Škoda mění tvář autosalonů. Desetina prodejců může skončit

Radek Pecák Radek Pecák, Roman Šitner
24. 6. 2015 7:31
Zhruba 40 prodejních míst ani nezačalo s přípravami. Na celou přestavbu mají už jen půl roku.
Nová tvář autosalonů Škoda
Nová tvář autosalonů Škoda | Foto: Škoda Auto

Praha – Až o desetinu může v dalších měsících klesnout počet prodejních míst společnosti Škoda Auto v Česku. Půjde o dealery, kteří nebudou schopni přestavět prodejní místa podle nového firemního designu. Hotovo musí být do 31. prosince.

Je velmi pravděpodobné, že část tuzemských obchodníků to nestihne a auta mladoboleslavské značky přestanou prodávat. Důvodem jsou také náklady s přestavbou spojené. Nejmenší nutná investice do přeměny prodejního místa v souladu s novým designem automobilky čítá dva miliony korun.

Nyní má Škoda v tuzemsku 200 prodejních míst, vlastní je 150 autorizovaných dealerů. "Hotovo je již 70 prodejních míst a zhruba 90 je v různých fázích přestavby," říká šéf prodejní organizace Škoda Auto v České republice Luboš Vlček. Z toho plyne, že zhruba 40 prodejních míst ani nezačalo s přípravami. Na celou přestavbu mají už jen půl roku.

V tuto chvíli si nikdo ve Škodovce netroufá odhadnout, kolik se jich do modernizace nepustí nebo to nestihnou. Přesné sčítání se bude dělat v říjnu. Dobře informované zdroje v současné době hovoří o 10 až 15 prodejních místech, kde se stavět vůbec nebude.

Koncept pro dalších 15 let

Nový vzhled autosalonů používá firemní zelenou barvu a pracuje s novým logem značky. Mezi hlavní designové prvky patří výrazný zelený vstupní portál a stěna přímo naproti němu, kde je aktuálně nejdůležitější model nabídky. Obvykle jde o novinky. Každý projekt musí odborníci Škody Auto nejdříve schválit.

Uvnitř je pak další komunikační stěna upozorňující na aktuální nejdůležitější výrobek, dále nová čekací zóna, dětský koutek, automat na kávu, obrazovka s konfigurátorem a nová pracoviště prodejců a servisních prodejců.

"Není to změna pro změnu. Je třeba si uvědomit, že vzhled velké části autosalonů Škoda odpovídá době, kdy se prodávaly vozy Favorit či Felicia. Od té doby se úroveň a také množství nabízených modelů velice změnily," uvádí Vlček a dodává, že změna je důležitá i pro posunutí vnímání značky. "Předpokládáme, že současný koncept bude platit přibližně příštích 15 let," sdělil.

Lhůtu lze prodloužit

Jestliže prodejci přestanou plnit standardy značky, firma s nimi bude dále jednat. "Dealer dostane upomínku a získá lhůtu pro zjednání nápravy. Pokud další kontrola zjistí opětovné nesplnění, lze lhůtu ještě dvakrát prodloužit. Až pak můžeme přistoupit k vypovězení smlouvy," vysvětlil mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

Lhůta pro nápravu je tříměsíční. Škoda proto může k vypovězení dealerské smlouvy přistoupit nejdříve na konci září příštího roku.

Vlček předpokládá, že pokud některý ze současných partnerů nebude chtít showroom modernizovat, bude to někdo ze skupiny nejmenších dealerů. "Máme dosud smlouvy s prodejci, kteří ročně prodají pouhých 15 až 20 nových aut. To je samozřejmě velice málo. Pro nás i pro podnikání tohoto partnera je třeba, aby roční prodej na jednom místě činil nejméně 150 až 200 automobilů," uvádí Vlček. Takových je nyní většina. Škoda má v České republice dokonce čtyři až pět dealerů, jejichž roční prodej přesahuje dvě tisícovky automobilů.

 

Právě se děje

Další zprávy