V Plzni vznikají unikátní verze legendárního vozu Land Rover Defender. Nyní jezdí i s automatem

Radek Pecák Radek Pecák
30. 11. 2015 12:47
Jediný Land Rover Defender v historii, který má automatickou převodovku, vznikl nyní v Plzni. V podnikatelském plánu firmy, která se specializuje na přestavby skutečných offroadových automobilů, prý nehraje roli ani to, že britský výrobce na počátku příštího roku ukončí výrobu tohoto legendárního offroadového vozu, který se poprvé představil již v roce 1948.
Foto: Toyota Dajbych

Pro použití v extrémním terénu a v situacích, kdy je řidič pod extrémním vypětím, například v bojových misích, je podle předpokladů Petra Dajbycha, jednatele firmy zabývající se prodejem, opravami a úpravami vozů Toyota, Lexus, Land Rover a Jaguar, vhodný nově upravený vůz Land Rover Defender s bezestupňovou převodovkou.

Prototyp vozu je již hotov a novináři si ho mohli vyzkoušet v terénu.

Auto zvládne bez problémů ještě extrémnější terény.
Auto zvládne bez problémů ještě extrémnější terény. | Foto: Toyota Dajbych

"Výhod je velké množství. Převodovka totiž zajišťuje permanentní přenos točivého momentu mezi motorem a koly vozidla, je tedy možné jet jakoukoli rychlostí od nulové až po dálniční," vysvětluje Dajbych.

Výhod je podle něho daleko více. Například není nutná redukční převodovka, motor lze využít k brždění vozidla až do úplného zastavení. "Unikátní je také funkce samovyproštění pomocí rozhoupání vozu, což neumožňuje mechanická ani klasická automatická převodovka," vypočítává Dajbych. Navíc se zvýší i maximální rychlost vozu. "Teoreticky by bylo možno jet až 180 kilometrů, což by ale nebylo vzhledem ke konstrukci vozu bezpečné. Doporučit lze tak 150 kilometrů v hodině," říká. I to je ale tak více než skutečná maximální rychlost oficiálně prodávaného nového Land Roveru Defender. Ta činí 145 kilometrů v hodině.

Převodovka kombinuje výhody mechanické převodovky a variátoru.
Převodovka kombinuje výhody mechanické převodovky a variátoru. | Foto: Radek Pecák

Na druhou stranu přiznává, že spotřeba paliva bude s touto převodovkou zhruba o litr až dva vyšší než v případě varianty s manuálním řazením. 

Převodovku vyvinuli specialisté rakouské firmy VDS a původně byla určena pro traktorové sekačky určené k práci ve strmých svazích.

Převodovku je možné zabudovat do vozu Land Rover Defender s rozvorem 110" a 130" bez omezení najetých kilometrů a stáří vozu. "Proto nám nevadí, že výroba klasického Defenderu již brzy skončí," říká Dajbych.

Při vyprošťování se z bahna není ohrožena spojka.
Při vyprošťování se z bahna není ohrožena spojka. | Foto: Toyota Dajbych

Cena za zástavbu nového typu převodovky včetně práce bude podle Dajbycha kolem 20 tisíc eur, tedy přibližně 540 tisíc korun. "Je nám proto jasné, že objednávky budou přicházet spíše od společností či institucí, které mají vysoce specializované verze v hodnotě mnoha milionů korun," říká. Objednávky proto očekávají zejména od představitelů armádních sborů.

Firma Dajbych se přestavbám aut určených do těžkého terénu věnuje již 20 let a každoročně vyřídí kolem 20 objednávek na různé přestavby. Vloni například vytvořila verzi Satbir - nejdelší Land Rover Defender v historii, do kterého je možno naložit i tři metry dlouhé předměty, případně v něm převézt až devět lidí. 

 

Právě se děje

Další zprávy