Zájem o auta na CNG roste, pomáhá i výrazně nižší daň

Radek Pecák Radek Pecák
21. 1. 2015 18:30
Na stlačený zemní plyn jezdí jedno ze sta nově registrovaných aut v Česku. Spotřeba paliva loni stoupla o 40 procent.
Škoda Octavia G-Tec.
Škoda Octavia G-Tec. | Foto: Škoda Auto

Praha – Spotřeba stlačeného zemního plynu pro automobily (CNG) loni v Česku meziročně stoupla o 40 procent na zhruba 30 milionů metrů krychlových. Za posledních deset let se zdesetinásobila, uvedl Český plynárenský svaz.

V Česku podle plynařů jezdí v současné době 8817 vozidel na CNG, o dva tisíce více než před rokem. Zájem probudila nová Škoda Octavia G-Tec, na trhu je však kromě ní dalších 64 typů vozidel, které umožňují ve svých motorech spalování tohoto paliva.

"V roce 2030 by mohlo na českých silnicích jezdit kolem 300 tisíc vozidel na zemní plyn. Jejich roční spotřeba by se měla pohybovat mezi 600 a 700 miliony metrů krychlových," očekává místopředseda Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.

Jedno auta ze sta nových

Ze všech nově registrovaných vozidel připadalo loni na auta s CNG pohonem zhruba jedno procento. Na celkovém počtu aut registrovaných v Česku se podílejí jen 0,1 procenta. 

Také u spotřeby je podíl stlačeného plynu na veškeré spotřebě paliv pro dopravu zatím nicotný, v roce 2013 činil 0,27 procenta. Podle plynařů je však reálné, že do roku 2030 stoupne podíl CNG na spotřebě asi deset procent.

Veřejných stanic pro čerpání CNG je nyní v Česku už 75, plynárenské společnosti připravují otevření desítek dalších stanic. Jen společnost Vemex hodlá svoji síť 12 čerpacích stanic rozšířit na dvacet, RWE Energo chce každý rok k současným devíti přidávat po třech stanicích, E.ON energie zvýšípočet z nynějších osmi do konce roku na patnáct a během příštích pěti let hodlá provozovat 40 stanic.

Výhodnost CNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Ta od letošního ledna (do konce roku 2017) činí u tohoto paliva 72 haléřů za metr krychlový. U benzinu je spotřební daň 12,84 koruny, u nafty 10,95 koruny na litr.

Uškodí jim levná ropa?

Současné nízké ceny nafty a benzinu na tuzemských čerpacích stanicích ale minimálně na několik měsíců přibrzdí zájem lidí o koupi automobilu spalujícího stlačený zemní plyn.

"Je třeba objektivně říci, že ještě v prosinci ušetřil na palivu ten, kdo jezdil autem na CNG, oproti motoristovi tankujícímu benzin či naftu padesát procent. Nyní už je to jen zhruba 35 až 40 procent," říká Šimek.

Dodává ale, že i letos se bude postupně rozšiřovat nabídka automobilů, které splňují normu Euro 6, což přinese další povzbuzení zájmu o tato vozidla. Navíc si myslí, že nízké ceny ropných paliv nebudou trvat věčně, a že snižování ceny naopak v brzké době zaznamená právě i zemní plyn.

"Na zvýšení spotřeby CNG u nás se také pozitivně projeví to, že letos uvede řada dopravních firem do provozu nově nakoupené autobusy s tímto pohonem," dodává výkonný ředitel svazu Jan Ruml. Vyrábět je bude i tuzemský výrobce Iveco z Vysokého Mýta.

 

Právě se děje

Další zprávy