Řídili jsme nový Peugeot 3008. Šokoval odvážným vzhledem a pobavil elektrickou koloběžkou

Jan Markovič Jan Markovič
28. 10. 2016 17:15
Kompletně nový design, nový podvozek a motory – francouzská automobilka přepracovala svůj model Peugeot 3008. Z crossoveru vyrostl do vozu kategorie SUV. Není se čemu divit, o tuto třídu je pořád ve světě obrovský zájem. O pohon všech kol ale podle Peugeotu nikoliv, a tak novinka 4x4 nenabízí. Zajímavostí je elektrická koloběžka, kterou je možné k vozu dokoupit. Padne přesně do kufru.
Foto: Jan Markovič

První Peugeot 3008 se představil v roce 2008. Tehdy šlo o vůz spojující hned několik kategorií dohromady. Lákal městské uživatele i rodiny na prostor a zároveň vyšší posaz za volantem. Kategorie SUV ale už roky roste a tak se nyní automobilka s lvíčkem ve znaku rozhodla soustředit na přilákání nových zákazníků. Druhá generace proto povyrostla ve všech směrech a hrdě se hlásí, že už také patří k žádaným SUV.

Design prvního modelu byl nemastný neslaný (přečtěte si vše o odcházejícím Peugeotu 3008 zde). Novinka je pravým opakem. Výrazná maska chladiče a dvojité světlomety s ostrými liniemi dozdobené o LED pro denní svícení na sebe strhávají veškerou pozornost. A totéž se dá říci i o zádi s výraznými brzdovými světly. Auto je nápadné a kýženým výsledkem bude, že Peugeot 3008 poznáte na silnici už z velké dálky. Tak to má být.

A totéž se dá říci i o kabině. Místo řidiče totiž připomíná spíš vesmírnou raketu ze sci-fi filmu. Na vysokém středovém tunelu je panel s řadící pákou, doplňují ho tlačítka některých funkcí vozu připomínající klaviaturu elektrického hudebního nástroje. Nad ní pak trůní displej s navigací a dotykovou obrazovkou. Systém známe už z některých jiných modelů. Vadí nám pomalé reakce, které například stěžují ovládání navigace nebo klimatizace. Funkce by navíc mohly být přehledněji rozmístěné v menu.

Velkou parádu ale Peugeot 3008 nadělá se svým i-Cockpitem. Jde o displej simulující klasické budíky, který má auto už v základní výbavě. Nabízí hned několik režimů zobrazení, včetně různých stylů ukazatelů nebo i promítání navigace. Řidič má tak vše hezky na očích. Tedy měl by, kdyby si nenastavil volant do běžné polohy. Miniaturní věnec je jedním z nejmenších volantů na trhu a pokud jeho polohu upravíte tak, jako u běžného, bude vám v pohledu na přístroje překážet. Musí se posunout níž. Výhled je pak pohodový, ale řidič se zase nemůže zbavit dojmu, že má volant příliš v klíně.

Peugeot se pro miniaturní rozměry věnce rozhodl už před několika lety. Stejný najdeme v menším crossoveru 2008 a hatchbacku 208 nebo 308. Právě poslední jmenovaný věnoval SUV 3008 celou řadu techniky. Oba vozy například stojí na stejné podvozkové platformě EMP2, která je mimo jiné lehčí než předchozí.

Foto: Jan Markovič

Na mezinárodní prezentaci, která se konala v okolí Boloně, jsme vyzkoušeli hned několik motorů. Jedině s nejsilnějším turbodieselem 2.0 BlueHDI o výkonu 133 kW (180 k) jsme ale strávili dostatek času k tomu, abychom nabyli vůbec nějakých jízdních dojmů. A ty jsou veskrze pozitivní. Předně, navzdory stížnostem některých jiných kolegů, kterým se nelíbila hlučnost motoru, my jsme při cestování nezaznamenali výrazný zvukový nekomfort. Naopak, ve středních otáčkách si nebylo na co stěžovat. HDI běželo hladce a po přidání plynu byl výrazněji slyšet jen svist turbodmychadla. Je ale pravda, že pod tlakem ve vyšších otáčkách už o sobě jednotka přece jen nechává znát.

