Tržby e-shopů stouply o čtvrtinu. Na restauracích Češi šetří

Tereza Holanová Tereza Holanová
Aktualizováno 6. 10. 2014 9:40
K srpnovému růstu maloobchodních tržeb přispěl – podobně jako v předchozích měsících – hlavně prodej motorových vozidel.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Praha - České domácnosti utrácely více i během druhého prázdninového měsíce. Podle Českého statistického úřadu se tržby maloobchodníků v srpnu meziročně zvýšily o 4,4 procenta. Ve srovnání s červencem rostly o 0,6 procenta.

K růstu přispěl – podobně jako v předchozích měsících – hlavně prodej motorových vozidel. Zde se tržby po očištění zvýšily o 11,3 procenta.

E-shopy rostou o čtvrtinu

Více se prodávalo i nepotravinářské zboží. Podle statistiků pokračoval nárůst prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 24,9 procenta), lidé nakupovali také více oděvů a obuvi, za které utratili o 11,7 procenta více.

"Vyšší růst zaznamenal také maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením (o 12,7 procenta), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a s výrobky pro domácnost," dodává ČSÚ.

Pokles tržeb naopak hlásí prodejny farmaceutického a zdravotnického zboží (o 6,4 procenta) a obchody s potravinami (zhruba o dvě procenta).

Šetříme na restauracích

"Pokud domácnosti na něčem šetří, a to dlouhodoběji, jsou to návštěvy restaurací. V tržbách za pohostinství je vidět meziročně klesající trend již od května," doplňuje hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Celkový růst maloobchodních tržeb tedy pokračuje, po dvou silných měsících ale zpomalil. Ještě v červenci rostly ceny meziročně o 4,5 procenta a před očištěním o počet pracovních dní dokonce 6,2 procenta, zatímco srpnový neočištěný růst činil 2,7 procenta. Za tento "propad" ale může jen skutečnost, že letošní srpen měl o jeden pracovní den méně. Chování spotřebitelů se podle analytiků nezměnilo.

Lidé ekonomice věří

"I když se v posledních měsících spotřebitelská důvěra mírně snížila, nadále je na výrazně vyšších úrovních než v loňském roce," říká analytik společnosti CitFin Jiří Šimek. K růstu podle něj přispívá i zlepšení na trhu a práce a růst reálných mezd.

"Důkazem ekonomického oživení je však to, že zákazníci výrazně více než loni kupovali sezónní zboží, například na sport," dodává Pavel Kulhavý ze skupiny PwC Audit. 

V černých číslech by tržby prodejců měly podle expertů zůstat i po zbytek roku. "Maloobchodní trh se celkově zlepšuje a dostává se do lepší kondice. Podobný výhled platí i pro další měsíce. Prozatím totiž nijak nehrozí, že by se spotřebitelská poptávka měla opět propadnout," říká například analytik Home Credit Michal Kozub.

 

Právě se děje

Další zprávy