Brno - Obchodníci už s jistotou vědí, že je čekají první vánoce opravdu poznamenané krizí - v době, kdy roste nezaměstnanost, stagnují platy a jim klesají tržby.
Pro jistotu proto spustili vánoční kampaně o pár dní dříve než loni - většinou už v půli října. Například majitel supermarketů Albert s ní přišel na státní svátek 28. října, ale byl spíš jedním z posledních.
A víc než v předchozích letech se obchodníci předhánějí v tipech, co by lidé měli kupovat. Klíčovým slovem je přitom "sleva".
Televize, set top boxy, netbooky a mobily
Největší množství tipů nabízejí prodejci elektroniky. K tomu, aby zákazníci porušili své odhodlání pořídit dárky o 500 korun levněji než minulý rok, jak vyplývá z průzkumu firmy Unilever, využívají vše, co je po ruce. Digitalizaci (musíte mít set top box), nové Windows (k novému počítači) či první pokusy tuzemských televizí více rozjet vysílání v HD kvalitě (takže vyměňte starý televizor za nový).
"Plazmové a LCD televize jsou stále hitem. Důvodem je i meziroční pokles cen elektroniky o 10 procent," uvedla mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová.
A prodejci elektroniky jí přikyvují. "Ploché" televize jsou nyní mnohem dostupnější než před rokem. Přístroj, který si řada rodin vloni nemohla dovolit, lze nyní koupit i pod deset tisíc korun. Tomuto dárku nahrává i postupující digitalizace.
"Lidé už si uvědomují, že s vypínáním analogového signálu brzy dojde i na ně. Řada lidí proto k Ježíšku pro sebe nebo příbuzné pořídí set top box nebo televizi, která umí digitální signál přijímat," upozornil na další potenciální hit letošních svátků Jan Samko, zástupce jednoho z největších prodejců elektroniky a počítačů Alza.cz.
Naprostou jedničkou však mají být o letošních Vánocích přenosné počítače. Nejen notebooky, ale i jejich malí příbuzní, tedy netbooky. "Nejčastěji prodávaným zbožím jsou domácí multimediální notebooky, dále takzvané low end modely, které lákají zejména nízkou cenou a v neposlední řadě i netbooky," uvedl Lukáš Zaoral, obchodní manažer společnosti Kasa.cz.
Prodejci v Česku navíc potvrzují, že vlnu zájmu o osobní počítače zvedl příchod nové verze Windows.
Na výsluní se také mají vrátit mobilní telefony. Hlavně kvůli internetovému připojení. "Všichni operátoři přišli v poslední době s nabídkami levného připojení k internetu. Spolu s rostoucí oblibou sociálních internetových sítí typu Facebook to z mobilních telefonů udělá další vánoční hit," doplnil Samko.
Tradiční hity: hodinky, šperky, parfémy
Koupit blízkým dražší dar jsou lidé ochotnější práv o Vánocích nebo významných výročích. Hodinářství tak mají své jisté.
"Zákazníci projevují stále vyšší zájem o modely hodinek předních světových značek. Hitem poslední doby jsou například hodinky značky Roxy a Morellato. Proto i v souvislosti s předvánočními nákupy očekáváme zvýšení prodeje nejen těchto hodinek, ale také značky Casio, která je stálicí na trhu," nabídla vánoční tip Jana Zbořilová, obchodní ředitelka internetového obchodu Hodinky.cz.
Stejně tak se před svátky většinou netrhnou dveře ani v klenotnictvích a nejen těch kamenných.
"Tradičně nejprodávanější jsou šperky z chirurgické oceli, Vánoce tento trend nezmění. Dále očekáváme nárůst u luxusnějších položek a kompletních kolekcí šperků," uvedla Eva Veverková, obchodní ředitelka internetového obchodu Sperky.cz.
Na nedostatek zájmu si nemohou před svátky nikdy stěžovat ani parfumerie. Osvědčenou trojici zaručených dárkových tipů doplňují parfémy pro muže i ženy. Nikdy nepřichází světové značky s tolika zvláštními edicemi, dárkovými sadami a výhodnými nabídkami.
Totéž ale platí také o výrobcích kosmetiky. Kosmetické baličky patří k oblíbeným neutrálním, ale pěkně vyhlížejícím dárkům prakticky pro kohokoliv. "Vánoce s sebou přináší nárůst prodeje dárkových sad. V loňském roce byla nejvíce prodávanou sadou kaviárová sada Gold Elixír od Dermacolu," uvedla Petra Vacková, obchodní ředitelka internetového obchodu Krasa.cz.
Na dětech se šetřit nebude
Výpravnost se na Vánoce počítá. A nejen v dárkových kazetách, ale například také u knižních publikací. Drahé encyklopedie určené dospělým i dětem, se nikdy neprodávají lépe.
"O Vánocích jdou nejvíc na dračku jak bestsellerové romány, tak i dražší obrazové publikace a encyklopedie. Jedním z hitů docela jistě bude Život zvířat, což je v podstatě pokračování legendární encyklopedie Zvíře. Atraktivním dárkem pro děti je netradiční encyklopedie Neotvírat, která vypadá spíš jako trezor než kniha. Publikace odhaluje nejlépe střežená tajemství světa, přináší různé triky a rady, třeba jak se páčí trezor," přiblížil Zdeněk Fekar z marketingového oddělení knihkupectví Kanzelsberger.
Zkušení obchodníci se shodují, že i když budou lidé letos nejspíš při vánočních nákupech umírněnější, na dětech šetřit rozhodně nebudou. I proto budou v prodejích číslem jedna především hračky. Vytipovat mezi nimi jeden hit je však nemožné.
Sázkou na jistotu je podle prodejců interaktivita hraček. "Například anglická značka Wow nabízí celou sadu hraček, které vydávají realistické zvuky a navíc nepotřebují baterie. Líbit se bude i tančící tučňák, který breptá, prochází se a kolíbá do rytmu chytlavé melodie," navrhuje tip pro menší děti Kateřina Richterová z hračkářského řetězce Sparky's.
Bez ohledu na věk se lze u dětí "strefit" v případě, že znáte jejich oblíbeného seriálového či filmového hrdinu. Právě předměty nebo hračky s tématikou oblíbených hrdinů, patří v internetových i "kamenných" hračkářstvích mezi nejpopulárnější sortiment.