Řídili jsme nové Porsche Panamera. Umí přečíst silnici na kilometry dopředu a měnit pak své chování

Jan Markovič Jan Markovič
24. 10. 2016 12:22
Systém InnoDrive využívá data z navigace, kamery a adaptivní tempomat k tomu, aby přizpůsoboval rychlost podle tvaru silnice. Řidič jenom točí volantem. Porsche novou Panameru kompletně přepracovalo – je větší, má nové motory i kokpit. Řídili jsme verzi s novým benzinovým šestiválcem a dieselovým V8, který z Panamery dělá nejrychlejší naftové auto světa.
Už tak pětimetrové auto ale ještě narostlo – je delší, širší i vyšší a má také delší rozvor kol.
Už tak pětimetrové auto ale ještě narostlo – je delší, širší i vyšší a má také delší rozvor kol. | Foto: Porsche

Polské silnice nejsou právě nejatraktivnějším místem pro řidiče. Přesto se právě na nich konala mezinárodní prezentace nové generace Porsche Panamera. Možná ale měla německá automobilka v plánu dokázat, že její nový top manažerský vůz dokáže z jakkoliv nudné cesty udělat zábavnou záležitost. Nakonec jsme mezi Varšavou a Mazurskými jezery najeli přes 600 kilometrů a z auta vystoupili nadšení.

Porsche Panamera přijíždí ve své druhé generaci. Na první pohled to ale tak vypadat nemusí, změny vzhledu jsou minimální. Už tak pětimetrové auto ale ještě narostlo – je delší, širší i vyšší a má také delší rozvor kol. To znamená ještě více dominance na silnici a prostoru pro posádku. Zásadní vzhledovou proměnou pak prošla záď, která dostala pás diody po vzoru Porsche 911 Carrera 4S. To ji udělalo opticky atraktivnější, a nové auto tak už konečně nepůsobí jako těžkopádný stroj s přerostlou zádí.

Interiér je mix klasického Porsche a supermoderního přístupu. Že je auto nabité technologiemi, naznačuje už jen velké množství displejů s jemnou grafikou. Auta ze Zuffenhausenu si zakládají na množství budíků v přístrojovém štítu, přičemž dominantou zůstává uprostřed umístěný otáčkoměr. Ten má své čestné místo i nové Panameře, ostatní ukazatele ale nahradila dvojice displejů, která přináší hodně užitečných funkcí. Kromě velkého množství informací zobrazí přehledně například i mapu nebo výstup ze systému nočního vidění.

Další displej je uprostřed palubní desky a slouží médiím, navigaci nebo ovládání klimatizace. Dokonce přes něj můžete hýbat středovým výdechem větrání. Svůj displej mají mezi sedadly i pasažéři vzadu. Reakce na dotyk je přitom blesková a působí přirozeně, stejně jako třeba na novém iPadu. Menu je přehledné a grafika čistá. Dá se říci, že Porsche nyní nabízí asi nejlepší operační systém současnosti, který přebíjí i skvělý iDrive od BMW.

Foto: Porsche

Pozornost si zaslouží i středový panel. Minulá generace Panamery byla kritizována za přílišné množství tlačítek. Ta se nyní redukovala a proměnila na celistvou dotykovou plchu. Na ní jsou jednotlivá tlačítka znázorněna ikonami. Na dotyk reagují tlakovou odezvou, takže řidič ví, že tlačítko opravdu zmáčkl. Spolu s novým nízkým voličem automatu tak interiér Panemery začíná připomínat spíš kosmickou loď ze sci-fi filmu, což určitě potěší nejednoho technofila.

Během testování jsme vyzkoušeli dva nové motory. Obzvlášť velmi návykovým je zážehový přeplňovaný šestiválec o nezvyklém objemu 2,9, který Panameře dodává výkon 440 koní a točivý moment 550 Nm. Kromě toho pak ještě příjemný zvuk. V nízkých otáčkách potěší jen jemným bubláním, pod plynem zahraje na sportovní notu. Stovku s ním auto pokoří za 4,4 sekundy, maximálně jede 289 km/h.

