Číst smlouvu? U T-Mobile je delší než čtyři diplomky

Tereza Holanová Tereza Holanová
4. 5. 2012 13:30
Podle časopisu dTest zákazníci smlouvy operátorů nečtou - jsou dlouhé a nepřehledné

Praha - Čechů, kteří podrobně pročítají smlouvy, je hrstka. Totéž platí pro zákazníky mobilních operátorů. Jak ale upozornil časopis dTest, není se čemu divit. Texty jsou nepřehledné a dlouhé - běžně mívají stovky tisíc znaků.

Například smlouvu T-Mobile si na ulici, kde se různé balíčky často prodávají, nebo na prodejně, ve které za vámi čeká zástup dalších klientů, prostudujete jen stěží.

Dokumentace totiž obsahuje přes půl milionu znaků. Konkurence je na tom o trochu lépe - smlouva u O2 má necelých 300 tisíc znaků, v případě Vodafone se jedná o 134 tisíc znaků.

Jen pro srovnání. Standardní délka vysokoškolské diplomové práce činí 126 tisíc znaků (70 stran). Smlouva u skupiny T-Mobile je tedy čtyřikrát delší.

Operátoři šetří prostor

Čtení může navíc komplikovat miniaturní písmo. T-Mobile vměstnal celou dokumentaci na 134 stran. Ty obsahují všeobecné smluvní podmínky, ceník nebo podmínky pro přenesení čísla, pro tarify a slevy.

Pokud by operátor použil běžný font (například Times New Roman, 12), nevešla by se mu na tento prostor ani polovina. Smlouva u O2 má "pouze" 83 stran a Vodafone si u textu, který odpovídá 74 normostranám, vystačil se čtyřiceti.

Není tedy velkým překvapením, že zákazníci o obsahu kontraktu často nemají ponětí. "Z náhodného dotazování vyplynulo, že žádný z respondentů nepřečetl smluvní podmínky celé," uvádí dTest. "Spotřebitelům vždy radíme číst smluvní dokumentaci, ale zde to lze jen těžko požadovat," komentuje poradce časopisu Miloš Borovička.

Klientům proto doporučuje, aby si ta nejdůležitější ustanovení zjistili v internetových srovnávačích. Zde je uveden jak přehled cen, tak různé právní kličky, "které by spotřebitel mohl přehlédnout a které často bývají v džungli smlouvy schované".

T-Mobile: Snažíme se o srozumitelnost

Zástupci jednotlivých společností si myslí, že jsou jejich dokumenty v pořádku a co možná nejjednodušší.

"Smlouvy, respektive podmínky se mohou zdát na první pohled dlouhé," připouští Jiří Janeček z T-Mobile v Česku. S ohledem na spotřebitele je ale podle něj nezbytné, aby nechyběla žádná z informací o právech a závazcích obou stran.

"Věříme, že zákazníci stejně jako v jiných životních situacích podepisují dokumenty, se kterými jsou seznámeni," říká Janeček a připomíná, že na jakékoliv detaily a nejasnosti se lze v obchodě nebo prostřednictvím zákaznického centra doptat. T-Mobile se podle něj snaží, aby ve smlouvách nebyla žádná sporná a nejednoznačná ustanovení a aby klient vše pochopil.

Mluvčí Vodafone Adéla Konopková na adresu všeobecných podmínek uvádí, že jsou kromě prodejen k dispozici také na internetu. "Na základě zpětné vazby od zákazníků jsme je zjednodušili, aby byly kratší a srozumitelnější," uvádí pro Aktuálně.cz.


 

Právě se děje

Další zprávy