Test nové Škody Superb Combi: Skokan roku s drobnými vadami

Radek Pecák Radek Pecák
29. 8. 2015 16:22
Největším trumfem vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky je obrovský vnitřní prostor a komfort při jízdě.
Auto působí elegantně i sportovně zároveň.
Auto působí elegantně i sportovně zároveň. | Foto: Radek Pecák

Kdyby se v automobilovém světě vyhlašoval "skokan roku", tedy model, který se v nové verzi oproti té předchozí nejvíce vylepšil, byla by určitě jedním z hlavních kandidátů na prvenství nová Škoda Superb Combi.

Můžeme to prohlásit po týdenním testování vozu, který redakce online deníku Aktuálně.cz získala ještě předtím, než bude oficiálně zahájen prodej. Ve voze najdete to, čím se Škoda prezentuje dlouhodobě – dostatek místa pro pasažéry i zavazadla nebo třeba kola, chytrá řešení.

I ve vrcholné výbavě Laurin & Klement s dieselovým motorem a pohonem všech kol, kterou jsme měli k dispozici, se ale najdou vady na kráse: třeba parkovací kamera s objektivem mizerné kvality. A pokud máte rádi sportovnější jízdu, vyberte jiný motor.

Máte dva metry? Žádný problém

To, že Škoda v porovnání se svými konkurenty ve srovnatelných třídách vyrábí obvykle auta s větším kufrem a prostorem pro nohy, je už známo. Superb tuto definici ještě překonává.

Redaktor vysoký 186 centimetrů si nejprve nastavil sedadlo řidiče do polohy, kterou pokládá za optimální pro řízení, a pak si sedl takzvaně "sám za sebe". Před koleny mu potom zbylo 22 centimetrů a nad hlavou také vynikajících devět centimetrů. I dvoumetrový mladík, kterého jsme na toto místo rovněž usadili, měl nad temenem stále čtyřcentimetrovou rezervu.

V zádi se skrývá rekordní zavazadlový prostor.
V zádi se skrývá rekordní zavazadlový prostor. | Foto: Radek Pecák

Uvnitř je také poznat rozšíření karosérie. Řidič a spolujezdec už k sobě nemusí (pokud samozřejmě nechtějí) mít tak blízko jako v superbu II.

Chytrá řešení i nudná palubní deska

Vzápětí jsme se dali do zkoumání zavazadlového prostoru. Litrový objem je 660 litrů, což je úctyhodná hodnota. V základní úrovni podlahy, pod kterou je ještě uschováno plnohodnotné rezervní kolo, je délka kufru 115 a šířka rovných 100 centimetrů. Pod krycí roletu lze ukrýt předměty vysoké 57 centimetrů.

V praxi je tak možné bez problémů naložit dovnitř třeba velký zahradní sud vysoký 77 centimetrů a spoustu dalších zahrádkářských potřeb. Pokud se sklopí opěradla sedaček, dá se v autě převážet kompletní smontované jízdní kolo, a skrze otvor uprostřed druhé řady můžete prostrčit předměty s délkou přes 230 centimetrů.

K dispozici jsou zde masivní háčky na tašky, kapsa pro uložení kabátů, čepic a dalších drobností, leccos lze také umístit do postranních přihrádek, kde je rovněž vyčleněné místo pro lékárničku, osvětlovací lampičku lze vyjmout a pomocí magnetu uchytit na karosérii, pokud například v noci vyměňujete píchlé kolo. Prostě o "simply clever" prvcích lze psát celé odstavce.

Rovněž nejvyšší možná výbava má palubní desku, která působí poněkud stroze.
Rovněž nejvyšší možná výbava má palubní desku, která působí poněkud stroze. | Foto: Radek Pecák

Najdou se však i minusy. Interiér superbu je shodný s verzí limuzína, nicméně poněkud nás zarazilo, že ani vrcholná verze označená jmény otců zakladatelů nemá důstojněji působící palubní desku. Detaily jsou nicméně dobře zpracované, ovládací prvky správně dimenzované i rozmístěné.

Komplikované je však ovládání ventilování sedaček. Pro tuto funkci není k dispozici samostatné tlačítko. Nejprve je třeba zapnout vyhřívání, a teprve pak je možno na středovém dotykovém displeji vybrat i intenzitu pro ventilování a současně vypnout vyhřívání.

