Víme, proč se Škoda Kodiaq stala českým Autem roku a kolik novinářů ji volilo

Eva Srpová Eva Srpová
15. 3. 2017 13:38
Škoda Kodiaq se stala letošním vítězem ankety Auto roku v České republice. Podívali jsme se podrobněji na výsledky a na to, proč se tomu tak stalo.

Veřejnost zná vítěze třiadvacáté ankety Auto roku v České republice, je jím Škoda Kodiaq. Anketu letos pořádal Svaz dovozců automobilů namísto Klubu motoristických novinářů. Pravidla hlasování byla proto trochu pozměněná. 

V anketě hlasovalo 24 motoristických novinářů (původně jich mělo být 25, ale jeden z nich v den uzávěrky prvního kola odstoupil a nemohl být tedy nikým tak narychlo nahrazen). Dalších pět hlasů virtuálně dodala veřejnost. Ta mohla do ankety zasáhnout svým hlasováním prostřednictvím portálu www.autoroku.cz, pořadí těchto pěti virtuálních hlasů tedy bylo shodné.

V prvním kole hlasování se vybíralo pět finalistů, pořadí nebylo důležité. Podmínkou bylo, aby šlo o novinku a vůz, jehož sériová výroba se rozběhne nejpozději do 31.1. 2017. Do finále se dostaly tyto vozy: Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca, Škoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan a Volvo V90.

V druhém kole se autům udělovaly body (celkem 150) v jednotlivých kategoriích. Těch bylo pět a v každé šlo rozdělit jiný maximální počet bodů. Kategorie byly následující: jízda (rozděluje se 45 bodů, maximálně 20 bodů na automobil), užitná hodnota (rozděluje se 40 bodů, maximálně 20 bodů na automobil), ekonomika (rozděluje se 30 bodů, maximálně 15 bodů na automobil), technologie (rozděluje se 20 bodů, maximálně 10 bodů na automobil) a design (rozděluje se 15 bodů, maximálně 8 bodů na automobil). Po sečtení všech bodů přidělených každým členem poroty jednotlivým finalistům bylo stanoveno pořadí.

Nejeden novinář se pozastavil nad tím, že ve chvíli, kdy je nejdůležitějším kritériem užitná hodnota, případně jízda a úspornost provozu, některé typy automobilů to znevýhodňuje, zatímco ty, které spadají do kategorie úsporných a praktických automobilů, logicky dostanou v těchto kategoriích více bodů a mají větší šanci na vítězství.

Takový přístup je tedy možná jedním z důvodů, proč Škoda Kodiaq s tak citelným přehledem anketu vyhrála. Z 24 novinářů ji na první příčku umístilo 21 z nich, v hlasování veřejnosti, která měla pět hlasů, Kodiaq rovněž vyhrál. To znamená, že pouze ve třech případech nebyl Kodiaq první.

Podívejte se do galerie na jednotlivé vozy a jejich výsledky v hlasování. Doplňujeme také to, jak hlasovali dva novináři vydavatelství Economia.

Foto: Ondřej Běhal

4.-5. Seat Ateca

Na posledním místě skončily dva vozy, jelikož dostaly shodný počet 63 bodů. Jsou jimi Seat Ateca a Alfa Romeo Giulia. 

Redaktor Aktuálně.cz Ondřej Běhal do finálové pětice Atecu nominoval, při sestavování pořadí ve druhém kole ji dosadil na třetí místo. 

"Seat Ateca lze má ze všech finalistů za nejnižší pořizovací cenu, navíc jde o velmi úsporné SUV, takže u mě zvítězil v důležité disciplíně ekonomika. V žádné kategorii vyloženě nepropadl, ale jeho technologická vyspělost, podobně jako u Škody Kodiaq, není tak vysoká jako u ostatních finalistů," vysvětluje ve zdůvodnění svého hlasování.

 

Právě se děje

Další zprávy