Český nápad zaujal ve světě. Unikátní vůz pro postižené

Radek Pecák Radek Pecák
2. 8. 2014 20:00
Firma Závody lehkých konstrukcí Loštice, která vozidlo pro tělesně postižené vyvinula, chce již v roce 2017 vyrobit a prodat více než tisíc kusů.
Foto: ZLKL

Loštice – Unikátní vozidlo pro tělesně postižené osoby začíná vyrábět Závod lehkých konstrukcí, který sídlí v moravských Lošticích – v areálu, kde dříve bývala výrobna olomouckých tvarůžků. Firma výhledově plánuje vyrábět až 35 tisíc kusů ročně, k ambicióznímu cíli má ale zatím daleko.

První exemplář vozidla nazvaného Elbee našel svého majitele v květnu, nyní je těsně před předáním druhý kus. Ve výrobě pro francouzského zákazníka je třetí vůz.

"Letos předáme uživatelům prvních několik kusů, příští rok by se objem výroby měl pohybovat v desítkách kusů. Hranice tisíce vozidel za rok by měla padnout v roce 2017," plánuje projektový manažer Ladislav Brázdil. Výrobní kapacitu a prodeje chtějí i poté navyšovat. Podle odhadů by celosvětová roční poptávka po vozidle tohoto typu mohla překročit hranici 100 tisíc kusů.

Zaváděcí cena pro český trh nyní činí 398 000 korun. Velkou část této sumy může budoucí uživatel – osoba odkázaná na invalidní vozík– financovat ze státních příspěvků na zakoupení vozidla a jeho úpravy.

Foto: Radek Pecák

Vozíčkář najede sám

Moravská firma si hodně slibuje od spolupráce se společnost A.C.A France, která se specializuje na přestavby vozidel pro vozíčkáře a měla by být v blízké budoucnosti partnerem pro prodej vozů Elbee na francouzském území. "Francouzi si u nás již byli několikrát vůz prohlédnout a jsou nadšeni," říká Brázdil.

Ve vozidle vidí velký potenciál. Přestože neexistují přesné statistiky, odhaduje se, že na invalidní vozík je odkázáno zhruba jedno procento Evropanů.

Zatím nikdo jiný na světě přitom podle Brázdila nevyrábí vůz, do něhož najede vozíčkář na libovolném typu vozíku, z něho pak auto ovládá a po zaparkování zase sám vyjede.

Auto podle výrobce může jezdit na všech typech komunikací včetně dálnic, výborně se s ním navíc parkuje. "Délka 248 centimetrů umožňuje parkovat kolmo k chodníku, podobně jako třeba Smart. Protože se neotevírají žádné boční dveře, je teoreticky možné zaparkovat v mezeře, která je jen o pár centimetrů větší než je šířka vozidla, tedy 133 centimetrů," upřesňuje Brázdil.

Najetí do vozidla usnadňují speciální sklápěcí ocelové kolejnice. Za příplatek lze do vozu namontovat i speciální plošinu, která vozík s fyzicky méně zdatným invalidou pomocí elektromotoru sama vtáhne do vozidla.

Italský motor ze skútru

Elbee pohání sériový italský motor ze skútru o zdvihovém objemu válců 300 cm3. Jeho výkon musel být kvůli předpisům pro tento typ vozidla snížen z původních více než 15 kW na 12,5 kW. Je uložený vzadu na zadní nápravě.

Redaktor online deníku Aktuálně.cz si mohl vůz na vlastní kůži vyzkoušet jak v roli řidiče na vozíku, tak jako spolujezdec na zadním sedadle.

Foto: Radek Pecák

Nohy pro ovládání logicky nejsou třeba. Řidič jednou rukou točí volantem a druhou manipuluje s pákou. Pokud se za ni zatáhne směrem dozadu, vůz zrychluje. Pokud ji naopak tlačí dopředu, aktivují se brzdy.

Rám vozidla je vyroben z hliníku a je velice lehký, má hmotnost zhruba třicet kilogramů. Povrch tvoří laminátové díly. Celková hmotnost nepřesahuje 400 kilogramů. I malý motor ze skútru dokáže Elbee udělit velmi slušné zrychlení, jak si redaktor za volantem osobně vyzkoušel. Brzdy jsou dokonce velice "ostré".

Na ovládání si i běžný řidič zvykne velice rychle. Výhled je skvělý. Jen do interiéru proniká trochu moc hluk od motoru a řízení s posilovačem reaguje až moc aktivně na každý malý pohyb volantem. Na rovině není skutečně problém dosáhnout deklarovanou rychlost 80 kilometrů v hodině.

