Škoda Kodiaq a ti druzí: Proč si dnes lidé hromadně kupují SUV a co může jejich existenci ohrozit

Jiří Kaloč, Roman Šitner
25. 10. 2016 15:22
V civilizované Evropě dnes skoro všude vedou asfaltové silnice a terénní automobily mizí z trhu. Lidem se však jejich styl stále líbí, což dalo vzniknout kategorii SUV. Sport Utility Vehicles neboli automobily pro volný čas toho v terénu moc neumějí, mají vyšší spotřebu než běžné sedany nebo kombi, ale pocit robustnosti, variabilita interiéru a dobrý výhled všemi směry vyvolávají u jejich uživatelů závislost, které nedokážou odolat. Za 22 let jejich existence se z okrajového segmentu stala kategorie, která v Evropě ovládá pětinu automobilového trhu.
Foto: Škoda Auto

Právě samotný název, který si však mnoho lidí překládá špatně, má charakterizovat jejich největší přednost. Sport totiž neznamená, že vás za jejich volantem čekají nějaké emotivní zážitky z řízení, ale spíše skutečnost, že jejich schopnosti lze využívat při trávení nejrůznějších sportovních aktivit. Zavezou vás na hory, k vodě a vůbec všude tam, kde je občas zapotřebí odolnější podvozek, vyšší světlá výška a dostatečně velký interiér, který pojme pomůcky potřebné pro provozování vašich koníčků.

V marketingu se automobilky předhánějí v nabídce iluzí, že právě jejich produkt vám jako jediný zajistí nejrychlejší cestu do hor. Automobilky prostě prodávají sen o svobodě pohybu nesvázaného černou linkou asfaltové silnice a zákazníci na to slyší.

Zatímco dříve jsme se s nimi setkávali jen na horách, popřípadě na venkově, teréňáky, respektive jejich změkčilé obdoby alias SUV, dnes zaplavily města i dálnice a jejich obliba rok od roku stoupá. Historie této kategorie se přitom začala psát již v roce 1935 a za jejího zakladatele je považován Chervolet Suburban. Automobil s dvoudveřovou karoserií a osmimístným interiérem byl původně určen pro jednotky americké národní gardy, ale automobilka jej nabídla i civilnímu sektoru.

Jenže tahle "amerika" až příliš předběhla svou dobu, navíc další vývoj a rozvoj automobilismu ovlivnila válka. A proto se dalším průkopníkem SUV stal až Range Rover v roce 1970, první luxusní SUV světa, které na tu dobu nabídlo nejen nadprůměrný luxus pro posádku, ale také vynikající schopnosti pro jízdu v terénu.

Amerika pak znovu kontrovala v roce 1984 modelem Jeep Cherokee, který se stal prvním terénním automobilem, který začal díky svému komfortnímu interiéru a snadnému ovládání u amerických rodin houfně nahrazovat běžné sedany a kombi.

I když Range Rover a Cherokee se tvářily jako v podstatě jako standardní, jen lehce zvýšené kombíky, stále se jednalo o čistokrevné off-roady postavené na poctivém rámu a vybavené vším, co pro pohyb v náročném terénu potřebujete.

Za první opravdové SUV tak můžeme považovat až Toyotu RAV4 z roku 1995, která přišla s technikou normálního osobního automobilu své doby, ale jako off-road se pouze tvářila. A měla úspěch, i když byly k dispozici jen dvoje dveře, omezený vnitřní prostor a malý kufr. Ale lidem se vysoký automobil líbil, prodeje utěšeně rostly, a tak se začali přidávat další výrobci.

Popularita SUV zasáhla nejdříve Ameriku, která v 90. letech minulého století jela na vlně konjunktury a tzv. full size SUV neboli pět metrů dlouhé a zároveň dva metry vysoké automobily s pěti- až osmilitrovými osmiválci se prodávaly jako na běžícím pásu. Náročnější a spořivější Evropany zaujaly menší automobily, jako byla již zmíněná Toyota RAV4, a nabídka se rovněž utěšeně rozšiřovala.

V roce 2004, kdy u nás Sdružení dovozců automobilů (SDA) začalo zveřejňovat prodejní statistiky, bylo na českém trhu 36 modelů kategorie SUV, které měly tržní podíl 1,4 procenta. Dnes je jich více než dvakrát tolik. Zájemce o SUV si může vybírat ze 74 modelů, které si ukrajují pětinu z registrací nových automobilů na českém trhu.

