Ruský trh s novými auty začne zase růst, věří šéf zdejšího zastoupení Škody. První vlaštovky už jsou

Radek Pecák Radek Pecák
9. 5. 2016 9:37
Zchudnutí střední třídy obyvatelstva se projevilo i ve změně pořadí nejprodávanějších modelů mladoboleslavské Škody. Dlouholetou jedničku octavii nyní vystřídal rapid.
Yeti se vyrábí v Nižním Novgorodu.
Yeti se vyrábí v Nižním Novgorodu. | Foto: Škoda Auto

Ruský trh s novými auty se podle všech předpokladů jednou stane tím největším v Evropě. Bohužel tato předpověď stále nevstupuje v realitu.

Na minulé i současné ruské krize doplácí i automobilka Škoda, která zde vyrábí několik svých modelů.

Během loňského roku se prodeje propadly o bezmála třicet tisíc kusů (z 84 400 v roce 2014 na 55 000 v loňském roce). Trh ovšem padal ještě rychlejším tempem, což dokladuje fakt, že Škodě se podařilo navýšit tržní podíl v této zemi z 3,6 na 3,7 procenta.

I když krize stále ještě není zažehnána, první vlaštovky naznačující zlepšení se již začínají objevovat. "V letošním březnu si zákazníci v Rusku koupili 4800 nových škodovek, což je o dvě stě více než ve stejném měsíci loňska," informuje mluvčí Škody Tomáš Kubík. Tržní podíl za celé letošní první čtvrtletí pak již dosáhl 4,2 procenta. Šéf zdejšího zastoupení automobilky Lubomír Najman dodává, že také duben byl pro Škodu lepší než čtvrtý měsíc roku 2015. "V našem případě platí, že jsme již dosáhli dna a teď opět počínáme růst," sdělil Najman redaktorovi online deníku Aktuálně.cz.

"Trh jako celek ovšem stále ještě klesá, i když se zdá, že nejpozději ve druhé polovině roku i on dospěje do bodu obratu," věří Najman. "V tom ale hlavně záleží na cenách ropu. Z našich analýz totiž vyplývá, že na stav ruské ekonomiky nemají ani tak vliv sankce nebo jiné okolnosti, ale právě vývoj na trhu s ropou," rozebírá.

Na krizi podle něho nejvíce doplatila ruská střední třída obyvatelstva. To také vedlo ke změně zájmu o jednotlivé modely škodovek. Tradičně nejžádanější octavii nyní vystřídal na čele žebříčku rapid.

Škoda aktuálně v Rusku nabízí ve zdejších továrnách Kaluga Nižnij Novgorod modely Rapid, Octavia a Yeti, z Česka pak dováží Octavii kombi a novou generaci Superbu. Vloni musela Škoda kvůli poklesu zájmu o auta část lidí z výroby aut přesunout. "Naštěstí se zrovna otevírala nová motorárna, tak většina lidí zamířila tam a nemuselo dojít k propouštění," uvedl Najman.

Současné tři ruské modely mají v brzké době doplnit ještě další dva. "Chystá se uvedení superbu s karosářskou verzí kombi a logicky také nové velké SUV Kodiaq," sdělil deníku Aktuálně.cz Tomáš Kubík.

 

Právě se děje

Další zprávy