Ani octavia nemá větší kufr. Test nové Hondy Civic

Radek Pecák Radek Pecák
9. 6. 2014 10:01
Kufr je hlavní předností japonského kombi, jehož cena začíná nad hranicí 450 tisíc korun. Ovšem umí zaujmout i při jízdě a "čarováním" se zadními sedadly, na kterých se lze celkem v klidu vyspat.
Honda Civic poráží objemem zavazadlového prostoru i dosavadní lídry.
Honda Civic poráží objemem zavazadlového prostoru i dosavadní lídry. | Foto: Radek Pecák

Už při svém představení na ženevském autosalonu Honda změnila taktiku. Místo obvyklého zdůrazňování sportovních jízdních vlastností, nechala do kufru Hondy Civic Tourer na svém stánku stále nakládat a vykládat hromadu cestovních kufrů.

Ve své velikostní třídě je zavazadlový prostor skutečně rekordní. Jeho objem je 624 litrů, což je o 14 více, než nabízí dosavadní lídr tohoto segmentu Škoda Octavia Combi.

Při otevření víka kufru u vozu, který redaktor online deníku Aktuálně.cz týden testoval, ovšem kufr opticky zase tak obří nevypadá. Zdání ovšem klame, pod podlahou se totiž skrývá ještě další kufr v kufru.

U této "tajné schránky" jsme naměřili délku 86 centimetrů, šířku 60 centimetrů a hloubku přibližně 27 centimetrů. Vejdou se sem například dvě standardní kabinová zavazadla, s nimiž letecky cestují manažeři na kratší služební cesty. V takovém případě už ale logicky není kam dát rezervní kolo.

Poutkem uprostřed se zvedá podlaha a vstupuje do dalšího prostoru.
Poutkem uprostřed se zvedá podlaha a vstupuje do dalšího prostoru. | Foto: Radek Pecák

Na podlahu zavazadlového prostoru lze pak uložit předměty široké jeden metr a dlouhé 104 centimetr. Maximální výška předmětů, pokud je chceme ukrýt pod roletu kufru, je 51 centimetrů.

Uvnitř se vyspíte

Nad roletu se už toho ale příliš nevejde, což je dáno poměrně značným skloněním střechy v zadní části vozu. To samozřejmě navozuje pocit sportovního vozu, praktičnosti to ale naopak ubírá.

Technická data a cena:

Rozměry (d,š,v) v mm: 4535, 1770, 1465

Maximální rychlost: 195 km/hod

Zrychlení 0-100 km/hod: 10,1 s

Maximální výkon: 120 koní

Maximální točivý moment: 300 Nm

Spotřeba: 3,9 l/100 km

Cena modelu od: 457 900 Kč

Cena vozu s testovaným motorem a výbavou Lifestyle: 566 400 Kč

Naopak velkou pochvalu zaslouží Honda za dva další rozměry. Tím prvním je celková ložná plocha, která vznikne po sklopení opěradel zadních sedadel. Nejenže vznikne absolutní rovina, ale je navíc dlouhá až 202 centimetrů (při posunutí předních sedaček zcela dopředu). To znamená, že se v případě potřeby uvnitř auta vyspí i nadprůměrně velcí jedinci.

Volant je příjemně sportovní, na ovládací prvky je ale třeba si chvilku zvykat.
Volant je příjemně sportovní, na ovládací prvky je ale třeba si chvilku zvykat. | Foto: Radek Pecák

Druhá chvála patří konstruktérům za velmi nízko umístěný práh zavazadelníku. Je jen 56,5 centimetru nad zemí, což ocení zejména ti, kteří potřebují do vozu naložit nějaký těžký předmět.

Stejně jako v pětidveřovém hatchbacku (v porovnání s ním je kombík o 22 centimetrů delší), je možné sedáky zadních sedaček vyklopit jednoduchým manévrem směrem vzhůru. Vznikne tak vlastně další zavazadlový prostor vhodný k přepravě například středně vzrostlého fíkusu.

Motor šetří náklady na palivo

V této souvislosti je možná dobré zmínit, jak vlastně Honda těchto "kouzel" se zavazadlovým prostorem dosahuje. Inu, je to prosté. Palivová nádrž se totiž nenachází pod zadními sedáky, jak je obvyklé u klasických kompaktních automobilů, ale už pod předními sedadly. To zároveň přináší i určité omezení pro cestující ve druhé řadě, kteří si v Hondě Civic dost dobře nemohou zasunout chodidla pod přední sedačku.

Testovaný automobil byl poháněn novým turbodieselovým motorem 1,6. Má výkon 120 koňských sil a maximální točivý moment 300 Nm. Umí být hodně úsporný (při malém obsazení vozu se dá jezdit se spotřebou lehce nad pět litrů), při rychlejší jízdě s plným obsazením pak palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 6,1 litru.

Nový turbodiesel umí jezdit úsporně.
Nový turbodiesel umí jezdit úsporně. | Foto: Radek Pecák

Zejména při jízdě se studeným motorem ale do interiéru proniká o něco více hluku z motorového prostoru, než bylo posádce milé.

Uspořádání interiéru je shodné, jako v civicu ve variantě hatchback. Proto i zde je například tlačítko Econ, které snižuje reakci motoru na plyn. Také v tomto voze se podbarvení přístrojů ze zelené (svítí při ekologickém stylu jízdy) mění až v tmavě modrou.

Tlumiče je možné nastavovat

Testovaný vůz byl vybaven manuální šestistupňovou převodovkou, která řadí přesně a plynule. Chování vozu lze v závislosti na povrchu upravit i díky příplatkovým adaptivním tlumičům na zadní nápravě. Ty mají tři režimy - normal, comfort a dynamic. V základním nastavení je podvozek nastaven o něco měkčeji, než v případě hatchbacku, což vyhovuje rodinnému zaměření vozu.

Vůz má sportovní siluetu, design přídě a zádě však každému zákazníkovi v Evropě nemusí vyhovovat.
Vůz má sportovní siluetu, design přídě a zádě však každému zákazníkovi v Evropě nemusí vyhovovat. | Foto: Radek Pecák

Honda sice již upravila ovládání palubního počítače, což se děje prostřednictvím tlačítek na volantu, nicméně stále je nutno změnu zobrazovaných hodnot provádět na několik kroků přes menu. Je to poněkud obtěžující.

Honda Civic Tourer je nepochybně zajímavým přírůstkem do rodiny kombíků, které se nyní nabízejí na trhu. K hlavním kladům patří sportovní design, úsporný motor a samozřejmě objem zavazadlového prostoru.

Konzervativnější motoristy může poněkud odrazovat na první pohled chaotické uspořádání ovládacích prvků na palubní desce a stále poněkud kontroverzní design exteriéru.

 

Právě se děje

Další zprávy