Škoda Kodiaq bude mít maximální rychlost 209 km/hod. Další nová fakta o chystaném škodováckém SUV

Radek Pecák Radek Pecák
27. 7. 2016 7:17
Sedmá modelová řada nabídne jako první škoda přepravní prostor pro zavazadla přesahující dva metry krychlové. Budoucí vlastníci rozhodně ocení to, že dokonce i sedmimístná verze má ve výbavě rezervní kolo. Mezi novými prvky ve výbavě bude například plastová ochrana hran dveří, vyhřívaný volant nebo "spací" set.
Jak s maskováním, tak i bez něho, vypadá Škoda Kodiaq jako velké auto. Na snímku před pelotonem letošní Tour de France.
Jak s maskováním, tak i bez něho, vypadá Škoda Kodiaq jako velké auto. Na snímku před pelotonem letošní Tour de France. | Foto: Škoda Auto

Podoba exteriéru i interiéru Škody Kodiaq, což je velké SUV připravované ke vstupu na trh na počátek příštího roku, zůstane ještě déle než měsíc utajovaná. Přesto již redaktor online deníku Aktuálně.cz měl možnost si kompletně demaskovaný vůz osobně prohlédnout, a dokonce do něj usednout. Jízda a fotografování však samozřejmě povoleny nebyly.

Zajímalo nás především to, jak je to s vnitřním prostorem ve voze. Vyzkoušeli jsme všechna sedadla ve voze. Přední sedačky vypadají robustně a jsou dimenzovány i pro rozložité postavy. Prostor pro ramena se zdál být větší než v nové generaci superbu.

Ve druhé řadě, jejíž sedáky lze posouvat, měl redaktor vysoký 186 centimetrů před svými koleny zhruba 9 centimetrů volného místa. To poté, co si sedačku řidiče před sebou nastavil do pozice, v jaké obvykle řídí.

I přes maskování lze některé linie zadní části docela dobře rozeznat.
I přes maskování lze některé linie zadní části docela dobře rozeznat. | Foto: Škoda Auto

Vzápětí jsme se přesunuli do třetí řady. Zdejší výklopná sedadla jsou umístěna velmi nízko nad podlahou, tudíž stehna zde sedících lidí budou směřovat v ostrém úhlu vzhůru. Hlava člověka se zmíněnou tělesnou výškou už nemá k dispozici žádný volný prostor a temeno se zabořuje do čalounění stropu. Také kolena, v případě, že by jak za volantem, tak i ve druhé řadě seděla podobná lidská postava, už tlačí do opěradel před sebou.

Lze tak konstatovat, že zadních pět míst v Kodiaqu je určeno lidem do maximální tělesné výšky zhruba 175 centimetrů. Pokud v autě pojedou čtyři, případně pět dospělých, bude možné na výklopné sedačky posadit už jen malé děti.

Mohli jsme si prohlédnout pouze jeden exemplář sedmimístného kodiaqu. V jeho případě činí objem zavazadlového prostoru (se složenými zadními sedačkami) 630 litrů, zatímco pětimístná verze uveze 720 litrů. Pozoruhodný je přepravní objem kabiny, pokud budou ve vzpřímené poloze pouze dvě přední sedadla. V takovém případě lze dovnitř naložit 2065 litrů nákladu.

Auto budou v prvních fázích na tuzemském trhu pohánět jen čtyři motory. Ve všech případech to jsou přeplňované čtyřválce. Základní motorizací se stane motor 1,4 s výkonem 92 kW (125) koní. Zákazník ho získá výhradně s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Silnější verze stejně objemného agregátu (110 kW - 150 koní) pak půjde kombinovat rovněž s pohonem všech kol, a kromě manuálního převodového ústrojí se ocitne v nabídce i automat. Nejsilnější zážehovou motorizací se stane 2,0 TSI ve verzi 132 kW. U něho nebude jiná volba než pohon všech kol a automatická převodovka.

Žádanější budou zřejmě vznětové agregáty. Oba jsou označené jako 2,0 TDI, přičemž slabší disponuje maximálním výkonem 110 kW (150 koní) a silnější 140 kW. První z nich bude k mání ve verzi 4x2 i 4x4 a s manuální i automatickou převodovkou, druhý namontují výhradně do čtyřkolky s automatem. Právě tato verze bude ze všech nabízených kodiaqů nejrychlejší. Technická data mluví o maximální rychlosti 209 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly za stovku za méně než osm sekund. 

