Vozítka Segway musí snížit rychlost. Praha chce úplný zákaz

Petr Kučera Petr Kučera
30. 3. 2015 12:45
Vláda schválila návrh, který nepočítá s plošným zákazem provozu na chodnících. Nově ale má být omezena rychlost těchto „osobních technických prostředků“.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: ČTK

Praha – Půjčovnám vozítek Segway nehrozí, že budou muset ukončit své podnikání. Vláda totiž na dnešním jednání schválila návrh ministerstva dopravy, který nepočítá s plošným zákazem jejich provozu na chodnících.

Nově ale má být omezena maximální rychlost těchto „osobních technických prostředků“. Na chodnících by mohly jet pouze rychlostí srovnatelnou s chůzí, na cyklostezkách bez omezení.

Do Sněmovny tak míří návrh, podle něhož lze omezit provoz jen na konkrétních místech. Ta mohou určit města a obce, musí je ale označit dopravní značkou. Právě to se nelíbí zástupcům pražského magistrátu, kteří prosazovali opačné řešení: Plošně zakázat jízdu vozítek Segway po chodníku s výjimkou míst, kde to radnice výslovně nepovolí.

Vozítka Segway a podobné prostředky dosud neměly v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii, jsou proto považovány za chodce. Novela má nyní zavést regulaci pro „osoby na osobním přepravníku se samovyvažovacím zařízením nebo obdobném zařízení“.

Značky jsou drahé a komplikované

„Při cenách dopravních značek 2500 korun za kus předpokládáme, že obce vozítka zakážou pouze v místech, kde byl jejich provoz nejproblematičtější a kde si chodci na bezohledné chování jejich uživatelů stěžovali nejvíce,“ uvádí ministerstvo dopravy v důvodové zprávě k návrhu. Regulace může být podle úřadu potřebná kvůli tomu, že vozítka se pohybují rychleji než chodci, často ve skupinách jako turistické výpravy, navíc „řidiči“ často nemají předchozí zkušenosti s jejich ovládáním.

„S návrhem ministerstva dopravy ohledně místní regulace zásadně nesouhlasíme. V pražských podmínkách je naprosto nereálné osadit všechna nevhodná místa značkami, nemluvě o již značné hustotě dopravního značení, zvláště v centru města, a o finančních nákladech,“ říká mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá. Praha je pro plošný zákaz vozítek v zákoně s tím, že na konkrétních chodnících by mohla města jejich provoz výslovně povolit.

Plošné omezení neprošlo

Ministerstvo ale plošný zákaz odmítlo, protože by prakticky úplně znemožnil provozování těchto vozítek – jízda na vozovce není bezpečná. Proti omezení je například i Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR. Upozornila, že jeho zákaz po více než deseti letech bez explicitně stanovených pravidel by byl krok na hraně ústavnosti, který by měl fatální důsledky na provozovatele řady půjčoven a cestovních kanceláří. Dodává, že ministerstvo ani města nedostaly konkrétní čísla o nehodách, zraněních či způsobených škodách.

Podle údajů, které má ministerstvo dopravy k dispozici, funguje na území Prahy dvanáct půjčoven vozítek Segway, v dalších krajských městech celkem osm. Dalších patnáct půjčoven působí v turistických centrech jako Český Krumlov, Luhačovice nebo Velké Karlovice.

Radnice v Českém Krumlově se ale možným omezením zatím nezabývá. „Zatím jsme nezaznamenali kolize provozu vozítek Segway s ostatním provozem na komunikacích,“ říká Soňa Petráková z kanceláře starosty.

 

Právě se děje

Další zprávy