Dokonalá lest na manželku. Test rychlého kombi od Seatu

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 13. 8. 2015 17:04
Nejpříjemnějším překvapením je spotřeba vozu s parametry dřívějších supersportů.
Na silnici s ostrými zatáčkami je Leon Cupra jako doma.
Na silnici s ostrými zatáčkami je Leon Cupra jako doma. | Foto: Radek Pecák

Dnešní sportovní vozy pro rodiny mají stejně silné motory, jako měly před pár desítkami let supersportovní automobily. To nás napadlo ihned při přebírání testovacího exempláře Seatu Leon ST Cupra, nejvýkonnější verze rodinného kombi španělské značky.

Výkon motoru je jedna věc. Schopnost komponent ukrytých pod karosérií přenést náležitě a bezpečně takový příděl na vozovku věc druhá. Po týdenním testování můžeme konstatovat, že se to technikům vývojového centra u Barcelony podařilo velmi dobře.

Dvě poměrně mohutné koncovky výfuku naznačují potenciál vozu.
Dvě poměrně mohutné koncovky výfuku naznačují potenciál vozu. | Foto: Radek Pecák

I když jisté vnější znaky signalizují, že nejde o úplně běžnou verzi kombíku, ve skutečnosti se autu, které má výkon 280 koňských sil a na stokilometrovou rychlost zrychluje během šesti sekund, jeho potenciál daří docela dobře maskovat.

Možná je to dobře. Někteří otcové rodin tak prý (podle informací z tuzemského zastoupení Seatu) zvládnou svým automobilově méně vzdělaným manželkám po jistou dobu s potutelným úsměvem ve tváři říkat, že vlastně koupili přesně to, co chtěly - totiž prostorné kombi. Vlastně jen červené třmeny brzd, poměrně decentní šachovnicové vlaječky na přídi a na zádi signalizují něco jiného. Vzadu se pak také nachází nápis Cupra místo obvyklého Leon a dvě poměrně mohutné koncovky výfuku. To už je vlastně takové razítko...

V motoru, který má zdvihový objem válců dva litry, se skrývá 280 koní.
V motoru, který má zdvihový objem válců dva litry, se skrývá 280 koní. | Foto: Radek Pecák

Pokud má muž dostatečně klidnou náturu, zvládne schopnosti vozu ukrývat i během nedělního výletu. Zvláště na kvalitnějším povrchu je auto i přes snížený podvozek poměrně komfortní. Nesmí se však objevit před vámi žádný "louda" nebo za vámi někdo, kdo si příliš zblízka prohlíží konec vozu. To pak obvykle následuje rychlé podřazení společně s prudším sešlápnutím plynového pedálu a hned poté rychlé předjetí nebo velmi rychle se zmenšující obrázek za vámi jedoucího vozu ve zpětném zrcátku.

Vraťme se ale ještě k oné poklidné výletní jízdě. Při ní nepochybně platí, že turbomotor, což dvoulitrový zážehový čtyřválec je, umí  být v nízkých otáčkách úsporný. V nepříliš členitém terénu na silnicích s plynulým provozem jezdit za zhruba 7,5 litru, což je jen o sedm desetin více, než uvádí výrobce. To samozřejmě při využívání při režimu Comfort, který kromě menší odezvy motoru na sešlápnutí plynového pedálu zajistí i komfortnější nastavení tlumičů.

Interiér nepůsobí "přeplácaně" jako u některých jiných ostrých verzí rodinných vozů.
Interiér nepůsobí "přeplácaně" jako u některých jiných ostrých verzí rodinných vozů. | Foto: Radek Pecák

Samozřejmě, pokud manželku a děti vyložíte na chalupě a sám vyrazíte na oblíbenou silnici s průhlednou záminkou, že musíte ještě pro něco do hobbymarketu vzdáleného v ten okamžik sto kilometrů, zřejmě využijete možnost přepnutí vozu tlačítkem se šachovnicovou vlajkou do režimu Sport, nebo dokonce Cupra. Posledně jmenovaný posílá pak do výfukového systému i příval decibelů.

