Skla pro Ferrari, Rolls-Royce či Porsche se vyrábí v Čechách

Radek Pecák Radek Pecák
4. 5. 2014 20:40
Součástí čelních oken z Hořovic jsou například antény nebo systémy pro vyhřívání či zvukovou izolaci.
Foto: Radek Pecák

Hořovice Ferrari LaFerrari, nejrychlejší sériově vyráběný automobil této značky v její historii. Elektrický supersport BMW i8. Porsche 918 Spyder. Tyto tři exkluzivní sportovní vozy mají tenké, čtyřmilimetrové čelní sklo z českých Hořovic, zhruba sedmitisícového města na Berounsku. Respektive ze zdejšího závodu francouzského koncernu Saint-Gobain Sekurit. 

Vnější vrstva tohoto skla je tenká jen 1,8 milimetru, vnitřní pak 1,4 milimetru. Mezi ně je vložena fólie o "tloušťce" 0,8 milimetru. „Toto sklo je o půl milimetru až jeden milimetr tenčí než ta, která vyrábíme standardně. Je o 12 procent lehčí než standardní skla, což v případě Ferrari LaFerrari uspoří 1,3 kilogramu. U tohoto typu vozu je to velmi žádoucí," říká Jan Andrt, ředitel podniku pro kvalitu a vývoj. I supertenké sklo musí samozřejmě splňovat veškeré požadavky například na odolnost proti proniknutí předmětů zvenčí.

Tak vypadá sklo pro supersport LaFerrari
Tak vypadá sklo pro supersport LaFerrari | Foto: Radek Pecák

V současné době firma jedná o dodávkách pro další typy automobilů. "Konkrétní jména však zatím prozradit nemůžeme,“ říká Martina Hasmanová, generální ředitelka Saint-Gobain Sekurit Hořovice. Věří, že zájem o tento výrobek dál poroste.

Výrobci luxusních a supersportovních vozů jsou v Hořovicích častými hosty, protože závod dokáže vyrábět i relativně malé série - přibližně od 500 kusů. Například LaFerrari vznikne jen 499 exemplářů, Porsche 918 Spyder pak přesně 918. Příprava výroby konkrétního typu skla přitom trvá několik let.

Jak se vyrábí autosklo

-Základem je tabulové sklo

-Jeho tloušťka je od 1,4 do 2,6 milimetrů

-Vždy dva kusy se nařežou se na příslušné tvary a zbrousí se hrany

-Důkladně se omyjí

-Následuje tisk černě zbarvených ploch

-Oba kusy ležící na sobě se zahřejí až na 700 stupňů Celsia a vytvarují se podle přesné formy

- Následně se mezi ně vloží fólie a všechny vrstvy se propojí

-Zbývá vysát přebytečný vzduch, který uvnitř skla zůstal

-Každé sklo prochází několikanásobnou vizuální kontrolou 

Zdroj: Radek Pecák

Mají i antény

Hořovický závod má v koncernu Saint-Gobain Sekurit speciální postavení. „Zaměřujeme se na autoskla, která v sobě zahrnují nejnovější a výrobně náročné technologie. "Více než polovina zde vyrobených autoskel je později montována do vozů prémiových značek - například Land Rover, Volvo, Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Maserati, Bentley, Rolls-Royce a již zmíněné Ferrari. V současné době je jich dvacet a jejich počty každým rokem rostou,“ dodává Hasmanová.

„Naše skla mohou být vyhřívaná či antireflexní, lze do nich vkládat speciální vrstvy omezující pronikání hluku do interiéru a také antény pro příjem rádiového či televizního vysílání. Vyrábíme pouze laminovaná skla určená pro čelní či zadní okna nebo na střešní panoramatická okna. Boční skla pro stejné modely putují do automobilek z jiných závodů Saint-Gobain Sekurit, případně od konkurence," upřesňuje Hasmanová.

Kontrolních kroků je velké množství
Kontrolních kroků je velké množství | Foto: Aktuálně.cz

V Hořovicích v poslední době produkují rovněž speciálně upravovaná autoskla pro zobrazování údajů z head-up displejů.

Oživení je tu

I v Hořovicích už pociťují oživení v automobilovém průmyslu. „V době krize jsme vyráběli zhruba o 25 procent skel méně. Automobily luxusních značek se sice prodávaly stále dobře, ale pokles způsobil právě menší odbyt modelů, jako je třeba Focus,“ vysvětluje Martina Hasmanová. V současné době se jedná o koupi další výrobní linky. Zatím jsou v Hořovicích instalovány tři a pracuje se na nich v nepřetržitém čtyřsměnném provozu.

Autoskla se v Hořovicích vyrábějí již 20 let
Autoskla se v Hořovicích vyrábějí již 20 let | Foto: Aktuálně.cz

Závod funguje v Hořovicích od roku 1994, letos tedy slaví dvacetileté výročí existence. Za tu dobu vyrobil již téměř 13 milionů autoskel. Zhruba deset procent skončilo u tuzemských výrobců automobilů, 90 procent mířilo do zahraničí.

Výsledky hospodaření za loňský rok firma zveřejní v červnu. Zatím informovala pouze o obratu, který v loňském roce dosáhl 2,1 miliardy korun. Pracuje zde 560 zaměstnanců.   

 

Právě se děje

Další zprávy