Poprvé za volantem Škody Scala. Dokazuje, že s novou Octavií se leccos změní

Poprvé za volantem Škody Scala. Dokazuje, že s novou Octavií se leccos změní
Foto: Škoda Auto
Eva Srpová Eva Srpová
3. 4. 2019 6:03
Scala má předznamenat zásadní změnu pro automobilku. Škodovky totiž nechtějí nadále platit za prostorná, ale také spíše jednodušeji sestavená auta za dobrou cenu. Se Scalou se automobilka posouvá výš, nabízí lepší výbavu i hodnotnější interiér, ale také se v cenovém srovnání s konkurencí posunula výš. Škodovky už nebudou "ta nejlevnější auta v koncernu". Scala je tedy první vlaštovkou oznamující nové změny, které velice brzy potvrdí příchod nejdůležitějšího nováčka, nové Octavie.

Scala je pro Škodu důležitá. Nový kompakt nejen nahrazuje model Rapid, ale také má postupně připravit veřejnost na změny, které v blízké budoucnosti v modelové nabídce Škodovky nastanou.

Škoda totiž míří výš. V očích zákazníků má být hodnotnější, už nemá být dobře prodávanou, ale především cenově zajímavá alternativou k nejlepším autům ve třídě. I proto se její hatchback nižší střední třídy zbavil jména Rapid a dostal nové, které historicky na žádný předchozí model nenavazuje. Scala je vizuálně propracovanější, má krásnější kabinu a mnohem bohatší seznam výbavy, především té příplatkové.

Scala má bohatší základní výbavu, než dříve škodovky mívaly, ale stále láká i na praktičnost. Kufr má objem 467 litrů, mnohé konkurenty překonává.
Scala má bohatší základní výbavu, než dříve škodovky mívaly, ale stále láká i na praktičnost. Kufr má objem 467 litrů, mnohé konkurenty překonává. | Foto: Škoda Auto

Že k této změně dojde, už naznačily základní ceny vozu, které mohou působit na první pohled poměrně sebevědomě. Zvláště v porovnání s Rapidem Spaceback, který novinka nahradila. (Podrobné informace o Scale najdete tady).

Scala má na první pohled o 70 tisíc korun vyšší startovací cenu než Rapid Spaceback. Tento rozdíl je ale vykompenzován bohatší výbavou, která obsahuje i bezpečnostní asistenty jako Front Assist (tedy autonomní nouzové brzdění) nebo udržování v jízdním pruhu. První zmíněný byl u Rapidu za příplatek, druhý se nedodával vůbec. Delší je i soupis standardních komfortních prvků.

Podrobnému cenovému srovnání nejen s Rapidem, který Scala nahradila, ale i s konkurenčními vozy, jsme se věnovali zde:

Vzhled je otázkou vkusu, ale Scale se daří vypadat hodnotněji než Rapidu. Jde to samozřejmě na vrub faktu, že automobilka dodala na testy auta s extrémně bohatou výbavou. Vozy se základními 16" plechovými koly jsme tedy neviděli, stejně jako auta bez full-LED předních světlometů s funkcí automatického přisvěcování do zatáček.

Jednu reminiscenci na Rapid Spaceback si ale Scala ponechala - zatmavené sklo na pátých dveřích může pokračovat až pod úroveň spodní linie zadních světel, tento designový detail měl totiž i předchůdce. Komu se to nelíbí, může zvolit konvenčnější typ víka.

Všechny verze ale mají nápis Škoda na zádi, kterýžto prvek nyní budou mít všechny budoucí modely, aby už zdálky bylo vidět, jaké auto před vámi jede. Za příplatek je možné mít "dynamické blinkry", tedy postupně se rozsvěcující diody v blikačích, což je prvek, který mají různé koncernové modely a který proslavilo prémiové Audi.

O Scale a všech technických detailech jsme referovali už při statické prezentaci v izraelském Tel Avivu, poprvé jsme si za volant sedli v okolí chorvatského Splitu. Lokace je pro Škodu příznačná, každé léto na chorvatské pobřeží zamíří téměř milion Čechů na dovolenou. Scalu tu tedy místní budou brzy potkávat minimálně stejně tak často jako desítky testovacích aut na začátku letošního dubna.

Multimediální displej má úhlopříčku až 9,2 palce.
Multimediální displej má úhlopříčku až 9,2 palce. | Foto: Škoda Auto

Scala využívá podvozkovou platformu MQB A0, kterou má například Volkswagen Polo. Podařilo se ji ale výrazně upravit pro použití v o třídu větším voze, a tak má Scala rozvor 2649 mm. Jde tedy o nejdelší koncernový model na této platformě.