Ve vrcholné výbavě, kterou testovaný vůz měl, najdete celou řadu elektronických vychytávek. Například je k dispozici asistenční systém pro couvání s přívěsem, adaptivní tempomat, systém pro udržování vozu v jízdním pruhu, který na pár sekund - na silnici s dobře viditelnými vodicími čárami – dokonce funguje jako autopilot a parkovací asistent s couvací kamerou. Ta má ale širokoúhlý objektiv mizerné kvality. Kvůli tomu by pak řidič mohl například tenčí sloupek číhající za vozem snadno přehlédnout.

150 koní pro klidnější řidiče

Testovaný exemplář vozu poháněl dvoulitrový turbodiesel naladěný na výkon 110 kW (150 koní). Spojen byl se šestistupňovou manuální převodovkou a ta zase se systémem pohonu všech kol.

Technické údaje:

Rozměry: (d,š,v v mm): 4856, 1864, 1477

Objem zavazadlového prostoru: 660 litrů

Výkon motoru: 110 kW (150 koní)

Maximální točivý moment: 340 Nm

Maximální rychlost: 213 km/hod

Zrychlení 0-100 km/hod: 9,1 s

Kombinovaná spotřeba: 4,5 l/100 km

Cena verze Laurin&Klement: 925 900 Kč

Zdroj: Radek Pecák

Manuální řazení fungovalo bez nejmenších problémů, pocitově nám ale trochu chyběl vyšší výkon. Od takto reprezentativně vyhlížejícího automobilu totiž nejen řidič, ale i ostatní účastníci provozu očekávají například trochu svižnější akceleraci po zařazení se do levého dálničního pruhu.

V sériové výbavě superbu combi ve verzi Laurin & Klement jsou pak rovněž jinak příplatkové tlumiče DCC, které lze nastavit do některého z pěti režimů (ekologického, normálního, komfortního, sportovního a individuálního). Nám se nejvíce zamlouval režim sport, který odpovídá dříve klasickému nastavení podvozku moderních škodovek. Režim komfort doporučujeme využívat hlavně při pomalejší jízdě na nerovných městských vozovkách.

Na jedné velmi nekvalitní venkovské silnici, na kterou pravidelně bereme téměř všechny v redakci testované automobily, se nám totiž vůz přepnutý do tohoto režimu v rychlosti 90 kilometrů v hodině natolik nepříjemně rozvlnil, že pak měl řidič plné ruce práce, aby bez úhony projel poměrně mírnou pravotočivou zatáčku.

Jinak je jízdní projev vozu "jedničkářský". Zvuk motoru je skvěle utlumený, stejně jsme si vpředu nikterak nestěžovali ani na aerodynamický nebo valivý hluk.

Testovaný agregát je svým charakterem vhodný zejména pro jezdce klidnějších povah. Těm se pak dokáže odměnit i velice střídmou spotřebou. Například při ustálené devadesátikilometrové rychlosti se zařazeným šestým rychlostním stupněm jsme naměřili spotřebu pouhých 3,1 litru. Dálniční stotřicítka se po ujetých sto kilometrech projeví úbytkem přibližně pěti a půl litru z šestašedesátilitrové nádrže. Její velikost je mimochodem dalším velkým plusem automobilu, protože zajišťuje téměř za jakýchkoliv podmínek dojezd tisíc kilometrů.

My jsme během testovacích téměř 900 kilometrů zaznamenali průměrnou spotřebu 6,5 litru nafty. Velký podíl však z této porce zabraly kilometry v pražském provozu, který byl vinou mnohých rekonstrukcí notně zahuštěný.

Porovnání vozu s konkurenčními kombíky Ford Mondeo a Volkswagen Passat naleznete na těchto stránkách serveru vybermiauto.cz.

Nabízíme rovněž přehled všech manažerských vozů na českém trhu, které se také nabízejí v karosářské verzi kombi.

Vyzkoušeli jsme velikost kufru u nové Škody Superb Combi:

Největší a nejluxusnější škodovku jsme mohli dvě hodiny zkoumat ve fotoateliéru. Nový superb combi je pohlednější, a současně i praktičtější než generace, která se brzy začne označovat jako minulá. | Video: Radek Pecák, Jan Dufek
 

Právě se děje

Další zprávy