Jejich úspěchu pomáhá skutečnost, že se pod zkratkou SUV skrývá neobyčejně rozmanitá nabídka zasahující do všech segmentů trhu od mainstreamu až po prémii. V nabídce jsou tzv. miniSUV, které představují například modely Peugeot 2008, Opel Mokka nebo Mazda CX-3, kompaktní SUV reprezentovaná třeba Škodou Yeti, Hyundaiem Tucson nebo Nissanem Qashqai, typická rodinná SUV střední třídy s pěti až sedmi sedadly, kde si udržuje stále velký podíl na trhu Honda CR-V, což se možná změní po příchodu Škody Kodiaq, a velká luxusní SUV, která vyrábějí hlavně prémiové automobilky (Audi Q7, Mercedes třídy GLE). Ale najdete zde i běžný mainstream (Kia Sorento, Hyundai Grand Santa Fe). K tomu se přidávají ještě nejrůznější deriváty, jaké představují třeba SUV Coupé, což je doména prémiových značek BMW (X6, X4) a Mercedes-Benz (GLC Coupé, GLE Coupé).

Jestliže v roce 1994 bylo nepředstavitelné, aby "esúvéčko" nemělo pohon všech kol, dnes se s tím výrobci už netrápí. Tradiční značky jako Land Rover nebo Toyota, ale také Škoda tyto modely z valné většiny systémy pohonu všech kol vybavují, francouzské automobilky Renault či Peugeot jej však vůbec v nabídce nemají, což ovšem lidem nebrání v tom, aby si tyto automobily kupovali. Například Peugeot 2008 nebo Renault Captur patří ve své kategorii mezi nejpopulárnější.

Vůbec nejpopulárnějším českým automobilem je samozřejmě Škoda Yeti, které se jen v září prodalo přes 400 kusů a v žebříčku registrací nových automobilů na českém trhu v roce 2016 je na sedmém místě. Příští rok se na trhu objeví jeho nástupce, během té doby se však stane běžným automobilem na českých silnicích Škoda Kodiaq, která přijde do prodeje začátkem roku. "Ve střednědobém horizontu počítáme ještě s třetím a možná i čtvrtým vozem kategorie SUV," říká šéf českého zastoupení značky Škoda Auto Luboš Vlček.

Prodeje kategorie SUV mají od roku 1995 neustále zvyšující se tendenci, pomalu vytlačily z trhu dříve velmi populární MPV a nyní přímo konkurují kombíkům, které dříve představovaly typický rodinný automobil. A vytlačují i sedany z pozic manažerských vozidel, neboť jejich uživatelé zjistili, že na délku ani na šířku nejsou SUV větší, ale přinášejí prestiž, variabilitu a lepší jízdní komfort, což je dáno vysokým posazem a skvělým přehledem o dění okolo. A v neposlední řadě mají tyto automobily rády také ženy, přičemž důvody jsou v podstatě stejné jako u mužů.

Kamenem úrazu existence kategorie SUV však může být v dnešní době spotřeba. Ta je v průměru o 10 procent vyšší než u stejně výkonných sedanů či kombi. Například hatchback nižší střední třídy Volkswagen Golf s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW má kombinovanou spotřebu 4,1 litru na 100 km, zatímco jeho SUV protějšek Tiguan se stejnou motorizací 4,7 litru. A pokud má automobil navíc ještě pohon všech kol, spotřeba se zvýší o další litr.

Tahle skutečnost pro automobilky samozřejmě představuje problém, protože za každý gram CO2, který vypustí prodaný model do ovzduší nad povolenou hranici, zaplatí automobilka pokutu. Proto výrobci, kteří hromadně prodávají SUV, jako je třeba BMW, intenzivně investují do vývoje elektromobilů a hybridů, aby snižovali průměrnou spotřebu celého nabízeného portfolia a pokutám se tak, pokud možno, vyhnuli. Se stále přísnějšími emisními normami proto šéfové automobilek předpovídají SUV s nástupem elektromobility a autonomního řízení brzký zánik. Zatím to však rozhodně není na pořadu dne.  

 

Právě se děje

Další zprávy