Místa je ve Scale ve druhé řadě pocitově mnoho a bez váhání se dá doporučit jako auto pro běžnou rodinu, které stačí kufr kompaktní třídy. Zadní opěradla jsou tvarovaná tak, že hezky navazují na čalounění ve výplních dveří. Středový tunel ale limituje prostor na nohy toho, kdo by se musel stát pátým členem posádky a posadit se dozadu doprostřed. Třeba Kia Ceed ho má mnohem nižší.

První, co vás překvapí při jízdě, je pozornost, kterou konstruktéři věnovali odhlučnění. Scala je jedna z aktuálně nejtišších Škodovek, pronikají sem pouze rány od zadní nápravy, pokud s ní budete jezdit ostřeji. To však ale většina majitelů dělat nebude, Scala má totiž v nabídce motorů buď benzinové tříválce o objemu 1,0 nebo 1,5 litru, anebo naftovou čtyřválcovou šestnáctistovku, verze spalující CNG dorazí později.

Ve Škodě prorokují, že nejprodávanější bude 1.0 TSI o výkonu 85 kW (později ještě odstartuje prodej nejslabší 70kilowattová verze s pětistupňovým manuálem) a nelze tomu nevěřit.

Litrové TSI už známe například z Fabie, jde o povedený motor, který má dostatečné výkony, ucházející akceleraci a rozumnou spotřebu, pokud se s ním jezdí střídmě. To vše ostatně platí i v případě Scaly. Se dvěma lidmi na palubě příjemně a lineárně zrychluje. Jízdní vlastnosti Scaly jsou přesně takové, jaké má veřejnost ráda - předvídatelné a čitelné, řídí se nenáročně.

Krátce jsme vyzkoušeli i verzi 1.5 TSI se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Opět jde o pohonnou jednotku známou třeba z Octavie, které nelze nic vytknout ani v oblasti kultivovanosti nebo chování. S ní se ale Scala posouvá cenově výrazně výš, stojí minimálně 524 900 Kč, protože se nenabízí v levnější variantě Ambition.

Scala má, stejně jako předtím Rapid Spaceback, dvě verze zadního víka.
Scala má, stejně jako předtím Rapid Spaceback, dvě verze zadního víka. | Foto: Eva Srpová

Posun ve filozofii značky, a tím pádem i zdražení je pochopitelné, ať už se to českým diskutérům bude líbit nebo ne. Vyšší ceny jsou po prvních jízdách se Scalou ospravedlnitelné, má výrazně kvalitnější interiér, je kultivovanější při jízdě a ponechává si stále tu sympatickou uživatelskou nenáročnost pro lidi, kteří chtějí univerzální auto. Dá se čekat, že sice nenadchne ty, kteří milují řízení, ale pro ně ani Škodovky nikdy nebyly volbou číslo jedna.

Neměli jsme však možnost vyzkoušet obyčejnější verzi bez příplatkového sportovního podvozku se stavitelnými tlumiči, bez něj možná nebude tak jistá v ostřejších zatáčkách a komfortní na drobných nerovnostech. A ještě drobnost - snaha být ve Scale stále on-line a nabízet vysokou úroveň konektivity bude dávat zpočátku české veřejnosti zabrat.

Scala dostala výrazná nová kola. V základu má pouze ocelové 16", ale dále jsou k dispozici 17" i 18" lité disky.
Scala dostala výrazná nová kola. V základu má pouze ocelové 16", ale dále jsou k dispozici 17" i 18" lité disky. | Foto: Eva Srpová

I na testovacích jízdách se párování mobilu s aplikacemi v multimediálním rozhraní trochu komplikovalo a při jízdě nám on-line navigace občas zamrzla a neuměla se přepnout do off-line režimu.

Scala má totiž přilákat ke Škodě i mladší zákazníky, a tak je neustále "na síti", má zabudouvanou SIM kartu a datové připojení LTE. Ze Scaly se má stát mobil na kolech a veškeré aplikace by měly jít ovládat přes multimediální displej na přístrojové desce s rozměrem od 6,5 do 9,2 palce.

Pečlivější zpracování interiéru a bohatší výbava jsou hlavními přednostmi nového škodováckého modelu. I nadále ale Scala bude hrát roli všestranného kompaktního auta pro ty zákazníky, kteří si z mnoha různorodých důvodů nebudou chtít pořídit Octavii.

Především z toho cenového, protože až na konci letošního anebo až samým začátkem příštího roku dorazí škodovácký bestseller v novém podání, podle všech informací bude razit obdobnou filosofii jako Scala. Bude mnohem kvalitnější, vybavenější, o chlup prémiovější a… dražší. Scala tak v hierarchii značky zaujme pozici kvalitně postaveného, zároveň však cenově dostupnějšího rodinného auta.

 

Právě se děje

Další zprávy