Silnice smrti dál čeká na rekonstrukci. Urychlí ji nehoda?

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 3. 4. 2015 13:33
Na čtyřicetikilometrovém úseku komunikace první třídy zemřelo za poslední čtyři roky 14 lidí. Opravy sice začnou, ale potrvají 12 let.
Foto: Radek Pecák

Suchohrdly – Velký ostrůvek červených svíček, plyšáci, fotografie obětí a také metrový kus vytrženého betonového bloku stále připomínají tragédii, k níž došlo 22. března v příkopu u silnice první třídy číslo 53 u Suchohrdel u Miroslavi. Časně ráno tu osmnáctiletý řidič felicie narazil do betonového můstku a při následném požáru zemřeli všichni čtyři lidé ve voze.

O úpravě nebezpečné silnice spojující Brno se Znojmem jednají zástupci samosprávy téměř deset let. Její stav se ale má zlepšit jen pomalu. "Předpokládané dokončení posledního z pěti úseků, na které je plánovaná rekonstrukce této silnice rozdělena, je v roce 2027," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Na přibližně čtyřicet kilometrů dlouhé části mezinárodní silnice zahynuli dva lidé už v roce 2011, o rok později pak čtyři, předloni jeden, loni dva a letos už pět. Ve stejném období zde došlo k 22 těžkým zraněním a více než stovce lehčích. "Počet nehod, ke kterým sem policisté vyjíždí, není zase až tak vysoký, ale téměř při každé dochází minimálně k lehkému zranění," říká znojemská policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Zanedbaná a nepřehledná

Na první pohled je vidět značná zanedbanost této komunikace, hladký povrch najdeme skutečně jen málokde. Standardem jsou zde četné výtluky a krajnice vymačkané od kol těžkých kamionů. V dešti se v těchto kolejích drží voda a hrozí nebezpečí aquaplaningu. Navíc je zdejší terén zvlněný, a přestože na silnici (s výjimkou části u Lechovic) nejsou žádné obtížné zatáčky, mnohdy je pro řidiče dosti nepřehledná. Kromě toho se zde pohybují kamiony, zemědělská technika, cyklisté i chodci, což řidiče pudí k častému vybočování a nebezpečnému předjíždění.

Příčiny nehod jsou podobné jako u jiných takzvaných silnic smrti. Tedy nepřiměřená rychlost, nevěnování se řízení, nedání přednosti a podobně. Nicméně konkrétní úsek u Miroslavi zcela dobře potvrzuje odhady odborníků, že zhruba u jedné třetiny nehod má minimálně částečný vliv na jejich průběh i špatný stav komunikace.

Odstrašující příklad vidíme právě u místa březnové tragické nehody. Ve směru od Brna zde silnice klesá od horizontu k železničnímu nadjezdu. Před ním jsou po obou stranách ničím nechráněné autobusové zastávky a viadukt z obou stran obepínají dvě místní komunikace.

"Už od roku 2006 vedeme jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic, pod jehož správu silnice spadá, aby se buď udělala celková rekonstrukce, nebo alespoň dílčí bezpečnostní opatření. Zatím bezúspěšně," říká starostka obce Barbora Arndt. Státní podnik podle ní zamítl návrhy na vybudování chodníků a přechodů, dokonce i na pouhé snížení rychlosti v oblasti podjezdu a zastávek. "Například na žádost o zřízení přechodu reagovali tím, že by lidé pak spoléhali na to, že jsou na vyznačeném přechodu v relativním bezpečí, a nebyli by dostatečně obezřetní," upřesňuje starostka.

Výzva

Redakce online deníku Aktuálně.cz se hodlá bezpečnosti na našich silnicích věnovat i nadále. Rádi bychom proto uvítali spolupráci našich čtenářů. Pokud znáte nějaký zvláště nebezpečný úsek komunikace na území ČR, na kterém došlo k závažným dopravním nehodám, pošlete prosím jeho snímek s popisem na e-mailovou adresu [email protected].

Vybraná místa pak navštívíme s odborníkem na bezpečnost silničního provozu a zajistíme i vyjádření příslušného orgánu, který za komunikaci odpovídá.

 

Zdroj: Radek Pecák

Přitom mezi oběťmi jsou i chodci. "Vloni tu například přejeli třináctiletou školačku," připomíná. Lidé na zastávkách ležících přímo u hlavní silnice nastupují do autobusů, které je vozí do zaměstnání a do škol. "Když se vrací ze Znojma, musí vystoupit na pravé straně a potom frekventovanou silnici přejít směrem do obce," vysvětluje. Dopravní situaci navíc komplikují nesmyslně vyřešené komunikace podél železniční trati.

Problém se zastávkami by podle starostky měl ještě letos vyřešit nový autobusový terminál, který bude za železničním nadjezdem vpravo. Zemní práce už začaly, hotovo by mělo být do začátku příštího školního roku. Problém s příchodem do obce ale zůstane. Od terminálu se totiž bude procházet skrze železniční nadjezd, který je úzký a nelze včas vidět přijíždějící vozy. Mnozí už podle starostky přemýšlejí o tom, že k terminálu budou chodit přes železniční koleje na náspu, přestože je to přísně zakázáno. "Prostě jim to přijde bezpečnější," vysvětluje starostka.

Rekonstrukce už se začíná rýsovat

V úsilí o zlepšení stavu silnice má starostka Suchohrdel podporu zdejšího mikroregionu Miroslavsko, který zahrnuje osm obcí. "Už jsme podnikli takřka vše. Teď doufáme, že zájem médií  vyvolaný bohužel poslední tragickou nehodou – by mohl rekonstrukci urychlit," doufá Petr Příkazský, který byl až do minulého roku po dvě volební období starostou obce Miroslavské Knínice.

Ředitelství silnic a dálnic zatím plánuje, že rekonstrukci silnice zahájí zřejmě ještě letos vybudováním obchvatu Lechovic. "U tří úseků komunikace v rozsahu Lechovice - Pohořelice (zahrnuje i úsek u Suchohrdel – pozn. red.) je pak dokončena projektová dokumentace s předpokladem zahájení inženýrské činnosti pro potřebu získání územního rozhodnutí v polovině roku 2015. Do zahájení této činnosti musí dojít k dokončení záměru projektu a jeho předložení k posouzení na centrální komisi ministerstva dopravy," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Situaci u Suchohrdel v současné době komplikuje i nové řešení železničního nadjezdu nad silnicí. "Řešení se však už začíná rýsovat," doufá starostka.

Než ale dojde k definitivní nápravě, uplyne ještě řada let – což vyplývá z plánů ŘSD rekonstruovat silnici po celých příštích dvanáct let. Letos nebo v příštím roce budou na zmiňovaném úseku a dalších dvou provedeny opravy prodlužující životnost silnice o dalších zhruba deset let, říká mluvčí podniku Nina Ledvinová.

 

Právě se děje

Další zprávy