reklama

České firmy vedou v evropské charitě

26. 10. 2007 10:30

Loni darovaly více než tři čtvrtě miliardy.

Na charitu dal nejvíce ČEZ, kterému vládne Martin Roman Na charitu dal nejvíce ČEZ, kterému vládne Martin Roman | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - České firmy jsou nejštědřejšími přispěvateli na charitu v Evropě. Ty, které se přihlásily do soutěže TOP firemní filantrop, daly během loňského roku na dobročinnost přes 758 milionů korun, čímž několikanásobně předstihly součet slovenských a maďarských darů. Informovaly o tom Hospodářské noviny.

Co do objemu darovaných peněz vysoko ční energetický gigant ČEZ se svou téměř čtvrt miliardou (241,9 milionu). Na druhém a třetím místě jsou Česká spořitelna a Česká pojišťovna s 59 miliony, respektive 56,4 miliony.

Pokud se ale na firemní štědrost pohlédne z hlediska poměru vůči jejich celkovému zisku, vypadá stupeň vítězů jinak. Zde vyhrává kosmetická firma Johnson&Johnson, která na charitu dala čtvrtinu svého zisku. Specialista na bílou elektroniku Whirlpool ČR poskytl 17,19 procent a poradenská firma Deloitte Advisory téměř devět procent. Nahlíženo touto optikou je ČEZ značně pozadu; jeho dary nedosáhly ani na jedno procentu zisků.

Podle studie agentury Factum Invenio 68 procent Čechů usuzuje, že podpora veřejně prospěšných projektů by měla být normální politikou firem. Štědrost tak může posloužit i jako dobrá reklama.

Hana Prchalová z organizace ICN pro HN uvedla, že firemní nadace usnadňují práci lidem z neziskových organizací tím, že už dopředu uvádějí, které projekty podpoří. Větší šanci uspět mají organizace ze sociální sféry, ty zaměřené na vzdělávání a volný čas mají situaci složitější.

Mohou přispět i zaměstnanci

Většina velkých firem navíc v některých dnech nabízí svým zaměstnancům přímo se účastnit pomocí v neziskových organizacích. Podle Factum Inveo program firemního dobrovolnictví ve své firmě uvítala třetina obyvatel. Zájem převažuje ve skupině svobodných lidí středního věku.

Myšlenka firemního dobrovolnictví vznikla ve Spojených státech. Do Česka tento trend zavedla společnost T-Mobile, která s aktivitami začala přibližně před třemi lety.

I když se Evropa ve firemní charitě zlepšuje, zaostává za USA. Tam je již tradičně nejbohatší muž světa zároveň nejštědřejší. Microsoft dal prostřednictvím Fondu Billa a Mellindy Gatesových na dobročinnost přibližně jednu a půl miliardy dolarů. Celý fond disponuje sumou 60 miliard dolarů, z toho 30 miliard dodal finančník Warren Buffet. Za americkou filantropií stojí zaprvé zbožnost (přes 60 procent příspěvků jde do duchovní oblasti). Druhou motivační silou je odpočítatelnost darů z daňového základu.

Čtěte dále:

autor: rg

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
 
reklama