Iniciály majitele a včela

"Využití hliníku bylo logické. Naše firma se totiž na jeho zpracování specializuje a zvládáme i takzvané svařování tohoto kovu za studena," vysvětluje Brázdil.

Dříve také ZLKL vyráběl prakticky kompletní hliníkový rám pro luxusní elektroskútr Vectrix a nyní dodává řadu hliníkových dílů pro automobilový a elektrotechnický průmysl. Celý rám, nápravy a například konzolu řízení si firma vyrábí sama, od dodavatelů nakupuje komponenty, jako jsou povrchové plasty, světla, stěrač, sedačku spolujezdce, bezpečnostní pásy a také speciální díl pro ukotvení invalidního vozíku k podlaze.

Vývoj vozu, v jehož názvu se skrývají iniciály majitele firmy Ladislava Brázdila staršího, ale také označení pilného lidského pomocníka včely (anglicky bee), trval deset let.

"Na počátku byl nápad jednoho plzeňského konstruktéra, ale nakonec se ukázalo, že jím navržené vozidlo není možné homologovat pro provoz na komunikacích. Začali jsme tedy spolupracovat s konstruktérem Jiřím Drvotou z DccS engineering, který má bohaté zkušenosti s konstruováním automobilů a dalších vozidel. Díky němu bylo možné v roce 2010 požádat o homologaci," vzpomíná Brázdil.

Foto: Radek Pecák

Vůz úspěšně prošel řadou zkoušek, včetně například trhací, při níž se zkouší pevnost uchycení bezpečnostních pásů. Nyní je vozidlo oficiálně zapsáno v kategorii těžkých silničních čtyřkolek. Oficiální konstrukční rychlost 80 kilometrů v hodině mu umožňuje i využívání dálnic a silnic pro motorová vozidla. Testovací jezdci ale mají vyzkoušeno, že Elbee zvládá pokořit i hranici 100 kilometrů v hodině.

V loňském roce firma s projektem Elbee zvítězila v soutěži Česká inovace v kategorii malých a středních firem, současně získala titul Odpovědná firma roku 2013.

Investice přes sto milionů

"Mnohdy jsme museli vymyslet řešení, která nebyla dosud nikde použita. Kvůli tomu, že se do vozidla najíždí skrze příď, která se celá otevírá směrem vzhůru, bylo nutné umístit sloupek řízení k boku karosérie. Ten je navíc kvůli zvedání a spouštění přídě skládací," vysvětluje Drvota. Přestože dnes již má loštický Závod lehkých konstrukcí k dispozici vlastní konstruktéry, Drvota nadále občas do firmy zajíždí a pomáhá s některými úpravami.

Interiér každého vyrobeného vozu je totiž do velké míry originál. Je ho totiž nutno upravovat v závislosti na míře a typu postižení každého invalidy. Například volant může být nahrazen řídítky. Důležitým faktorem je rovněž typ invalidního vozíku, který bude uživatel při řízení používat.

Dosavadní vývoj vozidla přišel firmu na více než sto milionů korun a i nyní stojí příprava výroby každý měsíc zhruba milion korun. V tom jsou zahrnuty i náklady na testování: "S prototypy jsme již v běžném provozu najezdili desítky tisíc kilometrů. Vývoj i zavedení do výroby financujeme z vlastních zdrojů," říká Brázdil. Společnost má nyní 185 zaměstnanců a roční obrat 350 milionů korun.

Ladislav Brázdil projektu Elbee velice věří.
Ladislav Brázdil projektu Elbee velice věří. | Foto: Radek Pecák

Elektromobil musí počkat

Firma původně předpokládala, že společně s verzí na spalovací motor bude od samého počátku nabízet i elektrickou variantu.

"Narazili jsme ale, podobně jako i velcí automobiloví výrobci, na stále velmi omezenou kapacitu baterií. Proto je zatím vývoj tohoto vozu na nějakou dobu pozastaven," vysvětluje Brázdil.

Firma začíná připravovat také ukázkovou prodejnu vozidla ve vlastním areálu a plánuje přenesení výroby do dalšího svého areálu. Nyní má v Lošticích celkem čtyři provozovny, přičemž jednu využívá jako sklady. Právě tam by se v příštích letech mělo Elbee vyrábět.

 

Právě se děje

Další zprávy