Automobilky mají dva týdny prázdniny. Průmysl to neohrozí

Adéla Skoupá
Aktualizováno 3. 8. 2015 18:19
Továrny nezůstanou zcela opuštěné, odstávka výroby se využije k údržbě a modernizaci strojů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - V následujících dvou týdnech se v Česku na okamžik zastaví automobilový průmysl. Většině tuzemských automobilek i jejich dodavatelským firmám začíná celozávodní dovolená, výrobní linky se zastavily jak v závodech Škoda v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí, tak v kolínské automobilce TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile). Tento týden se nevyrábí auta ani v továrnách Hyundai Nošovice, kde si zaměstnanci vybírají dovolenou už od minulého týdne - stejně jako v závodech automobilky Škoda v Kvasinách.

Například v Mladé Boleslavi dnes do práce nemuselo přijít dvacet dva tisíc zaměstnanců automobilky, nastoupilo jich pouze osm set. Továrny ale nezůstanou zcela opuštěné, odstávka výroby se využije k údržbě a modernizaci strojů. Zvlášť v Kvasinách mají napilno. "Dobu, kdy se zastaví výroba, využijeme k úpravě našich výrobních zařízení. V příštích týdnech, tedy i po celozávodní dovolené, se budeme soustředit především na plánované rozšíření výroby v závodě Kvasiny," říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za výrobu a logistiku.

Právě v Kvasinách, kde se kromě modelu Škoda Yeti od letoška vyrábí i nová generace vozů Superb a Superb Combi, se instalují nová zařízení, například v robotickém pracovišti v lakovně. V příštích letech by měla výrobní kapacita vzrůst až na 280 tisíc aut ročně. A do tří let mají výrobci v plánu vytvořit dalších 1300 pracovních míst. V závodě ve Vrchlabí se zase budou v době odstávky snažit, aby vše připravili na rozšíření výroby převodovek. "Do jara roku 2016 vzroste výrobní kapacita z patnácti set na dva tisíce převodovek denně," říká mluvčí podniku Jozef Baláž.

"V TPCA se během dvoutýdenní dovolené zaměří na údržbu výrobních linek, z nichž už od minulého roku sjíždí auta z druhé generace "kolínských trojčat" Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1,“ upřesňuje mluvčí firmy Marek Hovorka.

Přestože se produkce aut v Česku na půl měsíce téměř zastaví, průmysl by to podle odborníků neměl pocítit. Automobilky mají dobře nakročeno a předzásobily se. "Letos jsou celozávodní dovolené zhruba ve stejnou dobu jako loni, takže neočekáváme meziroční propad," vysvětluje analytik Komerční banky Viktor Zeisel. Loni se totiž celozávodní dovolené přesunuly oproti předcházejícímu roku z července na srpen, což v srpnu způsobilo propad o 5,2 procenta oproti roku 2013.

"Průmyslu se daří a hlavní tahoun je ten automobilový. Těží z toho, že firmy zpátky investují do kapitálu, a jsou tak velké prodeje aut. Růst vidíme hlavně v prodeji domácím. Tam je to markantní v oblasti osobních automobilů, které se v Česku vyrábí a prodávají. Když se podíváme na celkový prodej aut, tak letos v červnu to bylo 50 284, zatímco loni v červnu to bylo jenom 41 000, takže to je skoro 20% nárůst," vysvětluje Zeisel s tím, že i poptávka z Evropy je zatím silná.

 

Právě se děje

Další zprávy