Češi stále více utrácejí, maloobchodní tržby výrazně rostou

Tereza Holanová Tereza Holanová
Aktualizováno 5. 8. 2015 9:37
Červnové maloobchodní tržby rostly meziročně o 6,9 procenta. Díky menším obavám o ztrátu zaměstnání jsou spotřebitelé více ochotní utrácet.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - České domácnosti utrácejí výrazně více než loni. Tržby tuzemských maloobchodníků v červnu rostly - bez započítání nákupů aut - o 5,7 procenta. Před očištěním o počet pracovních dní, kterých bylo v červnu 2015 o jeden více než loni, činil meziroční růst 6,9 procenta.

Maloobchodní tržby rostly i ve srovnání s minulým měsícem - oproti květnu byly o 0,2 procenta vyšší. Ukazují to středeční data Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Lidé přitom utráceli více ve všech sortimentech zboží - za pohonné hmoty, nepotravinářské zboží i potraviny. Neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží rostly meziročně o deset procent, za prodej pohonných hmot o 5,7 procenta a za potraviny o 3,5 procenta.

"Spotřebitelský apetit je odrazem růstu domácí ekonomiky. V posledním roce výrazně poklesla nezaměstnanost a tvorba nových pracovních míst je nejrychlejší od krizového roku 2008. Menší obavy o ztrátu zaměstnání se následně projevují i ve vyšší ochotě spotřebitelů utrácet a méně spořit," shrnuje červnové výsledky analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

"Maloobchodu se v červnu tohoto roku dařilo na výbornou. Pravděpodobně není žádná oblast, kde by si prodejci mohli zásadně stěžovat, že se jim obchody nehýbaly," souhlasí analytik Home Credit Michal Kozub.

Nákupy přes internet rostou o čtvrtinu

Nadále pokračuje výrazný růst nákupů zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby - tržby stouply meziročně o 26,9 procenta.

"V letošním roce ukazují prodeje přes internet velmi konzistentní růst. Téměř v každém měsíci si připisují čtvrtinu až pětinu bez zásadních výkyvů. Poptávka v této oblasti je tedy trvalá, nejde jen o nárazové výkyvy, kdy by se spotřebitelé jednorázově rozhodli nakupovat," dodává Kozub.

Tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci se zvýšily o 16,8 procenta. "To naznačuje, že domácnosti neváhaly vydat peníze na zpříjemnění letošních dovolených," myslí si hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Za počítačová a komunikační zařízení utratili spotřebitelé o 9,2 procenta více, za výrobky pro domácnost o 7,7 procenta, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 7,6 procenta a za oděvy a obuv o 3,4 procenta více.

Lidé nakupují auta jako diví

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které eviduje ČSÚ samostatně, se ve srovnání s loňským červnem po očištění zvýšily o 15,9 procenta. "Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 19,6 procenta, přitom za prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, vzrostly o 20,1 procenta a za opravy o 17,6 procenta," uvádí ČSÚ.

"Podle výsledku maloobchodních tržeb za červen nakupují Češi auta jak diví. Po započtení prodeje aut vzrostly celkové tržby reálně meziročně o 11,1 procenta, což drtivě přebilo všechny odhady,“ říká hlavní analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.

Za celé druhé čtvrtletí tohoto roku maloobchodní tržby - bez motorových vozidel - meziročně vzrostly o 6,1 procenta. Za nepotravinářské zboží utratily domácnosti o 8,1 procenta více, za pohonné hmoty o 7,2 procenta více a za potraviny o 3,2 procenta více. Samotné tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly o 13,7 procenta vyšší.

V celém letošním roce by se měly tržby podle analytiků Raiffeisenbank zvýšit z loňských 2,8 na 4,6 procenta, po započtení aut pak o 5,8 procenta. "Chuť utrácet by spotřebitele neměla přejít ani ve zbytku roku a letošní rok by tak měl pro maloobchodníky dopadnout mnohem lépe než předchozí roky," doplňuje analytik společnosti Citfin Jiří Šimek.

 

Právě se děje

Další zprávy