Ceny Porsche Panamera na českém trhu

Panamera 4S: 3 197 000 Kč
Panamera 4S Diesel: 3 306 000 Kč
Panamera 4 E-hybrid: 3 002 000 Kč
Panamera Turbo: 4 315 000 Kč

Zdroj: Jan Markovič

Panamera by se mohla zdát jako přerostlé těžkopádné auto. Kromě velikosti k tomu svádí i údaj o hmotnosti, která v případě modelu 4S dosahuje něco málo pod dvě tuny. Vůz je ale precizně vyvážený, má dobré rozložení hmotnosti. Za volantem se sedí sportovně nízko a samotné řízení je také velmi přesné. K tomu lze přidat nastavitelné tlumiče nebo řízená kola na zadní nápravě a i z velkého vozu se stane mrštný sportovec.

V ploché Polské krajině sice nenajdete mnoho vyzývavých zatáček, pokud jsme ale na nějaké narazili, Panamera jimi dokázala prosvištět překvapivou rychlostí. Pohon všech kol a automatická osmistupňová převodovka s možností řadit manuálně kovovými pákami pod volantem dělají Panameru snadno ovladatelnou i v extrémních rychlostech. Dynamika motoru na rovných úsecích znamenala, že předjíždění pomalejšího provozu bylo otázkou pikosekund. Vlastně se zdálo, že auta před námi nejedou, ale spíš jen nevhodně zaparkovala přímo na silnici.

Foto: Porsche

Jakkoliv k tomu Panamera svými schopnostmi i pojetím láká, není za jejím volantem nutné za každou cenu spěchat. K pohodové jízdě poslouží nový asistenční systém, které je krokem směrem k automatickému řízení. Porsche ho nazývá InnoDrive a funguje zatím jen ve vybraných zemích, u kterých má automobilka pečlivě zmapovanou krajinu. Pokud jej řidič zapne, auto začne silnice před sebou „číst“. Z mapových podkladů zkoumá takové věci, jako je stoupání, klesání, úhel zatáčky, blížící se kruhové objezdy nebo vesnice. K tomu čte kamerou dopravní značení. Podle všech těchto údajů pak adekvátně zrychluje nebo brzdí. Na řidiči je jen kroutit volantem. V budoucnu tedy bude stačit přidat ještě ovládání volantu a z Panamery se stane autonomní vůz. Řízení jízdy v pruzích na dálnici už mimochodem také u Porsche funguje.

Mimochodem tomu, kdo by uvažoval o Porsche Panamera jako ideálním stroji na polykání dálničních kilometrů, lze doporučit verzi s novým naftovým osmiválcem. Je dobře, že se Porsche rozhodlo tento typ motoru zachovat, zatímco řada výrobců zkouší menší motory. Osmiválec má opravdu hodně síly, přesněji výkon 422 koní a masivní točivý moment 850 Nm. Panamera s ním sice váží už 2125 kg, přesto je v současnosti nejrychlejším sériově vyráběným autem s naftovým motorem na světě. Jede až 285 km/h a zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy.

Foto: Porsche

Sice turbodiesel nenabízí tak zajímavý zvuk jako benzinové 4S, zato ale poskytne ideální kombinaci dynamiky a spotřeby. Pohodlně se nám dařilo držet pod 10 litry nafty na 100 km a palubní počítač na plnou nádrž hlásil necelých 1000 kilometrů dojezdu.

Nové Porsche Panamera udělalo obrovský generační skok. Nabízí se se zajímavými motory (kromě zkoušených pak ještě s extrémně rychlým přeplňovaným osmiválcem ve verzi Turbo nebo plug-in hybridem). V kategorii top manažerských aut patří bezesporu mezi nejlépe jezdící. A samozřejmě také mezi nejdražší.

 

Právě se děje

Další zprávy