Tento motor je k dostání jedině s automatickou převodovkou, která má na dnešní dobu překvapivě jen šest rychlostních stupňů. Nicméně se příjemně ovládá, protože klasickou páku nahradil takzvaný pulzní volič. Řadí se už tedy jen „po drátě“. Možností je ještě použít pádla pod volantem, což přišlo vhod v zatáčkovitých úsecích, kde hydrodynamický měnič váhal, než se rozhodl podřadit. S manuální volbou se jelo příjemně.

Není záhodno čekat, že Peugeot 3008 bude nějaký sprinter. I tak ale celková dynamika vozu potěší – snadno se s ním předjíždí nebo pospíchá na dálnici. Se stovkou pokořenou za 8,9 sekundy je na tom tento turbodiesel stejně jako benzinový motor 1.6 THP, který se pod kapotu 3008 také nabízí. A spotřeba? Upřímně, na to by bylo lepší ujet víc než 150 kilometrů. Zatím se nám dařilo jezdit za 6,8 litru nafty na 100 km. Dá se alespoň odhadnout, že při běžném provozu by dlouhodobý průměr mohl být o litr nižší.

Foto: Jan Markovič

Pozitiva nové platformy jsme poznali i díky horší kvalitě některých silnic, které se táhnou do kopečků směrem k Toskánsku. Můžeme říci, že Peugeot 3008 bude ideálním vozem také na žehlení českých lepenic. Podvozek je totiž nastaven na komfortní notu, spoustu děr se mu podařilo posádce zcela zapřít. Až větší nerovnosti znamenají občasné rázy a jednou jsme v nepříjemné díře ucítili i dorazy tlumičů.

Měkčí podvozek a vyšší stavba karoserie znamenají také větší náklony. Jakkoliv malý volant připomínající v ruce motokáru svádí ke sportovnější jízdě, Peugeotu se do ní příliš nechce a v zatáčkách nepředvádí nic, co by mohlo řidiče lákat k ještě ostřejšímu zacházení. S rodinou se jezdí prostě pohodově.

A tady je největší plus Peugeotu. Je to prostorný interiér, který snadno sveze čtyři dospělé a jedno dítě uprostřed. Sedadla jsou pohodlná, ve vyšších výbavách nabízí dokonce i masáž pro řidiče. Na zadních místech je pak hodně prostoru v oblasti hlavy i kolen. Pod pátými dveřmi je prostor na 520 litrů zavazadel, což je oproti předchůdci hodně významný pokrok. Čeští chalupáři tak mohou mít radost.

Foto: Jan Markovič

A ještě jedno využití má kufr. Je do něj možné nainstalovat dobíjecí stanici a pak dokoupit elektrickou koloběžku na dojetí třeba z parkoviště do cíle. Škoda, že vyjde bohatě přes 1000 eur, což z ní dělá spíš jen bizarní doplněk vhodný pro zajímavý marketing, než reálně užitečnou věc. Ale možná zákazníci nakonec překvapí a budou si koloběžku ve větší míře pořizovat.

Ceny nového Peugeotu 3008 zatím nejsou známé. Automobilka je zveřejní až příští týden. Je škoda, že v nabídce bude kompletně chybět pohon všech kol, který Peugeot nahrazuje systémem Grip Control. Ten upravuje chování ESP a pomáhá tak vozu mimo asfalt. Pravou čtyřkolku ale nenahradí, jakkoliv se k němu nově přidává ještě funkční asistent pro sjíždění kopců. Peugeot 3008 s pohonem všech kol bude až plug-in hybrid, s elektromotorem ženoucím zadní nápravu. Ten ale přijde až za dva roky.

 

Právě se děje

Další zprávy