Terénní trabant slaví 45 let, je khaki a navíc v plechu

Radek Pecák Radek Pecák
10. 6. 2012 16:05
Existovala i verze pro lesníky, na sklonku 70. let pak vznikl civilní Tramp
Foto: Radek Pecák

Je v barvě khaki a od běžného trabantu 601 se dosti liší. Například karosérie od předního blatníku dále už není z duroplastu jako normální civilní verze východoněmeckého automobilu, nýbrž je plechová. Navíc nemá pevnou střechu.

Od roku 1967 jich pobočný závod VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau v městě Halle vyrobil do osmdesátých let minulého století kolem 8000 kusů. Kromě této "válečné" verze, v níž lze mimo jiné nalézt držáky pro samopaly a pro vysílačky, existovala i "mírová" specifikace určená pro lesníky. Těch vzniklo zhruba dva tisíce.

Znak lidově demokratické republiky nemohl na karosérii chybět
Znak lidově demokratické republiky nemohl na karosérii chybět | Foto: Radek Pecák

Od roku 1978 pak východoněmečtí soudruzi povolili výrobu civilní verze Tramp, aby dopřáli pocitu jízdy s nebem nad hlavou i pracující veřejnosti. Většina z nich však byla určena na export, převážně do Dánska a Řecka.

Kabriolet bez dveří

Žádná ze zmíněných verzí neměla dveře, obdobně jako současná golfová vozítka či buginy pro zábavu. Zabránění vypadnutí členů posádky z vozu ven měly na starosti pouze řetězy obalené bužírkou. Pro případ nepříznivého počasí se dodávaly kromě plátěné střechy i boční plachty s průhlednými částmi.

Střechu bylo možné díky jednoduché konstrukci z ocelových profilů složit dozadu.

Trubka uprostřed do výbavy nepatří (jde o náhradní výfukové potrubí)
Trubka uprostřed do výbavy nepatří (jde o náhradní výfukové potrubí) | Foto: Radek Pecák

Klasické nárazníky z lisovaného plechu, které by pří jízdě v terénu zřejmě rychle přišly k úhoně, nahradily ohnuté trubky. Za ty bylo také možno, v případě uvíznutí, vůz chytit a silou lidských paží vyprostit.

Sběratelská rarita

Kromě klasických světlometů byly na přední části namontované ještě dodatečné dva a na sloupku u spolujezdce byl i takzvaný hledáček. To, proto, aby pohraničníci mohli lépe zamířit na případného narušitele či naopak neuvědomělého občana hodlajícího opustit výdobytky socialistické společnosti.

Vysílaček mohlo být uvnitř několik
Vysílaček mohlo být uvnitř několik | Foto: Radek Pecák

Pohonné ústrojí se nelišilo od běžného trabantu. Dvoutaktní dvouválec poháněl přední kola a vozidlo bylo schopno maximální rychlosti do 100 kilometrů v hodině.

Právě kvůli pohybu v terénu se na disky sériově montovaly pneumatiky s hrubším vzorkem.

Podle druhu využití mohlo být vozidlo vybaveno i několika vysílačkami, včetně velké vozidlové. Do vozidla mohlo být namontováno i přídavné benzinové topení s přívodem teplého vzduchu k zadní lavici.

Civilní tramp se dělal i ve veselejším zbarvení
Civilní tramp se dělal i ve veselejším zbarvení | Foto: Aktuálně.cz

V současné době je tento vůz vyhledávanou sběratelskou kuriozitou a na srazech trabantů patří mezi nejobdivovanější kousky.

--------------------------------------------------------------------------------

Chtěli byste mít doma automobil značky Trabant?

 

Právě se děje

Další zprávy