Škoda spouští centrum pro vývoj motorů, otestuje i závodní

Radek Pecák Radek Pecák
18. 6. 2014 18:50
Nové centrum v areálu technologického a vývojového centra Škoda Auto v Mladé Boleslavi přišlo na zhruba 935 milionů korun.
Motory se testují i při maximální zátěži.
Motory se testují i při maximální zátěži. | Foto: Škoda Auto

Mladá Boleslav - Především benzinové motory s vícebodovým vstřikováním (MPI) bude automobilka Škoda Auto vyvíjet v novém testovacím centru, jehož zkušební provoz zahájila v Mladé Boleslavi.

Právě za vývoj těchto motorů pro celý koncern Volkswagen je mladoboleslavská automobilka zodpovědná. Jde přitom o motory, které jsou v autech koncernu Volkswagen nejžádanější.

Nové centrum v areálu technologického a vývojového centra automobilky v Mladé Boleslavi přišlo na zhruba 935 milionů korun.

Patnáct zkušebních stanic

V budově je patnáct zkušebních stanic pro testování motorů. Na jedné z nich lze zkoušet i vysokovýkonné motory pro závodní auta týmu Škoda Motorsport. Zdejší motorové brzdy je možné využívat i pro testy motorů poháněných alternativními palivy jako je CNG, LPG nebo etanol. V plánu je i stanice pro testy elektromotorů. 

Budova centra stojí na břehu Jizery. K vytápění využívá odpadní teplo z testovaných motorů.
Budova centra stojí na břehu Jizery. K vytápění využívá odpadní teplo z testovaných motorů. | Foto: Škoda Auto

Kromě stanic pro motory má nyní Škoda k dispozici i dalších pět stanovišť, na nichž se testují jednotlivé součásti agregátů.

"Dosud byly testovací stanice umístěny v různých částech výrobního závodu i vývojového centra a mnohé z nich již plně nevyhovovaly," vysvětlil online deníku Aktuálně.cz vedoucí vývoje podvozků a agregátů automobilky Škoda Martin Hrdlička.

Jeden model nestačí

Testovací centrum bude mít podle Hrdličky spoustu práce. Ne na všech trzích, kam Škoda dodává své vozy, lze mít pod kapotou namontovaný naprosto stejný motor jako například v Česku.

"Existují velké odlišnosti v používaných palivech a platných emisních normách. Například i v Evropě, konkrétně v Albánii či Bosně a Hercegovině, je stále vyžadována pouze emisní norma Euro 2 a té odpovídá i zde masově prodávané palivo," upřesňuje.

Specialisté se věnují především testování motorů se vstřikováním MPI.
Specialisté se věnují především testování motorů se vstřikováním MPI. | Foto: Aktuálně.cz

Motory se musí upravovat například také kvůli prašnějšímu prostředí, vyšší nadmořské výšce nebo extrémně nízkým či naopak vysokým teplotám.

Specifika indických řidičů

Některé specifické části auta je nutné přepracovat v souvislosti s typickým chování řidičů v daném teritoriu.

"Například indičtí řidiči jsou zvyklí po monzunových deštích zaplavené úseky silnic projíždět co možná nejvyšší rychlostí, což by u běžných aut vedlo k vniknutí vody do motoru a jeho zničení," uvádí příklad Hrdlička. Proto se musel vymyslet speciální systém nasávání vzduchu a náležitě otestovat.

Sama Škoda letos v Mladé Boleslavi vyrobí kolem 400 tisíc motorů a v průběhu dalších tří let počítá s navyšováním produkce. Letos například začala produkovat zcela nový tříválcový motor 1,0 MPI. Ten se brzy ocitne rovněž pod kapotou připravované nové generace fabie.

Motory, za jejichž vývoj odpovídá, se ale vyrábí i v mnoha dalších výrobních závodech - například v Rusku, Číně či Brazílii. Celkem jde o zhruba 3,5 milionu kusů ročně, což je více než třetina ze všech aut, které nyní ročně koncern Volkswagen prodává. Vyrábějí se v objemových kategorích 1,0, 1,4 a 1,6 litru. V prvním případě jde o tříválcový agregát, zbylé dva jsou čtyřválce.  

Prohlédněte si i fotogalerii.

 

Právě se děje

Další zprávy