petr Chadraba.

Počet parkovacích stání vzrostl u obchodu na Černém Mostě o 230 na 1350.

A zvýšila se také kapacita restaurace o 170 míst na celkových 550 míst k sezení.

Mimochodem - to s jídlem je zásadní informace pro gurmány. Kdyby se totiž IKEA rozhodla, že už nebude lidem prodávat nábytek, mohla by se stát lídrem na trhu s rychlým občerstvením.

Zjistili to nedávno experti německého Institutu pro kvalitu služeb, kteří testovali řetězce působící na evropském trhu. Z jejich závěrů vyplývá, že se největší prodejce nábytku na světě může směle porovnávat se specializovanými firmami zaměřenými na jídlo. V mnohém je i předčí.

IKEA byla v kvalitě nabízených služeb v občerstvení lepší než McDonald´s a výrazně předčila například restaurace KFC nebo Burger King.

Okouzlení stavebnicí

IKEA na tuzemském trhu provozuje čtyři obchodní domy a je největším prodejcem nábytku v Česku.

Byť i jí meziročně tržby klesly, loni se vyšplhaly do výše 7,5 miliardy korun.

Čísla o tržbách dokazují, že Čechy stále uchvacuje sortiment vystavovaný v ucelených "pokojích" či celých minibytech, jednoduchý skandinávský design a nábytek jako stavebnice. A také chytré drobnosti, které zpříjemňují život: třeba magnetické držáky na lednice, anebo dětské koutky, aby rodiče mohli v klidu utrácet.

Připomeňte si, jak slavila IKEA 20 let v ČR:

Druhý možný výklad je méně lichotivý: Češi ani po dvaceti letech nejsou ochotní zaplatit za delší životnost nábytku, danou zejména použitým materiálem a provedením. Cena je pro ně hlavní vodítko.

"Všude v západní Evropě jde o řetězec pro ekonomicky slabší skupinu či jako rychlé a dočasné řešení bytového vybavení. Nábytek prodávaný v IKEA není určený na příliš dlouhé užívání. U nás se jím ale nahrazuje všechno, je braný jako trend, jako něco, co je in," uvedl před časem pro Aktuálně.cz designér Ondřej Brunecký z brněnského studia viewArt.

I když tomuto nábytku přiznává čistý skandinávský styl, funkčnost a estetickou "použitelnost", vedlo nakupování v IKEA v českých domácnostech k určité unifikaci. Styl IKEA je brán jako standard a prostor pro větší kreativitu chybí.

Trocha historie, trocha plánů

První prodejnu švédská společnost IKEA v Česku otevřela v roce 1991 a nyní provozuje dva obchodní domy v Praze a po jednom v Brně a Ostravě.

Letos IKEA musela přehodnotit své plány. Úřady jí totiž nepovolily stavbu nového obchodního domu s nábytkem a bytovými doplňky, který měl v Praze-Zličíně nahradit nynější prodejnu IKEA.

IKEA poté pozastavila projekt nového obchodního centra v Libišanech na Pardubicku. Navrhované dopravní napojení neodpovídalo technickým parametrům. Plány ale firma zcela nezavrhla a je možné, že se k projektu ještě v budoucnu vrátí, případně bude hledat jinou lokalitu na východě Čech.

Pětici největších tuzemských obchodníků s nábytkem a bytovými doplňky loni po několika růstových letech klesly celkové tržby o 1,6 miliardy korun na 15,8 miliardy Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy