Testovali jsme tři měsíce Nissan Qashqai. Nejpopulárnější evropské SUV to umí hlavně s ženami

Ondřej Běhal
24. 10. 2016 19:03
Nissan Qashqai vyčnívá nad sílící konkurencí mezi rodinnými vozy poloterénní kategorie SUV z měřitelných parametrů pouze nízkou spotřebou motorů. Přesto už několik let drží pozici nejprodávanějšího SUV v Evropě. Po našich tříměsíčních zkušenostech to přičítáme zejména jízdnímu komfortu a přátelskosti ovládání. Dopustit na něj nedaly zejména ženy.
Nissan Qashqai se sice tváří jako terénní auto, ale většinu života stráví na asfaltu.
Nissan Qashqai se sice tváří jako terénní auto, ale většinu života stráví na asfaltu. | Foto: Ondřej Běhal

Nissan Qashqai po prvních osmi měsících letošního roku vévodil evropskému žebříčku nejprodávanejších vozů kategorie SUV. Jde o čím dál populárnější auta, která se tváří jako terénní, ale většinu času s nimi řidiči jezdí po asfaltu.

Nejde o nic překvapivého. Nissan s těžko vyslovitelným jménem nomádského kmene vévodí stejným statistikám už několik let. V Česku, kde se vyrábějí Škoda Yeti, Hyundai Tucson a nově i Seat Ateca nebo Škoda Kodiaq to zlatá medaile není, ale přesto patří podle počtu registrací do TOP 5 (pořadí nejoblíbenějších nových aut najdete zde).

Qashqai řadíme mezi takzvaná kompaktní SUV s délkou karoserie mezi 4,2 až 4,5 metru. Jde o auta, která v se v českých poměrech často používají i jako rodinná. Nissan mezi nimi patří spíše k větším, ale cenově dostupnějším modelům. Aktuálně se prodává od 410 100 korun. Námi zkoušená verze disponovala nejsilnějším naftovým motorem 1.6 dCi v kombinaci s pohonem všech kol, manuálním řazením a bohatou akční výbavou N-Connecta. Její cena je podstatně vyšší - 688 200 korun.

Přesto jde při porovnání s největšími konkurenty o částku příznivou. Postavili jsme zkoušené provedení proti podobným variantám úspěšného auta z Nošovic Hyundaie Tucson a nové generace Volkswagenu Tiguan - podívejte se zdeParametry připraveného srovnání můžete přidávat a ubírat dle vlastních preferencí, dají se porovnávat i jiné verze nebo modely.

Prolezli jsme křížem krážem s laserovým měřidlem interiér Nissanu Qashqai a nenašli nic, čím by auto v konkurenci s ostatními SUV vynikalo. Ale ani žádný vyložený průšvih snad až na to, že možnosti variability interiéru jsou spíše na úrovni hatchbacků než víceúčelových aut MPV. Zadní sedadla nejsou samostatná ani posuvná, nelze nastavovat sklon jejich opěradla ani nezajíždějí do podlahy.

Zavazadlový prostor Nissanu Qashqai potěší špičkovou šířkou mezi podběhy. I díky tomu jsme do něj umístili horské kolo bez rozebrání.
Zavazadlový prostor Nissanu Qashqai potěší špičkovou šířkou mezi podběhy. I díky tomu jsme do něj umístili horské kolo bez rozebrání. | Foto: Ondřej Běhal

Výrazně lépe dopadlo porovnání parametrů motorů, zejména co se týče spotřeby. Naftová patnáctistovka dělá podle laboratorních údajů z Nissanu Qashqai nejúspornější SUV nižší střední třídy. O moc hůře na tom nejsou ani ostatní pohonné jednotky.

Aktuálně.cz zkoumalo spotřebu testované verze 1.6 dCi 4x4 v praxi. Auto jsme dostali úplně syrové s šesti ujetými kilometry a na širších než standardních pneumatikách. Ujeli jsme s ním téměř 8500 kilometrů. Celková spotřeba v testu se ustálila na 5,9 l podle palubního počítače. Reálně jsme podle počtu natankovaného paliva a ujeté vzdálenosti spotřebovali 5,96 l nafty na každých 100 km. Výrobce sice udává 4,9 l, ale vzhledem k naprosté nezajetosti auta dosažený výsledek hlasitě chválíme.

Motor 1.6 dCi pochází od Renaultu a v jím poháněných autech s kosočtvercem ve znaku většinou kritizujeme nutnost častého řazení. V nízkých otáčkách totiž bývá mrtvý, a po záběru turba naopak až příliš živý. Nissanu se ale povedlo pohonnou jednotku naladit mnohem lépe, takže se s ní jezdí až nečekaně plynule.

A to už se pomalu dostáváme k jádru úspěchu Qashqaie. Jeho největší výhody totiž nelze dost dobře změřit, ale vystopovali jsme je v průběhu tříměsíčního soužití s ním i z reakcí žen v našem testovacím týmu. "Okamžitě mi padl do ruky. Jezdí se s ním hrozně příjemně. Líbí se mi zvenčí i uvnitř." Zejména něžnému pohlaví vyhovovala vyšší poloha sezení, lehké řízení, komfortní podvozek a přátelský uhlazený design.

Testovaná verze s pohonem všech kol se hlíny ani bláta nebála, a to ani v kopcích.
Testovaná verze s pohonem všech kol se hlíny ani bláta nebála, a to ani v kopcích. | Foto: Ondřej Běhal

Nissan Qashqai není žádný offroad, ale několik testů na polních cestách ukázalo, kdy a komu se vyplatí pohon všech kol. Na asfaltu jsme jeho klady téměř nezaznamenali, takže jsme většinou přepínali volič jízdních režimů pouze na pohon předních kol.

Jenže jakmile jsme na rozblácené polní cestě ve stoupání zastavili uprostřed kopce, přední kola neměla šanci vůz rozjet. Přiřazením zadní nápravy do hry se situace dramaticky změnila a Qashqai vzlétl vzhůru jako káně.

Verzi 4x4 tedy doporučujeme třeba majitelům rekreačních objektů s horší příjezdovou cestou. Nebo vášnivým lyžařům a horalům, protože v zimních podmínkách vyniknou výhody pohonu všech kol mnohem výrazněji a auto s ním je na kluzkém povrchu mnohem bezpečnější.

Podrobnou recenzi modelu Nissan Qashqai napsanou na základě zkušeností s dalšími motory si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy