Auta na stlačený plyn v Česku vítězí nad elektromobily

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
Aktualizováno 22. 1. 2014 13:00
Počet vozů na CNG se loni v Česku zvýšil na 6,7 tisíce, přibvá i plnicích stanic.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Na českých silnicích jezdí přes 6,7 tisíce aut na stlačený zemní plyn (CNG). To je sedmnáctkrát více než ještě na konci roku 2005 a o dva tisíce víc než před rokem. Nejnovější údaje dnes zveřejnil Český plynárenský svaz.

Z celkového počtu je asi 430 autobusů a 60 nákladních automobilů, zbytek připadá na osobní auta.

Odborníci oslovení Aktuálně.cz se shodují, že CNG má zatím největší potenciál ze všech alternativních paliv. Jde totiž o ekologické a současně i ekonomicky výhodné palivo. Náklady na provoz CNG vozu jsou zhruba poloviční oproti běžným palivům. Alespoň do té doby, než se bude na i CNG vztahovat spotřební daň.

Sto stanic do konce roku

Postupně mizí i jeden z velkých problémů masivnějšího prosazení CNG i alternativních paliv obecně - nedostatečné množství plnicích stanic. 

Řidiči aut na CNG zatím mohou využít jen 52 plnicích stanic po celé republice, nicméně do konce letošního roku plánují plynárenské firmy vystavět dalších minimálně 45. Nové stanice letos postaví společnosti E.ON, Vemex nebo RWE.

"S tímto počtem by již Česká republika měla splnit podmínky Evropské unie o rozmístění počtu plnicích stanic v členských zemích," říká místopředseda rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.

Europoslanci mají na jaře hlasovat o návrhu, aby na každých 100 kilometrů připadala jedna plnicí stanice, přičemž v městských oblastech má být minimálně jedna na 100 tisíc obyvatel.

Pokud se bude infrastruktura rozvíjet dosavadním tempem, mohlo by být v Česku podle plynárenského svazu do roku 2020 na tři stovky "plniček". "Tím by se nám podařilo vyrovnat například Rakousku nebo Německu, kde má CNG delší tradici," říká výkonný ředitel svazu Jan Ruml.

Elektromobily zatím zaostávají

"Podle mého názoru je pohon CNG minimálně v krátkodobém horizontu zřejmě nejvýhodnějším řešení pro takzvanou udržitelnou mobilitu. K jeho výhodám patří například snižování emisí CO2 s možností využití existující a propracované technologie spalovacích motorů," hodnotí využití stlačeného zemního plynu v dopravě Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu.

Elektromobily podle něj zatím nemají oproti autům na stlačený plyn příliš šancí. Jsou totiž velmi drahé, mají krátký dojezd a infrastruktura dobíjecích stanic je nedostatečná. Sporná je i šetrnost k životnímu prostředí.

"Elektromobily určitě nezačnou do roku 2020 konkurovat zejména na trasách s delším dojezdem vozům na CNG," dodává odborník na alternativní pohony a zakladatel portálu Hybrid.cz Petr Soukup. Vše bude ale podle něj záležet na podmínkách, které stát a firmy vytvoří.

V Česku nyní jezdí asi 350 elektromobilů, jejichž řidiči mohou využít kolem osmdesáti "profesionálních" dobíjecích stanic.

Nevýhodu CNG oproti běžným palivům vidí Šípek v jeho čerpání. "CNG je nutné před načerpáním do nádrže stlačit na zhruba 250 bar. Tím se zvyšují bezpečnostní nároky a náklady na čerpání," upřesňuje.

Mezi výhody naopak patří téměř nulová spotřební daň. "Ta má kontrolovaně růst až do roku 2020, přičemž bude ale stále hodně nízká oproti benzinu nebo naftě. Kdyby se ale uplatnila stejná daň jako na konvenční paliva, ekonomická výhoda je rázem úplně pryč," říká Soukup.

Kilometr do 1,40 koruny

Cena CNG na jeden kilometr se v současné době pohybuje mezi jednou až 1,40 koruny, uvádí Jan Ruml z Českého plynárenského svazu. Pořizovací cena vozidel je přitom již téměř stejná jako u benzinových nebo dieselových aut.

"Na trhu je velmi velká nabídka sériově vyráběných vozů, a to i za cenu pod 200 tisíc korun," upřesňuje Ruml.

Zájem o CNG auta v Česku by se mohl ještě zvýšit díky nástupu plynové Škody Octavia, kterou mladoboleslavská automobilka plánuje uvést na trh v letošním roce.

Přes tisíc pošťáckých aut

Zatím největším uživatelem CNG aut v tuzemsku je Česká pošta, která jich ve svém vozovém parku má 692. V letošním roce plánuje nakoupit dalších 400 aut, přičemž cílem státního podniku je nahradit všech 5300 aut právě vozy s tímto palivem.

"Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně výhodnější, s auty na CNG šetříme až čtyřicet procent nákladů," vysvětluje Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy České pošty.

Další velký vozový park má například strojírenská skupina Vítkovice, kde na CNG jezdí 400 aut. Auta na stlačený plyn začínají využívat i policisté a hasiči.

"Rozhodli jsme se pro obměnu zhruba poloviny našich aut. V současné době jich na CNG jezdí asi dvacet. Jen za rok 2012 jsme uspořili na palivu asi milion korun. Návratnost byla rok a půl," říká ředitel Městské policie Ostrava Zdeněk Harazim.

Závazku obměnit značnou část vozového parku ale zatím nedostála státní správa. Do konce loňského roku měl každý resort vyměnit až čtvrtinu vozidel za takzvaně ekologicky přátelská. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by se tak skutečně stalo. "Podíl takových vozů při vyhodnocení na konci roku 2012 nedosahoval ani deset procent," upřesňuje ředitel ČPS Ruml. Podle něj se tento údaj za rok patrně příliš nezměnil.

O podílu ekologických vozidel ve státní správě má informovat resort životního prostředí do konce letošního března.

Po celém světě v současné době jezdí 18,5 milionu vozů na stlačený zemní plyn včetně autobusů. Jejich počet se za posledních osm let zčtyřnásobil. Na tento počet vozů připadá 22 165 plnicích stanic.

V samotné Evropě se od roku 2005 poptávka po CNG vozech zvýšila z 650 tisíc na 2,1 milionu. Během těchto let přibylo 2160 plnicích stanic.

 

Právě se děje

Další zprávy