Přehled parametrů vozů kategorie SUV dostupných na tuzemském trhu najdete zde.

Exteriér kodiaqu vychází z již dříve představené studie vozu SUV značky Škoda. Hlavní světlomety nám ale připadaly mírně širší, spodní pár světel naopak menší. Tyto reflektory budou plnit jednak roli statického odbočovacího světla, jednak mlhových světel. V základní výbavě jsou v hlavních světlometech žárovky, příplatkové složili kompletně z LED diod, přičemž elektronika umí jejich světelný tok přizpůsobit například pro městský, dálniční nebo offroadový režim.

Spodní část nárazníku je podstatně členitější než na studii. Boční linie spíše než SUV připomínají mohutné kombi. Kodiaq měří do výšky (i s podélnými střešními nosiči) 1676 milimetrů. Záď je poměrně ostře řezaná s řadou vodorovných hran a detailů. Část svítilen zasahuje i o víka zavazadlového prostoru. To bude možné otevírat i zavírat i bez dotyku ruky, pouhým kopnutím nohy pod nárazník.  

Kromě svébytného exteriéru získá Kodiaq také interiér, který je odlišný od ostatních v současnosti nabízených vozů této značky.  Výdechy klimatizace na palubní desce jsou orientované vertikálně, což umožnilo umístit displej multimediálního systému až na její samý horní displej. To nepochybně přispěje k menšímu rozptylování řidiče při řízení. Po stranách už nemá klasická pevná tlačítka, jsou pouze vyznačená na krytu displeje.

Ovládání klimatizace zůstalo (a to je dobře) pomocí tří otočných ovladačů. Vyšší verze kodiaqu budou mít přední sedačky vyhřívané i ventilované, a dokonce i vyhřívaný volant. To je u značky Škoda premiéra.

Nad těmito ovladači i pod nimi jsou tlačítka pro jednotlivé režimy klimatizace, dále například pro aktivaci parkovacího asistenta, tlačítko výstražných světel a další.

V přihrádce ve středové konzoli bude možné indukčně dobíjet mobilní telefon.

Mezi chytrá řešení, o nichž jsme ještě na stránkách Aktuálně.cz neinformovali, budou patřit zadní opěrky hlavy s výklopnými postranicemi. To společně s možností polohovat zadní opěradlo přispěje k poměrně pohodlnému spaní při dlouhých únavných cestách. Škoda prý ještě bude k této výbavě dodávat speciální set obsahující deku a klapky na oči.

Na stropě nad předními sedačkami jsou tři nová tlačítka - jedno slouží pro zavolání na infolinku Škody, po zmáčknutí druhého vás auto spojí se servisem a červené označené SOS přivolá záchranáře.

Škoda se v kodiaqu vrací k systému dvou schránek umístěných na palubní desce před spolujezdcem. Ta horní je přitom uschovaná za ozdobným dekorem, takže jsme si jí na první pohled vůbec nevšimli.

Další novinkou, která se v kodiaqu uplatní (a později i v dalších modelech Škody), je zadní parkovací kamera s objektivem omývaným tlakovou vodou. Kromě toho má vůz další kameru v přední masce a dvě na spodní straně vnějších zpětných zrcátek. To umožňuje řidiči získat dokonalý přehled o celém okolí vozu například při parkování ve stísněných prostorech.

Mezi asistenční systémy, které kodiaq má a které se také dosud nikdy v automobilech Škoda nenabízely, patří dále asistent pro jízdu s přívěsem (bude možné tahat až 2,5 tuny), systém samočinně zastavující vůz při hrozícím střetu během parkovacího manévru či asistent varující před srážkou s chodcem.

Kodiaq se začne prodávat s jedenácti barvami karosérie a třemi stupni výbav. Postupně přibude ještě sportovní varianta (možná i s nějakým výkonnějším dieselovým motorem) a rovněž verze s terénní vizáží ve stylu řady Scout.

 

Právě se děje

Další zprávy