Kromě adrenalinu řidiče pak i spotřeba vozu poleze nahoru. A to tak vysoko, jak dalece sahá vaše odvaha. Tohle auto umí tolik, že naplno potenciál využije pouze opravdu skvělý řidič. A to rozhodně ne hned při prvním svezení.

Tachometr končí číslovkou 300, což je u rodinného kombi pozoruhodný údaj.
Tachometr končí číslovkou 300, což je u rodinného kombi pozoruhodný údaj. | Foto: Radek Pecák

Abyste využili schopnosti auta, které zvládne projet severní smyčkou Nürburgringu za méně než osm minut, musíte se také naučit používat otáčky motoru až nad hranicí 5500.  Maximální výkon se dostavuje v 5600 otáčkách a 6500 už je hranice červeného pole. Hranice mezi maximálním využíváním motoru a jeho přetočením je tedy poměrně úzká. Někomu tedy možná bude více vyhovovat verze s automatickou převodovkou DSG.

Technické údaje

Rozměry (d,š,v v mm): 4543, 1816, 1431

Výkon motoru: 206 kW (280 koní)

Maximální točivý moment: 350 Nm

Maximální rychlost: 250 km/hod

Zrychlení 0-100 km/hod: 6 sekund

Spotřeba: 6,7 litru/100 km

Objem zavazadlového prostoru: 587 litrů

Zdroj: Radek Pecák

To, co na Seatu Leon Cupra ST nejvíce zaujme, je jeho potenciál přenést točivý moment až 350 Nm pouze prostřednictvím předních kol na vozovku. Je třeba držet volant skutečně pevně, protože ten má tendenci se stáčet dovnitř zatáčky ještě více, než řidič zamýšlí. To je samozřejmě vlivem namontovaného diferenciálu s elektronicky ovládanými lamelami.

Nevadí ani mohutnější záď vozu. I při rychlých změnách směru na silnicích, kde levá zatáčka rychle střídá pravou, je auto velmi stabilní. Dokonce tak, že i v místech, která bezpečně známe, a už mnohokrát se nám zde podařilo řadu vozů dostat takzvaně na limit, byl leon stále ještě "nohama pevně na zemi." Obvykle nám odvaha došla mnohem dříve, než by se vůz k takové hranici těsněji přiblížil. Opravdu rádi bychom se s takovým autem seznamovali a učili sportovní jízdě mnohem déle než po vyčleněných šest dní.

Sedačky nejsou zbytečně tvrdé.
Sedačky nejsou zbytečně tvrdé. | Foto: Radek Pecák

Potěšily i brzdy. Ty dodává specialista Brembo a i po desítkách kilometrů ostré jízdy na ně stále bylo plné spolehnutí.

Pojďme ale ještě do interiéru. Přece jen je to kombík a u něho jsou důležité i užitné vlastnosti. Přední sedačky v námi testované verzi jsou poměrně civilní. Pro někoho možná až příliš, ten ale má možnost si připlatit za skořepinová. Jejich design je decentně ozdoben bílým pruhem a opěrka hlavy je integrovaná do opěradla, tudíž sportovní vzhled je dosažen. Nemají však zbytečně tvrdé výplně, a také o jejich boční části si při nasedání nenarazíte sedací část těla.

Do kufru naložíte všechny potřeby pro rodinnou dovolenou.
Do kufru naložíte všechny potřeby pro rodinnou dovolenou. | Foto: Radek Pecák

Vzadu samozřejmě není tolik místa jako v octavii, ale dva průměrně vzrostlí dospělí si tu relativně pohodlně sednou. A kufr? Litrový objem 587 hovoří sám za sebe.

Sériová výbava je také postačující. Kromě prvků, jako jsou devatenáctipalcová kola z lehkých slitin, světlomety složené z LED diod, jsou to například podélné střešní nosiče, elektrické ovládání všech oken, tempomat, palubní počítač, dvouzónová automatická klimatizace, multimediální systém s dotykovým displejem a adaptivní podvozek DCC. A to vše za cenu 712 900 Kč.

Porovnání parametrů vozu s konkurenčními "ostrými" kombíky Škoda Octavia RS a Ford Focus ST naleznete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy