Začínají další opravy na D1. Ťok chce urychlit práce

Radek Pecák Radek Pecák
19. 3. 2015 13:15
Ministr dopravy Dan Ťok žádá stavbaře, aby zvážili možnost rozšíření dálnice směrem do středového pruhu místo do stran.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha - Rekonstrukce dálnice D1 pokračuje na dvou úsecích. Stavbaři dnes zahájili práce na úseku Větrný Jeníkov - Jihlava mezi 104. a 112. kilometrem. Už od 5. března pracují na úseku Lhotka - Velká Bíteš mezi 153. a 162. kilometrem. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic. Práce by na obou úsecích měly skončit v létě.

Zatím ale není jasné, kdy začne rekonstrukce dalších tří úseků mezi 29. a 34. kilometrem, 134. a 141. kilometrem a 178. a 182. kilometrem. Práce mají začít letos, ale buď se neúspěšní účastníci odvolali proti výsledkům výběrového řízení (ve dvou případech), nebo ještě nebylo dokončeno vyhodnocování nabídek.

Na dnešním semináři o modernizaci dopravy to řekl Radek Mátl, ředitel odboru výstavby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Letos plánuje ŘSD vypsat výběrová řízení na devět úseků dálnice D1, z toho na dva ještě na jaře. Ministr dopravy Dan Ťok by si přál, aby se na nich pracovalo rychleji, konkrétně sedm dní v týdnu po 24 hodin a na více než pěti úsecích současně.

Ťok také navrhuje rozšířit dálnici směrem do středového dělicího pásu namísto dosavadního rozšiřování směrem ke krajům. To ovšem odborníci z ŘSD zatím odmítají - mimo jiné i proto, že ve středovém pásu je kromě kanalizace a dalších zařízení položen telekomunikační kabel společnosti O2 a ten by se musel přeložit, což by práce dále zkomplikovalo. Kvůli bezpečnosti pak mají stavbaři výhrady i vůči nočním pracím.

Pokud by však práce pokračovaly dosavadním způsobem, trvala by rekonstrukce každého úseku rok a půl, na úsecích s délkou přes deset kilometrů dokonce dva a čtvrt roku. Dalším problémem je stav některých mostů, které nyní ŘSD navrhuje ze současné modernizace vyjmout. Upravený harmonogram rekonstrukce 160 kilometrů dálnice D1 nyní předpokládá dokončení prací až v roce 2020 namísto původně předpokládaného termínu 2018.

Rekonstrukce dálnice D1 si zatím podle Marka Pastuchy, ředitele odboru fondů EU ministerstva dopravy, vyžádala náklady 3,3 miliardy korun, přičemž z Evropské unie by mělo být zpětně uhrazeno zhruba 2,4 miliardy.

 

Právě se děje

Další zprávy