Škoda už není nejbezpečnější, test na 5 hvězd zpřísnil

Radek Pecák Radek Pecák
27. 5. 2011 11:08
Nové bezpečnostní asistenční systémy se objeví v příští generaci octavie
Foto: Euro NCAP

Automobily, které výrobci dávají na trh, jsou čím dál bezpečnější. Dokládají to výsledky zatím poslední série nárazových testů šesti aut, které tento týden zveřejnila specializovaná organizace Euro NCAP.

Volvo V60, Peugeot 508, Citroën DS4, Ford Focus, hybridní Lexus CT 200h i elektromobil Nissan Leaf obdržely maximální pětihvězdičkové hodnocení.

Když naposledy - před dvěma roky - podobným testem procházel výrobek firmy Škoda Auto (byl to Superb a Yeti), dostaly také plný počet hvězdiček. Jenže testy NCAP mezitím zpřísnily svá kritéria.

Zmíněná šestice aut musela zvládnout s dobrým skóre jak nárazové testy (zepředu, z boku a na kůl), dobře ochránit krk cestujícího při nárazu zezadu, nezpůsobit chodci při střetu s vozem příliš vážná zranění a navíc mít ve výbavě ještě požadované bezpečnostní asistenční prvky.

Těmi jsou pro současné hodnocení Euro NCAP (platí ještě do konce letošního roku, a pak přijde další zpřísnění pravidel) elektronický stabilizační systém, nastavitelný omezovač rychlosti a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů.

Ochrana cestujících při nárazu je na dobré úrovni

V současné době nemají při crash testech prakticky všechny modely evropských, japonských i korejských výrobců problém dosáhnout na maximální počet bodů za ochranu dospělých cestujících na předních sedadlech.

Podívejte se, jak dopadly dvě nejnovější škodovky při vzájemné bouračce:

Vývoj bezpečnostní klece a předem programovaných systémů pro pohlcování nárazové energie je již na takové úrovni, že figuríny simulující lidskou posádku například při čelním střetu v rychlosti 64 km/hod neutrpí obvykle vůbec žádná zranění. Nebo jen malá zranění na kotníku, holeni a jiných místech, kde se nenacházejí životně důležité orgány.

Proto bodové hodnocení kolem 90 procent z maximálně možných není žádnou výjimkou. Děje se tak i přesto, že na trh nově uváděné modely jsou obvykle lehčí než dříve.

Pro ilustraci uveďme nejčerstvější výsledky: Citroën DS4 (90 %), Ford Focus (92 %). Lexus CT200h (94 %), Nissan Leaf (89 %), Peugeot 508 (90 %) a Volvo V60 (94 %).

Dnešní moderní auta renomovaných výrobců se rovněž velmi dobře vypořádávají s úkolem ochránit dvě děti v autosedačkách v zadní části. Tam jsou již výsledky v průměru o něco horší, ale pořád 80 a více procent bodů, které všechny tyto vozy dostaly, je velmi dobrý výsledek.

Auta nesmí být nebezpečná pro chodce

Kamenem úrazu se pro některá auta stává střet s chodcem. Tam se výsledky velmi liší. Například v této sérii testů byl nejlepší Ford Focus se 72 % z maximálně možného počtu bodů a nejhorší Peugeot 508 (41 %). To je přitom jen těsně nad hranicí (40 %), které musí auto dostat, aby mělo nárok na celkové pětihvědičkové ohodnocení. Od příštího roku to bude 60 procent.

Při těchto testech se zkoumají důsledky nárazu hlavy dítěte a dospělého na karosérii, testy rizika poranění dolních končetin o nárazník a rizika poranění o hrany na kapotě a nárazníku.

S těmito testy by při stávající konstrukci vozu měly problémy i dvě naposledy testované škodovky, zmíněný Superb a Yeti. Obě prošly testy před dvěma lety a platila pro ně tedy ještě mírnější pravidla. Ještě letos by sice kvůli tomu měly nárok na pět hvězd, ale příští rok už nikoli. Jejich výsledky v testu ochrany chodců se totiž pohybovaly jen kolem 50 procent.

Obdobně rozkolísané jsou výsledky v poslední kategorii, která zkoumá přítomnost a funkčnost asistenčních prvků. Očekávaných sto procent dosáhlo Volvo s modelem V 60. Samozřejmě mělo všechny tři požadované prvky a všechny byly plně funkční.

Stále větší důraz je kladen na elektronické systémy

Naopak nejhorší hodnocení dosáhl Ford Focus (71 procent), tedy pět ze sedmi možných bodů. Měl sice ESP a připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů, ale pouze na předních sedačkách, za což mu byl stržen bod. O poslední bod přišel kvůli absenci nastavitelného omezovače rychlosti.

Toto jsou vyhodnocená nejbezpečnější auta loňského roku: 

Mimochodem, naprosto stejnou výbavu (či nevýbavu) těchto prvků má třeba naposledy hodnocená Škoda Yeti. "Zatím se to nemění," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí Škody Jakub Šulc.

Od okamžiku, kdy Škoda před dvěma lety uvedla na trh svoji poslední modelovou novinku, se vůbec situace v oblasti asistenčních systémů hodně změnila. Kromě těchto, které Euro NCAP požaduje, jsou dnes v autech v ceně do půl milionu korun, jako je například zmiňovaný Focus, systémy pro čtení a zobrazování dopravních značek v zorném poli řidiče, a dokonce i systémy pro samočinné navracení vozu do příslušného jízdního pruhu a samočinného brzdění v případě detekce překážek v menších rychlostech.

Škodovka musí následovat konkurenci

Za tyto systémy dokonce Ford obdržel ocenění Euro NCAP Advanced a lze předpokládat, že se v příštích letech dostane i do jeho konkurentů na trhu, mezi něž patří i octavia. Protože obdobné systémy má mateřský Volkswagen rovněž ve svém portfoliu (i když zatím ve větších a dražších modelech), dá se očekávat, že jimi bude vybavena i příští generace nejprodávanějšího škodováckého vozu.

Auta prémiových značek jsou pak vybavena ještě dalšími bezpečnostními asistenty, jako je například noční vidění s detekcí chodců a zvířat. I ty se postupně dostanou do výbavy běžných rodinných vozů a není vyloučeno, že i za ně se jednou budou udělovat hvězdičky v hodnocení Euro NCAP.

Ostatně na novinky už Euro NCAP reagovalo. Při testech elektromobilů (naposledy nyní Nissanu Leaf) se zajímá o to, zda se po nárazu samočinně odpojily baterie.

 

Právě se děje

Další zprávy