Test reálné spotřeby dvou téměř stejných aut. O kolik je "žravější" vůz s pohonem 4x4 a automatem?

Radek Pecák Radek Pecák
20. 9. 2016 14:49
Redaktoři online deníku Aktuálně.cz v provozu za zcela shodných podmínek otestovali dva superby kombi s identickým motorem. Jiná byla pouze koncepce pohonu a převodovky. Rozdíl ve spotřebě po sto osmdesát kilometrů dlouhém testu byl ještě větší, než se čekalo podle technických dat i dřívějších zkušeností.
Bílý versus černý. Ve spotřebě byl lepší ten druhý.
Bílý versus černý. Ve spotřebě byl lepší ten druhý. | Foto: Radek Pecák

O kolik se liší spotřeba dvou stejných aut v tuzemských podmínkách, pokud je jedno vybaveno manuální převodovkou a pohonem pouze předních kol a druhé automatickým převodovým ústrojím, které točivý moment motoru posílá na všechna čtyři kola? Odpověď na tuto otázku se pokusili dát redaktoři online deníku Aktuálně.cz při testu v reálném provozu. Současně se snažili ověřit, jak moc se liší skutečná spotřeba od hodnot, které automobilka uvádí v oficiálních technických datech vozu.

K dispozici jsme dostali ve stejný termín dva superby kombi současně vyráběné generace (podrobnou recenzi tohoto modelu čtěte zde). Pod kapotou obou byl namontovaný čtyřválcový turbodiesel v nejsilnější nabízené výkonové verzi 140 kW, oba vozy byly ve stupni výbavy Style.

Oba vozy poháněl dvoulitrový turbodiesel v nejvýkonnější nabízené verzi.
Oba vozy poháněl dvoulitrový turbodiesel v nejvýkonnější nabízené verzi. | Foto: Radek Pecák

Zásadní rozdíl ovšem spočíval v tom, že v bílém voze byl motor spojený s automatickou převodovkou DSG a výkon se přenášel na všechna čtyři kola, zatímco v černém voze musí řidič řadit šest převodových stupňů ručně a vystačit si s pohonem přední nápravy.

Technické údaje automobilky připouštějí mezi oběma vozy rozdíly ve spotřebě. Zatímco kombinovaná spotřeba "čtyřkolky" je v laboratorním režimu 5,1 litru, auto s pohonem předních kol si má vystačit s 4,1 litru.

Připravili jsme test, který podle našeho názoru může odpovídat reálnému používání vozu v tuzemských podmínkách. Nejprve jsme proto najezdili třicet kilometrů po hlavním městě, následně ujeli padesátikilometrovou vzdálenost po dálnici a test dokončili stokilometrovou jízdou po silnicích první, druhé i třetí třídy na rozhraní Libereckého a Středočeského kraje. Test jsme ukončili v servisním centru mladoboleslavské automobilky v Kosmonosích.

Černý automobil měl manuální převodovku a pohon pouze předních kol.
Černý automobil měl manuální převodovku a pohon pouze předních kol. | Foto: Radek Pecák

Akce začala v pražské čtvrti Michle, následně jsme jeli po Jižní spojce, dále přes Vršovice a Žižkov na Černý Most a odtud již nejkratší cestou na dálnici D8. Oba vozy se střídaly ve vedení této "minikolony", vždy v polovině jednotlivých částí tras (město, dálnice, venkov) se za volanty měnili řidiči. Zásadně jsme jezdili povolenými rychlostmi, ovšem nesnažili jsme se o loudavou ekojízdu. Klimatizace byla vypnutá, ze všech spotřebičů jsme nechali v činnosti pouze rádio.

Do bílého kombíku v továrně namontovali automatickou převodovku a pohon všech kol.
Do bílého kombíku v továrně namontovali automatickou převodovku a pohon všech kol. | Foto: Radek Pecák

Hned městská část testu ukázala, že verze 4x4 s DSG moc úsporná nebude. Zatímco černý automobil s pohonem předních kol a manuální převodovkou podle palubního počítače během třiceti kilometrů dosáhl průměrné spotřeby 5,8 litru na sto kilometrů, bílé auto jelo stejným tempem, po stejné trase a za shodného provozu "za" 7,6 litru nafty. Rozdíl je to skutečně zásadní. Těm řidičům, kteří drtivou většinu času jezdí po městě, tedy spíše doporučujeme 130 000 korun, což je aktuální cenový rozdíl mezi oběma testovanými specifikacemi vozů, ušetřit.

Na dálnici se pak rozdíl zmenšil na rovný litr. Palubní počítače ukázaly 5,6 versus 6,6 litru.

Poslední část testu, která se odehrávala na trase Lovosice, Litoměřice, Úštěk, Dubá, Mšeno, Kosmonosy, tedy převážně na zatáčkovitých silnicích v členitém terénu, prokázala rozdíl ve spotřebě 0,9 litru. Na posledních padesáti kilometrech pršelo. "Tady se ale jednoznačně ukázal rozdíl v bezpečnosti, kterou pohon všech kol přináší," komentoval pak v cíli kolega Ondra, který seděl v tu chvíli za volantem vozu s předním pohonem. "Cítil jsem, že na výjezdu z některých zatáček již kola ztrácejí přilnavost, a musel jsem zvolnit," uvedl. Vůz s pohonem 4x4 přitom stejné úseky projížděl s lehkostí.

Největší rozdíl ve spotřebě se ukázal v městském provozu. Více "žral" pochopitelně vůz s automatem a pohonem 4x4.
Největší rozdíl ve spotřebě se ukázal v městském provozu. Více "žral" pochopitelně vůz s automatem a pohonem 4x4. | Foto: Radek Pecák

Celkově dosažená spotřeba za celý test pak u verze 4x2 činila 5,8 litru, vůz s automatem a pohonem všech kol potřeboval přesně o litr více.

Oproti tovární hodnotě byla spotřeba u "předokolky" vyšší o 1,6 litru, u varianty 4x4 o 1,7 litru.

Test tak opět prokázal, že před nákupem vozu se opravdu vyplatí přemýšlet nad tím, kde s ním následně budete nejvíce jezdit.

 

Právě se děje

Další zprávy